Szukaj

Gry wideo nie usprawniają koordynacji psychoruchowej w sytuacjach wielozadaniowych

Podziel się
Komentarze0

Nieważne jak często ćwiczysz wielozadaniowość. Raczej nie będziesz zręczniejszy niż inni w jednoczesnym prowadzeniu samochodu i rozmawianiu przez komórkę. Bez względu na to, jak usilnie starałbyś się wypracować wielozadaniową operatywność, twój mózg po prostu nie jest do tego stworzony.



"Nie jesteśmy przystosowani do robienia kilku rzeczy naraz’’ – mówi Stephen Mitroff, profesor psychologii i neuronauk w Instytucie Neuronauki Uniwersytetu Duke’a w Kalifornii.

W Laboratorium Wizualnych Procesów Poznawczych na Uniwersytecie Duke’a, przeprowadzono badanie mające zweryfikować czy popularne gry wideo (np. Call of duty) pomagają wyćwiczyć podzielność uwagi i usprawnić zdolność wykonywania wielu czynności jednocześnie.

W tym celu do badania powołano 60 studentów i zmierzono ich efektywność podczas wykonywania kolejno trzech różnorodnych zadań.

Każdemu z zadań towarzyszyły pytania zadawane uczestnikom bez przerwy podczas jego wykonywania. Uczestnicy musieli jednocześnie odpowiadać na zadawane im pytania przy użyciu słuchawkowego zestawu głośnomówiącego.

Miało to imitować rozmowę przez telefon komórkowy.

Zobacz również:



Wśród zadań, które badani wykonywali po kolei, przy jednoczesnym udziale w zdalnej rozmowie, były: przebycie określonego odcinka trasy w popularnej grze wyścigowej Trackmania, ułożenie puzzli oraz przejście wideo-testu sprawdzającego zdolność rozkładania uwagi na wiele poruszających się punktów.

Zaobserwowano, że osoby, które regularnie grały w wideo-gry typu "strzelanki", lepiej niż inne radziły sobie w kierowaniu wirtualnym samochodem wyścigowym: przejeżdżały wyznaczony odcinek toru o 10 sekund szybciej niż pozostałe osoby nie będące czynnymi adeptami gier wideo.

U wszystkich uczestników zauważono jednak, że wykonywanie zadań symultanicznie z prowadzeniem rozmowy stanowczo pogarsza wydajność i efektywność każdej czynności.

Czynnością najmniej efektywną, gdyż najbardziej zaburzoną przez rozmowę telefoniczną, okazało się prowadzenie auta: podczas rozmowy gracze przemierzali wirtualny tor znacznie wolniej niż kiedy koncentrowali się tylko na grze.

W dwóch pozostałych wspomnianych tu czynnościach, efektywność i wydajność również spadała przy włączeniu rozmowy.

Rezultaty badania dowodzą więc, że dla większości ludzi sytuacje wielozadaniowe nie są łatwe i stanowią nie lada wyzwanie. I nie pomoże tu trening koordynacji przy wykorzystaniu wideo-gier; nie uczynią z nas one wielofunkcyjnych robotów.

Jak w każdej regule, możemy jednak znaleźć wyjątki.

Niezwykłe okazało się badanie przeprowadzone w 2010 r. na Uniwersytecie Utah, w którym spośród 200 badanych wyłoniono 5 osób o nadzwyczajnej wydajności w sytuacjach multi-zadaniowych. Nazwano ich "super-wyczynowcami’’.

Komentarze do: Gry wideo nie usprawniają koordynacji psychoruchowej w sytuacjach wielozadaniowych

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz