Szukaj

Jak pokonać nadwagę?

Od pokoleń zastanawiano się jak skutecznie zwalczyć nadwagę. W dzisiejszych czasach temat ten stał się już niemal fenomenem. Co krok słyszy się o jakiejś cudownej diecie, która pomaga zachować szczupłą sylwetkę, ale czy jest to na pewno dobre wyjście? Czy nie zaszkodzi to naszemu zdrowiu?

Jak pokonać nadwagę?

Kto chce schudnąć, nie powinien zastanawiać się nad kolejną dietą, bowiem stracone w szybkim tempie kilogramy szybko do niego wrócą. Dopóki stosujemy dietę pozostajemy szczupli, jednak stare nawyki żywieniowe wracają do nas wkrótce po zakończeniu kuracji odchudzającej i powstaje tzw. efekt jo-jo. Zamiast ubywać, przybywa nam kilogramów. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zmiana przyzwyczajeń związanych z gotowaniem i jedzeniem.

Ogranicz cukry i tłuszcze!

Wiadomo, że najwięcej kalorii mają cukry i tłuszcze. Dlatego też należy je zredukować. Na rynku istnieje wiele produktów light, które można kupić po przystępnej cenie. Zawartość tłuszczu można łatwo odczytać z opakowania. Zamiast kupować żółty ser, który zawiera 60% tłuszczu, można kupić kwaśną śmietanę o 10% zawartości tłuszczu. Podobnie jest z produktami mięsnymi. W ofercie znajduje się wiele produktów ubogich w tłuszcze, jak np. gotowana szynka czy pieczeń. Produkty te są na pewno zdrowsze niż wędzonki.

Tłuszcze są także chętnie używane, np. w postaci słodkiej śmietany jako zagęszczacza do zup. Istnieje jednak inny sposób na to by je zagęścić. Gotując zupę warzywną, wystarczy dodać ziemniaki, które zawierają sporo skrobi, składnika zagęszczającego. Dobrym zagęszczaczem jest także mleko albo zawiesina z mąki i wody.

W podobny sposób możemy zredukować poziom tłuszczu w przyrządzanych przez nas potrawach. Warzywa można spokojnie dusić albo gotować na parze, są one tak samo smaczne jak pieczone a zawierają mniej tłuszczu. Podobnie jest w przypadku mięs. Jeśli ktoś lubi smażone mięso, powinien zaopatrzyć się w dobrą patelnię. Smażąc mięso na patelni teflonowej nie potrzeba dodawać zbyt wiele tłuszczu.

Zobacz również:



Z badań wynika, że ludzie kupują coraz więcej gotowych potraw. W takim przypadku nie ma możliwości, by zdecydować o ilości kalorii jaką będziemy spożywać. Dlatego dobrym wyjściem z tej sytuacji jest samodzielne przyrządzanie potraw. Możemy wtedy zapanować nad spożyciem kalorii, ponieważ sami dobieramy odpowiednie produkty. Czasem można także eksperymentować, np. przyrządzając ciasto. Wiemy, że cukier jest ważnym składnikiem ciasta, ale też zawiera mnóstwo kalorii. W takim przypadku możemy spróbować sporządzić ciasto bez cukru, np. w drożdżowcu zastępując go świeżymi owocami.

Dieta i sport dobre dla zdrowia i urody!

Wszystkie zmiany w kuchni na pewno będą dobrym rozwiązaniem nie tylko dla osób chcących stracić kilka kilogramów ale także dla tych, którzy chcą być zdrowi. Czasem wystarczy spory kawałek dobrze przygotowanego mięsa, by zaspokoić głód. Nie potrzeba zatem dodatków skrobiowych, które dostarczają zbędnych kalorii. Podobnie jest z warzywami. Dużo zdrowsze jest zjedzenie porcji warzyw gotowanych na parze niż kawałka smażonego mięsa.


Nie tylko zmiana w nawykach dotyczących jedzenia jest sposobem na utratę zbędnych kilogramów. Coraz więcej ludzi pracuje w biurze i tym samym utrzymuje niską aktywność fizyczną. Takie zachowanie prowadzi do tycia. Natomiast jeśli ktoś regularnie uprawia sport, kształtuje swoją sylwetkę.

Ćwiczenia fizyczne sprzyjaja także prawidłowemu wysypianiu się. Dzięki regularnej aktywności fizycznej możemy lepiej skoncentrować się na wykonywanych działaniach, redukujemy tym samym poziom stresu i mamy lepsze samopoczucie.

Obecnie jest tyle dyscyplin sportu, iż każdy na pewno znajdzie coś dla siebie. Niektórzy ludzie słysząc o niebezpieczeństwach płynących z uprawiania niektórych dziedzin sportu, boją się rozpocząć jakiekolwiek ćwiczenia. Należy jednak brać pod uwagę wszystkie opcje.

Wiadomo, że nie każda dyscyplina jest odpowiednia dla wszystkich, ale przykładowo bieganie na pewno nie jest szkodliwe. Oczywiście są tacy, którzy przesadzają z uprawianiem sportu, co prowadzi do negatywnych skutków. Jednak przeważnie wystarczy udać się do lekarza i poprosić o pomoc w wybraniu odpowiedniej dyscypliny i o dobranie właściwej intensywności treningów, dostosowanej do naszych indywidualnych możliwości.

Tak naprawdę chodzi o to, aby robić cokolwiek, by zmuszać organizm do ruchu, zgodnie z zasadą: lepszy jakiś ruch, niż życie bez ruchu.

Istotna rola snu!

Przy tym temacie należy także wspomnieć o wysypianiu się. Jest to bardzo ważne dla dobrej koncentracji, ale i dobrego samopoczucia, a co za tym idzie- dla utrzymania dobrej sylwetki. Za takie działanie odpowiedzialna jest leptyna, hormon głodu. Jeśli nie wysypiamy sie wystarczająco, poziom leptyny wzrasta i tym samym automatycznie prowadzi to do większej ilości spożytych potraw. 

Każdy człowiek powinien spać przynajmniej 7 godzin w ciagu doby. Tym sposobem obniżymy poziom leptyny w organizmie, a także rozpoczniemy każdy nowy dzień pełni sił i energii do ćwiczeń.

Opracowała:

Ewelina Biela

Komentarze do: Jak pokonać nadwagę?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz