Szukaj

Domowe sposoby na ból kręgosłupa

Podziel się
Komentarze3

Bóle kręgosłupa mogą stać się problemem każdego. Jeżeli pojawi się u ciebie nagły oraz silny ból, zareaguj od razu. Domowe sposoby pozbycia się uciążliwych dolegliwości mogą okazać się skuteczne.

Domowe sposoby na ból kręgosłupa

Pamiętaj jednak, że w przypadku przewlekłych stanów bólowych, nie będą one wystarczającą terapią, a pomóc w takich wypadkach będzie mógł jedynie specjalista.

Co może powodować ból kręgosłupa?

Dolegliwości bólowe kręgosłupa w większości przypadków spowodowane są jego nadmiernym uciskiem. Przyczyniać się do tego mogą: długotrwałe przebywanie w pozycji  siedzącej, garbienie się, a nawet nieodpowiednie krzesło. Innymi przyczynami bólu kręgosłupa są powikłania związane z przeziębieniem pleców.

Nie są to jednak problemy z którymi nie poradzisz sobie sam.

Ból kręgosłupa może powstawać także w wyniku urazów mechanicznych takich jak zbyt gwałtowny skręt, uderzenie się lub dźwiganie ciężkich rzeczy. Te wszystkie czynności mogą prowadzić do wypadnięcia dysku, czyli przepukliny, którą wyleczyć można jedynie poddając się operacji.

Jak zapobiegać powstawaniu bólów kręgosłupa?

Zapobiec bólowi i przeciążeniom kręgosłupa jest niezwykle łatwo. Wystarczy tylko wiedzieć jak siedzieć, chodzić i leżeć.

1. Poprawna pozycja siedząca

Gdy siadasz na krześle pamiętaj by nogi w kolanach były zgięte pod kątem prostym, a stopy położone swobodnie na podłodze. Tułów powinien dokładnie przylegać do oparcia, tak by tworzył z nogami kąt 90 stopni.  Teraz najważniejsze -  łopatki muszą być ściągnięte do tyłu, by uniknąć tzw. garbu, także pierś jest wtedy automatycznie wypięta do przodu. Głowę trzymaj tak by jej czubek zawsze skierowany był pionowo w górę. Ręce układaj symetrycznie.

Zobacz również:


2. Poprawne chodzenie

Prawdopodobnie w tym nie trzeba wielu poprawek. Zwróć uwagę tylko by ręce były luźno opuszczone wzdłuż ciała, a wzrok skierowany przed siebie. Tak jak poprzednio łopatki muszą być ściągnięte do tyłu, a pierś wypięta do przodu.

3. Poprawne leżenie


Podczas leżenia można przyjąć trzy pozycje.

Gdy leżysz na brzuchu – kręgosłup jest całkowicie odciążony – pamiętaj tylko by regularnie zmieniać ułożenie głowy.
Leżenie na boku lub na plecach jest trochę bardziej wymagające. Kręgosłup wtedy układa się w kształcie litery „S”. Zadbaj by pod to wgłębienie, mniej więcej na wysokości odcinka lędźwiowego, podłożyć niewielką poduszkę, tak by dorównać je do poziomu. Ten sam zabieg wykonaj przy odcinku szyjnym. Leżąc na boku warto też włożyć poduszkę między nogi.


Domowe sposoby leczenia bólów kręgosłupa

Gdy pojawi się ból kręgosłupa warto zrobić sobie krótką przerwę od pracy. Większość lekarzy zaleca 2 dni leżenia, a przez pozostałe 5 ograniczenie aktywności fizycznej.  W tym czasie warto wykonać kilka dodatkowych zabiegów takich jak:

  • okłady z lodu

Są prawdopodobnie najlepszym sposobem łagodzenia ostrego stanu zapalnego - zmniejszają obrzęk i rozluźniają mięśnie kręgosłupa. Aby jeszcze bardziej zwiększyć skuteczność zabiegu, połącz go z masowaniem. Na bolące miejsce przyłóż okład z lodu i masuj przez 7-8 minut, powtarzaj te operacje przez 1-2 dni.

  • ciepłe okłady

Te zaleca się po 1-2 dniach oziębiania. Połóż się na brzuchu z poduszkami podłożonymi pod biodra i kostki; wilgotny okład nałóż na bolące miejsce i przykryj najpierw plastykową folią, a następnie (jeśli posiadasz) poduszką elektryczną ustawioną na średni poziom grzania.

  • naprzemienne okłady ciepło-zimno

Innym sposobem jest naprzemienne ogrzewanie i oziębianie, które może okazać się najskuteczniejsze. Przez pół godziny przykładaj na bolące miejsce lodowy okład, a później zamień go z gorącym kompresem. Taki cykl możesz powtarzać wielokrotnie.

  • maści rozgrzewające

Stosowanie takich maści bezpośrednio w miejscu bólu, będzie miało kojące działanie, ale nie wyleczy ogniska problemu.

  • Kilkusekundowe napinanie i rozluźnianie pleców jest dobrą metodą usunięcia kurczu bolących mięśni. Wykonuj je na przykład leżąc lub siedząc.


Pamiętaj! Wstawanie z łóżka powinno być powolne i ostrożne!

Do innych bardzo skutecznych metod wyeliminowania bólu kręgosłupa zalicza się pływanie. Wizyta na basenie zrelaksuje twój kręgosłup oraz odpręży mięśnie. Może być pomocna także w rehabilitacji osób otyłych, których kręgosłup jest nieustannie przeciążony.

Ból kręgosłupa może stać się problemem każdego. Jeżeli nie jest on bardzo silny możesz spróbować kilku powyższych propozycji leczenia. Pamiętaj jednak, że z każdym problemem zdrowotnym warto udać się do specjalisty, który rozpozna przyczynę dolegliwości oraz dobierze najlepszą metodę jej leczenia.

Komentarze do: Domowe sposoby na ból kręgosłupa (3)

omnia5
omnia5 09-08-2016 14:34

Bóle kręgosłupa kinezyterapia

3

mnie domowe sposoby pomagały na ból kręgosłupa jak najbardziej, ale niestety kiedy już uległam wypadkowi samochodowemu musiałam już wybrać się na rehabilitacje. Bóle bywały tak nie do zniesienia w nocy ,ze nie umiałam sp... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (3)
Pokaż cały wątek (3)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze