Szukaj:
Aktualności
Artykuły
Choroby i dolegliwości

Dieta glikemiczna

10-01-2011 09:15

Podstawę diety glikemicznej stanowi indeks glikemiczny (IG), który informuje nas o zdolności danego produktu do podwyższania poziomu glukozy we krwi. Podstawową zasadą diety jest spożywanie odpowiednio dobranych produktów, tak aby  zmiany poziomu cukru we krwi były jak najmniejsze.
Dieta glikemiczna
Zobacz również:


Spożywanie produktów o podobnym indeksie glikemicznym wpływa na zredukowanie wahania poziomu glukozy we krwi. Pozwala to na uregulowanie się produkcji insuliny w organizmie, dzięki czemu odczuwamy dłuższe poczucie sytości,  obserwuje się większe zużycie rezerw tłuszczowych i zmniejszenie apetytu. Konsekwencją tego jest utrata zbędnych kilogramów, jak zwłaszcza w przypadku osób cierpiących na cukrzyce  utrzymanie stałego  stężenia glukozy we krwi.

  • Dietę glikemiczna można stosować przez całe życie. Nie ma żadnych przeciwwskazań w jej stosowaniu, ponieważ dostarcza do organizmu składniki odżywcze zawarte zarówno  w węglowodanach , białku i tłuszczach.

Podstawowe założenia diety glikemicznej


  • należy spożywać produkty o niskiej zawartości IG, poniżej 50-55
  • zakazane jest spożywanie produktów o zawartości IG powyżej 75
  • produkty o średniej wartości IG, pomiędzy 55- 75 mogą być spożywane w umiarkowanych ilościach
  • należy spożywać  3 główne posiłki ( śniadanie obiad i kolacja) i 2 mniejsze
  • zjedzenie pojedynczego produktu, np. jabłka jest traktowane jako posiłek
  • posiłki należy spożywać regularnie, średnio co 3 godziny
  • nie wolno rozgotowywać posiłków, gdyż wtedy zwiększa się ich indeks glikemiczny
  • powinno się dbać o urozmaicony jadłospis
  • należy wypijać około 1,5 litra wody dziennie

Przy przygotowywaniu posiłków powinno się pamiętać , aby:

  • około 40%  spożywanych kalorii powinno pochodzić od nieprzetworzonych węglowodanów złożonych, czyli z  pełnych  ziaren, chlebów  pełnoziarnistych, owoców
  • chudych protein, czyli ryby, drób, wołowina powinny stanowić około 30 % spożywanych dziennie kalorii
  • 30% zjadanych  kalorii powinno pochodzić z tłuszczy jak orzechy, ryby, awokado, oliwa z oliwek

Przykładowy jadłospis

  • Śniadanie
Warzywny omlet + pełnoziarnisty chleb

  • Obiad
Grillowany kurczak  + ser + pomidory+sałata + mleko

  • Przekąska
Kilka orzechów i migdałów

  • Kolacja
Makaron pełnoziarnisty+  mięso wołowe

Przekąska
Koktajl z owoców+  jogurt naturalny
Oceń tekst:
Ocena: brak     Głosów: 0
copyright biomedical.pl
Zobacz artykuły:
Zobacz również tagi: indeks glikemiczny dieta glikemiczna IG glukoza pozipom cukru we krwi węglowodany białka tłuszcze
Brak komentarzy