Ogólne sekwencjonowanie DNA może wykryć wcześniej ukrytego HPV

Istnieje 170 typów wirusa brodawczaka ludzkiego HPV (human papillomavirus). Wirusy HPV powodujące raka są główną przyczyną nowotworu szyjki macicy i wykrywa się je w blisko 100% tego typu guzów. Rak szyjki macicy i brodawki płciowe powodowane są przez HPV. Ale testowanie w kierunku tego wirusa, przy użyciu standardowych metod, czasami daje negatywne wyniki.

W nowym badaniu, opublikowanym w Virology, uczeni opisują, w jaki sposób przeanalizowali DNA z próbek pobranych od 40 pacjentów z brodawkami płciowymi, wcześniej przetestowanych negatywnie w kierunku HPV.

Dzięki technice ogólnego sekwencjonowania DNA badacze wykazali, że liczne negatywnie przetestowane uprzednio próbki tak naprawdę zawierały DNA wirusa HPV.

Oznacza to, że te negatywnie przetestowane brodawki narządów płciowych mogą tak naprawdę gościć niewielkie ilości odległych krewnych HPV, które wcześniej "uciekły" przed wykryciem przez standardowy test diagnostyczny.

Według uczonych, są to wcześniej nieznane typy wirusów, które zarażają ludzi i które można wykryć w brodawkach płciowych.

Odkrycia te z pewnością będą miały wpływ na aktualny stan wiedzy na temat zróżnicowania typów HPV, ponieważ te nowe rodzaje są właściwie nie do wykrycia metodami, które stosujemy obecnie.

W przebadanych próbkach sekwencjonowanie DNA pozwoliło wykryć DNA ludzkie, bakteryjne i wirusowe. W sumie odkryto 1 337 fragmentów DNA powiązanych z HPV, z czego 23 przedstawia nowe typy HPV i 10 już znane.

Nowy sposób sekwencjonowania DNA wykrył więc nieznane wcześniej postaci HPV. Dzięki temu dowiadujemy się nieco więcej na temat ewolucji różnych typów tego wirusa. Możliwe jest, że wcześniej nieznane postaci HPV nie powodują same brodawek płciowych, ale są wtórnym agresorem.

Komentarze do: Ogólne sekwencjonowanie DNA może wykryć wcześniej ukrytego HPV