Manipulacje genetyczne: narodziny pierwszej małpiej chimery

Badacze amerykańscy opublikowali swoje prace w naukowym przeglądzie Cell, w których opisują, w jaki sposób udało im się stworzyć trzy małe makaki z embrionalnych komórek pochodzących od … 6 różnych jednostek, wymieszane, a następnie implantowane do organizmów samic.

Roku (w języku japońskim „sześć”), Hex (w języku greckim, a jakżeby inaczej… „sześć”) oraz Chimero, to są właśnie imiona trzech małych chimer, małych makaków-rezusów, które w rzeczywistości są pierwszymi naczelnymi chmierami.

Oznacza to, że zostały one stworzone z różnego materiału genetycznego, pochodzącego od kilku różnych gatunków, tutaj aż od sześciu.

Badacze z uniwersytetu Oregan Health and Science University zgromadzili komórki (w bardzo wczesnym stadium wszystkie) pochodzące z wielu embrionów makaków, a następnie całość została zaimplantowana do organizmów dorosłych samic, które wydały na świat trzy małe samce. Zresztą, dwa z nich są bliźniakami.

Od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, badaczom udało się stworzyć dzięki takim manipulacjom szczury, króliki, barany oraz bydło. Ale jeszcze nigdy wcześniej nie dokonano tego samego z małpami.

Jeżeli chcemy, żeby terapie oparte na komórkach macierzystych szły do przodu, niezależnie od tego, czy chodzi o komórki macierzyste myszy, czy też ludzkie, to musimy zrozumieć, co mogą zrobić komórki naczelnych, wyjaśnia punkt widzenia amerykańskich badaczy Shoukhrat Mitalipov, członek zespołu badawczego.

Jednakże, taki wyczyn amerykańskich badaczy niekoniecznie wzbudził, delikatnie mówiąc, entuzjazm na całym świecie. Posługiwanie się równie wrażliwymi zwierzętami w tego rodzaju badaniach stawia ogromnie ważne pytania o etykę.

Ponieważ niewiele z tych zwierząt genetycznie zmodyfikowanych posiada pożądane cechy charakterystyczne, wiele z nich zostanie zabitych, zanim nawet zacznie się jakiekolwiek badanie. Inne z kolei umrą z powodu poważnych ukrytych deformacji, pozostających w cieniu, ocenia ze swej strony doktor Jarrod Bailey, z pozarządowej organizacji ochrony zwierząt BUAV, ze Zjednoczonego Królestwa (British Union for the Abolition of Vivisection).

Komentarze do: Manipulacje genetyczne: narodziny pierwszej małpiej chimery