Szukaj

Jakie są zalety prowadzenia zdrowego trybu życia?

Podziel się
Komentarze0

Sport jest tak samo ważny dla naszego zdrowia, jak i dla naszego dobrego samopoczucia. Poniżej przedstawimy kilka zalet zdrowego trybu życia. Cel jest zawsze ten sam: brzuch ma zniknąć! Tak samo jak zwiotczałe i pozbawione energii mięśnie. Więcej sportu i ruchu przecież musi się nam w końcu udać!

Jakie są zalety prowadzenia zdrowego trybu życia?

Niestety, tej energii i zapału wystarcza nam na góra 4-6 tygodni... Potem nadchodzi dzień rezygnacji, w którym każdy powód jest dobry, aby tylko zrezygnować z ćwiczeń. Zadajemy sobie wtedy najczęściej pytanie: dlaczego innym się udaje a nam nie? Jednak nie podejmujemy kolejnej próby i w końcu zostajemy z niczym.

Narodowe lenistwo

Niemcy są bardzo leniwym narodem. Badania pokazują, że 80% ludzi rusza się zdecydowanie za mało, większość nie spełnia nawet podstawowej normy jaką są 2 godziny ruchu tygodniowo- informuje specjalista Klaus Bös z Instytutu Technologii w Karlsruhe. Siedzimy praktyczne wszędzie: w biurze, w aucie, w pociągu. Nie wykorzystujemy naszego ciała, które jest stworzone do tego aby być w ruchu. Ono odwdzięcza się nam potem w postaci bólów mięśni i stawów, zwiotczałych mięśni, podniesionego ciśnienia krwi, a w najgorszym przypadku nawet przedwczesną śmiercią.

W przeciwieństwie do powyższego, organizm także wynagradza nas za każdy ruch jaki mu dostarczymy. Sport wzmacnia nasze serce i jest motorem napędowym dla zdrowia naszego organizmu. Poza tym chroni on sieć naczyń krwionośnych, redukuje zbędny tłuszcz, powoduje, że mamy lepsze samopoczucie. A może czynić nawet więcej! Ostatnie badania pokazują bowiem, że aktywne uprawianie sportu może mieć zbawienny wpływ na nasz mózg. Kształtować się dzięki temu mogą obszary odpowiedzialne za naukę, pamięć oraz system zachowań. Sport powoduje, że zwiększa się liczba neuronów w naszym mózgu, a co się z tym wiąże- jest on lepiej ukrwiony. Każdy wykonany krok powoduje, że zwiększa się nasza silna wola i chęć utrzymania zdrowego trybu życia. Wydawać się może nawet, że zdrowy tryb życia to jedyny sposób na w pełni świadome dojrzałe życie.

Zobacz również:

Efekty tylko przy regularnej pracy

Zaznaczyć trzeba, że nowe sieci neuronów nie powstaną przez jedną noc. Efekt przynieść może dopiero kilkutygodniowy regularny ruch na świeżym powietrzu. Pytanie: jak długo zostaną one aktywne? I jak uniknąć opisanego powyżej efektu rezygnacji? Odpowiedzi uzyskane od fachowców są banalne i czasami aż trudno w nie uwierzyć. Radzą oni mianowicie, żeby zacząć bardzo powoli i czerpać radość z tego, co będziemy robić. Jeżeli weźmiemy za dużo na nasze barki na raz, nie będziemy w stanie sprostać wymaganiom organizmu i bardzo szybko zrazimy się do jakiegokolwiek ruchu. Dlatego ważnym jest, aby zawiesić poprzeczkę na takiej wysokości, aby jej nigdy nie strącić. A kiedy zauważamy, że wyznaczone zadania są dla nas za proste, systematycznie ją podnosić.

Do powyższych rad zastosowała się także Susanne Freudenmanns, która od czasów szkolnych trzymała się z dala od sportu. Przeżycia takie jak rozstanie z mężem i przeprowadzka do małego mieszkania skłoniły ją do zapisania się do tzw. "grupy spacerowej". Początki były bardzo trudne, ale w miarę upływu czasu Susanne zaczęła zauważać dobroczynny wpływ sportu na swój organizm.

Wkrótce okazało się, że dla Susanne chodzenie i bieg nie są wystarczające. Jej ciało, a konkretnie mózg domagał się czegoś więcej, dlatego zrezygnowała ona z udziału w wyżej wymienionej grupie i sama zorganizowała sobie aktywność ruchową. Gdzie tylko może, udaje się pieszo rezygnując z innego transportu, pokonuje prawie codziennie wiele kilometrów na rowerze, zrezygnowała także z używania windy na rzecz schodów. Zupełnie obok tego i niezamierzenie Susanne straciła 3 kilogramy.

Małymi kroczkami do celu

Jak możemy zauważyć na powyższym przykładzie, już codzienna rezygnacja z osiągnięć techniki może przynieść naszemu organizmowi oczekiwane skutki. Aby przejść krok dalej wymaganym jest trochę doświadczenia i cierpliwości. Najlepiej jest przypomnieć sobie jaki ruch sprawiał nam najwięcej przyjemności w dzieciństwie i po prostu wrócić do tego. Oczywiście wszystko w odpowiednich dawkach.

Ruch jest eliksirem życia dla ludzi, o jego zbawiennym wpływie możemy przekonać się na każdym kroku i to dosłownie. Każdy wykonany krok sprawia, że nasze serce pracuje ekonomiczniej, a mięśnie będą efektywniejsze. Udowodnionym jest, że już po niedługim czasie uprawianie sportu co najmniej 2 godziny w tygodniu zmniejsza ryzyko zawału serca o ¼.

Lista korzyści jest jednak znacznie dłuższa, mianowicie obniża się ciśnienie krwi, zwiększa zawartość dobrego cholesterolu HDL we krwi, zmniejsza ilość tego złego czyli LDL. Także nasze kości stają się stabilniejsze. Jeżeli pozostajemy aktywni, ukrwienie naszego mózgu wzrasta o około 30%. W ciągu roku jesteśmy w stanie znacznie poprawić funkcjonowanie naszego umysłu. Nie zapominać należy także o tkance tłuszczowej i jej zanikaniu.

Podsumowując jednym zdaniem: Sport to zdrowie! Wszystkie czynniki jednoznacznie na to wskazują. Ruch na świeżym powietrzu jest dobry dla każdego człowieka, niezależnie od wieku i stanu zdrowia. Każdy z nas powinien dostosować indywidualnie odpowiadającą nam dawkę sportu i regularnie ją dostosowywać i modyfikować. Dzięki temu uda nam się uniknąć efektu zniechęcenia i rezygnacji.

Komentarze do: Jakie są zalety prowadzenia zdrowego trybu życia?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz