Szukaj

Jedna, pewna rada na długie i zdrowe życie

Podziel się
Komentarze0

Wydaje się, że każdy dzień dostarcza kolejnych, sprzecznych informacji dotyczących zdrowia. Jednego dnia prześwietlenie gruczołu krokowego jest zalecane, innego nie. Jednego dnia na topie jest jedzenie jagód Acai, następnego wszyscy polecają ciemną czekoladę, czerwone wino lub tłuste ryby.

Jedna, pewna rada na długie i zdrowe życie

Każda nowa dieta lub ćwiczenie budzi podejrzenia co do bezpieczeństwa czy skuteczności. Przez coraz to nowsze informacje ze świata nauki, wielu ludzi jest zdezorientowanych, co jest korzystne dla naszego zdrowia, a co nie. Jednak jedna zasada jest póki co niezmienna, jej skuteczność jest każdego dnia udowadniana, a jej przestrzeganie korzystnie wpływa na zdrowie i wydłuża życie o kilka lat. Ta zasada to: nie pal tytoniu!

Niezbite dowody

Jak wiadomo, informacja o szkodliwości palenia pojawia się wszędzie i dużo się o tym mówi. Jednak każdego dnia, pojawiają się bardzo różne doniesienia na temat zdrowia. I czasami trudne jest rozróżnienie drobnych medycznych nowinek od bardziej stabilnych, potwierdzonych informacji. Długotrwałe palenie papierosów skraca życie przeciętnie o 6,5 do 10 lat, w zależności od tego, któremu obliczeniu i którym badaniom wierzyć. Jednak nawet 6 lat nie nadrobisz uprawianiem jogi i piciem zielonej herbaty. Palenie wciąż pozostaje pierwszą przyczyną śmierci w Ameryce. Przez większość XX wieku, mężczyźni palący papierosy żyli krócej niż kobiety, których palenie jeszcze wtedy nie dotyczyło. Nawet ludzie, którzy palą od jednego do czterech papierosów dziennie, wciąż są objęci większym ryzykiem raka, chorób serca i przedwczesnej śmierci, niż osoby niepalące.

„Mnie to nie dotyczy”

Oczywiście palacze zdają sobie sprawę z zagrożeń, które niesie ze sobą palenie – szczególnie z raka płuc. Ale dane z badań wskazują również, że większość palących nie sądzi, żeby to zagrożenie dotyczyło właśnie ich, wierzą, że są mniej zagrożeni niż inni palacze. Przykładem może być badanie przeprowadzone przez naukowców w Bostonie w latach 90. Wykazuje ono, że nawet wśród osób palących więcej niż 40 papierosów dziennie, prawie połowa z nich uważa, że jest poniżej średniej, jeśli chodzi o ryzyko ataku serca lub raka – dwóch głównych przyczyn śmierci związanych z paleniem. W tym samym badaniu, wśród palaczy z rozpoznanym nadciśnieniem lub dusznicą bolesną, ponownie prawie połowa stwierdziła, że jest mniej zagrożona atakiem serca niż inni.

Zobacz również:



Dowodzi to tego, że nie zawsze jesteśmy dobrzy w ocenie ryzyka. Nie zdajemy sobie sprawy z konsekwencji naszych działań, brakuje nam samodyscypliny i uczciwości wobec samych siebie. Są takie przypadki, które w pewnym sensie nie współgrają z wynikami badań, co nie oznacza, że to właśnie te mamy sobie brać za przykład. Przykładem może być mężczyzna, który palił całe życie i dożył 90. urodzin lub mężczyzny, który nigdy nie palił, ale i tak zachorował na raka płuc.


Natychmiastowe korzyści

Jak wiadomo, rzucanie palenia nie jest łatwe. Jednak istnieje mnóstwo sposobów, żeby sobie w tym pomóc. Według badań opracowanych przez American Cancer Society, korzyści z rzucenia palenia są natychmiastowe: poziom tlenku węgla we krwi powraca do normy w ciągu 12 godzin, a w ciągu od dwóch do trzech tygodni poprawia się krążenie i praca płuc. Długotrwałe korzyści są jeszcze większe.

Palenie jest związane z wieloma problemami zdrowotnymi. Tylko dziesięć z nich to udar mózgu, choroba wieńcowa serca, rak płuc, rak krtani, choroby dziąseł, rak żołądka, rozedma płuc, nagły zgon sercowy, tętniak aorty brzusznej, opóźnione gojenie ran… Ta lista mogłaby być jeszcze dłuższa. Wszystkie choroby związane z paleniem to choroby, które uznajemy za te dosięgające nas w starszym wieku. Niestety palacze po prostu umierają na nie wcześniej.

Niekwestionowana prawda

Należy pamiętać, że niektóre wnioski z badań, powiedzmy, dotyczących korzyści spożywania kaszy kuskus czy używania kremów przeciwzmarszczkowych, powinno się umieszczać w perspektywie. Większość wyników badań naukowych nigdy nie było przeznaczonych przez ich autorów do traktowania jako niepodważalną prawdę. Należy je traktować bardziej jako wskazówki.

Inaczej sprawa się ma z paleniem. Tutaj dowody na jego szkodliwość są przytłaczające. Dziesięciolecia gromadzonych wyników mają ten sam wniosek. Przytoczę jedną, prostą radę, która nie ma sobie równych: rzuć palenie. Tylko dzięki temu, zmniejszysz ryzyko wystąpienia u siebie wielu groźnych chorób, spowodowanych paleniem tytoniu, a co za tym idzie, przedwczesnej śmierci.

Komentarze do: Jedna, pewna rada na długie i zdrowe życie

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz