Szukaj

Rozmowy Polaków o zdrowiu okiem ekspertów

Za najcenniejsze wartości przekazywane z pokolenia na pokolenie Polacy uważają  zasady dobrego wychowania (80%) oraz wartości etyczne i religijne (65%) – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie marki TENA.


O tym, w jaki sposób przekazywać wartości i dlaczego ważna jest rozmowa o zdrowiu, mówią eksperci kampanii „CoreWellness – wewnętrzna siła” oraz gościnnie Małgorzata Kalicińska.

Nie bójmy się rozmawiać

Opinie Polaków odnośnie do najcenniejszych aspektów życia przekazywanych z pokolenia na pokolenie różnicuje miejsce zamieszkania. Mieszkańcy największych miast rzadziej rozmawiają o zasadach savoir vivre’u czy etyce. Może to wynikać z ich relatywnie wyższego poziomu wykształcenia, z którym wiąże się większe poczucie niezależności i samodzielności  w  kształtowaniu własnego systemu wartości.

Jednak niezależnie od miejsca zamieszkania, życie rodzinne należy celebrować nie tylko przy świątecznych okazjach, ale także organizując bardziej codzienne aktywności, podczas których będziemy mogli porozmawiać i spędzić czas z bliskimi – może być to np. spacer, łowienie ryb, piknik lub inne wspólne ulubione zajęcie. Pozwoli to na przekazanie wiedzy i umiejętności, jakich dzieci nie zawsze są w stanie zdobyć podczas lekcji w szkole, a jednocześnie umocni więzi międzypokoleniowe – mówi prof. Barbara Szatur – Jaworska, gerontolog i polityk społeczny, ekspert kampanii „CoreWellness – wewnętrzna siła”.

Jak dodaje prof. Piotr Radziszewski – urolog, ekspert kampanii „CoreWellness – wewnętrzna siła” - Wspólne rozmowy są bardzo ważne w przekazywaniu tradycji rodzinnych, ale w relacjach opartych na zaufaniu standardem powinny być także rozmowy o zdrowiu, w tym o dolegliwościach, takich jak np. NTM. Panie mając już pewną wiedzę na ten temat, poszukują wsparcia i w naturalny sposób wybierają sojuszników do rozmowy, takich jak mama, babcia, siostra. Rozmowa o zdrowiu może być okazją do otrzymania wsparcia emocjonalnego i praktycznych rozwiązań, jak radzić sobie z problemem. Mam takie pacjentki, które po konsultacji z lekarzem przeprowadziły rozmowę z partnerem i dzięki temu pozbyły się obaw związanych z odrzuceniem. Inna moja pacjentka tuż po porodzie zaczęła wspólnie z mężem ćwiczyć mięśnie dna miednicy, których osłabienie jest jedną z przyczyn NTM.

• Przygotuj się do rozmowy. Jeśli Twój bliski zmaga się np. z nietrzymaniem moczu, zajrzyj na stronę www.corewellness.pl, gdzie znajdziesz dane dotyczące skali i przyczyn problemu, proponowane rozwiązania, a także wskazówki jak radzić sobie na co dzień z tym problemem.


• Wskaż rozwiązanie. Zaproponuj bliskiej Ci osobie, żeby porozmawiała o swojej dolegliwości z lekarzem pierwszego kontaktu, a w razie dodatkowych pytań – ze specjalistą, ginekologiem lub urologiem. Powiedz także o możliwości skorzystania z telefonicznej podpowiedzi eksperta. W każdą pierwszą środę miesiąca pod bezpłatnym numerem infolinii 800 60 66 68 odbywa się dyżur psychologa (w godz. 9.00-13.00) i pielęgniarki urologicznej (w godz. 16.00-20.00).

• Zaproponuj pomoc. Pamiętaj, że czasem bliska osoba może oczekiwać od nas czegoś więcej niż rozmowy. Może być to towarzyszenie podczas wizyty u lekarza, a czasem pomoc w przestrzeganiu jego zaleceń. Jeśli Twój bliski ma NTM (nietrzymanie moczu), możesz zaproponować mu wspólne ćwiczenia mięśni dna miednicy (tzw. mięśnie Kegla). Pamiętaj, że w ramach kampanii „CoreWellness – wewnętrzna siła” możesz zamówić bezpłatną płytę z ćwiczeniami opracowanymi przez prof. Kari Bo z Norwegii – trening ten jest prosty i nieinwazyjny dla naszego organizmu, może być wykonywany przez każdego.

Wartość rozmowy

Aby podkreślić wartość rozmowy w relacjach międzyludzkich, w ramach kampanii “CoreWellness – wewnętrzna siła” powstał album “Międzypokoleniowe rozmowy Polaków”. Jego bohaterowie, będący w różnym wieku i na różnym etapie życia, prowadzą rozmowę, szczególną uwagę poświęcając tematyce zdrowia. Zastanawiają się nad istotą macierzyństwa, analizują język damsko-męskiej komunikacji w życiu codziennym. Wskazują też do rozmów na jakie tematy należy dojrzeć i jakie cechy powinien mieć rozmówca idealny. Jedną z bohaterek albumu jest znana pisarka, Małgorzata Kalicińska, autorka m.in. sagi “Dom nad rozlewiskiem”.


Jej zdaniem - Ważne jest to, żeby każda rozmowa była szczera, dała rozmówcy z problemem zrobić jakiś nawet mały krok naprzód. Czasem taka rozmowa jest dodaniem odwagi do wizyty u lekarza, a czasem stanowi drogowskaz, odbarczenie, daje ulgę. Dla mnie dobry rozmówca to ktoś, kto szczerze szuka, słucha różnych zdań, bo przecież ja jedna nie jestem wyrocznią. (...) Ważna jest treść i jakość rozmowy, a nie jej długość. Wzajemny szacunek do siebie to absolutna podstawa. Jeśli nasz rozmówca nie chce więcej powiedzieć, warto zastanowić się, dlaczego tak jest. Może zdobył już dostateczną wiedzę? A może zostało zadane mu zbyt wiele pytań, które go spłoszyły? Najważniejsze są: wyczucie, chęć rozmowy, empatia.



****
W ramach kampanii edukacyjnej „CoreWellness – wewnętrzna siła” można zamówić darmową płytę z ćwiczeniami opracowanymi przez prof. Kari Bo za pośrednictwem stron www.corewellness.pl lub www.TENA.pl oraz pod numerem bezpłatnej infolinii TENA 800 60 66 68 (czynna pn.- pt. w godz. 8.30 – 17.30).

Celem kampanii „CoreWellness – wewnętrzna siła” jest edukowanie społeczeństwa na temat możliwości prowadzenia aktywnego trybu życia przez osoby dotknięte problemem nietrzymania moczu, obalenie mitów na temat nietrzymania moczu jako dolegliwości osób starszych i schorowanych oraz zachęcenie kobiet do poruszania tego tematu podczas rozmowy ze swoim lekarzem.

Dodatkowe informacje: W Polsce nietrzymanie moczu dotyka ok. 3 mln kobiet . Wysiłkowe nietrzymanie moczu to niekontrolowany wyciek moczu w trakcie czynności związanych z napinaniem mięśni brzucha (kaszel, kichanie, taniec, ćwiczenia fizyczne). Jedną z jego przyczyn może być osłabienie mięśni dna miednicy. Problem ten w znacznym stopniu dotyka kobiety w okresie menopauzy oraz po przebytej ciąży. Naglące nietrzymanie moczu to objaw pęcherza nadreaktywnego. Pojawia się, gdy występuje parcie naglące na mocz. Może być spowodowane nadwrażliwością pęcherza lub zaburzeniami w unerwieniu pęcherza.

Patronat nad kampanią objęło Polskie Towarzystwo Urologiczne i Polskie Towarzystwo Ginekologiczne. Organizatorem kampanii jest firma SCA Hygiene Products, producent marki TENA. Partnerem akcji jest Stowarzyszenie Osób z NTM „UroConti”.

Więcej informacji: www.corewellness.pl, www.TENA.pl

Komentarze do: Rozmowy Polaków o zdrowiu okiem ekspertów

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz