Szukaj

Brak apetytu

Podziel się
Komentarze0

Nie odczuwasz chęci jedzenia i picia? Robi ci się niedobrze na myśl o jedzeniu? Najczęściej brak apetytu jest spowodowany przewlekłym stresem. Brak apetytu jest również objawem wielu różnych chorób. To, że mamy apetyt, pozwala nam się cieszyć zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Jego braku nie wolno bagatelizować i należy to zwalczać, ponieważ niedostarczanie składników odżywczych grozi niedożywieniem organizmu i odwodnieniem.

Brak apetytu

Skąd się to bierze?


Różne są przyczyny braku apetytu. Jedną z nich jest tryb życia, jaki prowadzimy. Często, kiedy towarzyszy nam przemęczenie, brak czasu na relaks oraz chroniczny stres, nie odczuwamy przyjemności z jedzenia, a od pomijania niektórych posiłków po niejedzenie przez dłuższy czas jest niedaleka droga.  Nie powinno nas to niepokoić, kiedy zdarza się to sporadycznie. Jeżeli jednak zaczyna zdarzać się to często, albo co gorsza trwa przez jakiś czas, musimy uważać, ponieważ stanowi to zagrożenie dla naszego organizmu. Kolejną przyczyną braku apetytu może być zbyt niska aktywność fizyczna. Nasz organizm ze względu na małe zużycie energii nie sygnalizuje potrzeby dostarczania jej kolejnych dawek. Oprócz tego brak apetytu może być spowodowany przez nieregularne spożywanie posiłków, a także przez używki tak jak alkohol lub papierosy.

Przyczyny chorobowe

Bardzo ważną przyczyną braku apetytu jest również choroba. Najczęściej wywołującą brak apetytu dolegliwością jest infekcja bakteryjna lub wirusowa. Organizm wykorzystuje wówczas swoje zasoby na zwalczanie drobnoustrojów. Oprócz tego przez nieżyt nosa mamy częściowo uśpiony zmysł węchu i, co za tym idzie, smaku. Kolejną chorobą powodującą brak apetytu jest schorzenie przewodu pokarmowego. Do schorzeń tego typu zaliczają się stany zapalne jelit, choroby wątroby, choroby wrzodowe oraz zwężenie przełyku. Jedzenie wówczas wiąże się z dyskomfortem, nieprzyjemnym bólem, refluksem, a nawet biegunką. Warto wspomnieć również o chorobach psychicznych, czyli o depresji. Przedłużający się stan obniżenia nastroju czy stresu powoduje także osłabienie chęci jedzenia.

Zobacz również:



Skutki niejedzenia


Musimy uważać na jakość i częstotliwość spożywania przez nas posiłków, bo dzięki temu dostarczamy niezbędnych witamin, minerałów i innych składników odżywczych. W przeciwnym razie odczujemy na sobie skutki zaniedbania o zdrowe odżywianie. Pierwszymi odczuwanymi objawami mogą być apatia i osłabienie. Przez niedożywienie można doprowadzić do wyniszczenia organizmu czy anemii. Mogą się pojawić problemy z obniżeniem odporności, wytrzymałością kości oraz mięśni. Nie zapominajmy, że brak apetytu może być oznaką anoreksji, czyli choroby, w której osoba ma zaburzony obraz swojego ciała i wciąż dąży do tego, aby być coraz szczuplejszą, co może prowadzić nawet do  śmierci.

Co należy robić?

W pierwszej kolejności należy zadbać o swój komfort psychiczny. Warto nauczyć się radzić sobie ze stresem, rozwiązać męczące nas sprawy, pokonywać różne trudności. Pomogą nam w tym rozmaite techniki relaksacyjne. W ten sposób będzie nam łatwiej zwalczyć inne dolegliwości. Należy również dbać o częstotliwość i jakość spożywanych posiłków. Powinno się jeść więcej mniejszych posiłków w ciągu dnia, dzięki czemu poprawia się nasz metabolizm. Można korzystać z dobrodziejstwa przypraw pobudzających apetyt. W tej sytuacji pomoże nam również odrobina ruchu, szczególnie tego na świeżym powietrzu. Warto też rozważyć odstawienie lub ograniczenie używek.

Aby zapobiec chorobom spowodowanym przez brak apetytu, należy porozmawiać z lekarzem, który w razie potrzeby zleci nam badania, mające na celu wykluczenie chorób. Może też przepisać nam odpowiednie preparaty, na przykład te zawierające cynk, który dobrze wpływa na łaknienie. Cynk możemy również znaleźć w drobiu, owocach morza i pestkach dyni. Dzięki zastosowaniu się do tych wskazówek może wrócić apetyt, dzięki któremu możemy cieszyć się dobrym zdrowiem i energią.

Komentarze do: Brak apetytu

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz