Szukaj

Aktywność i zdrowie, ale nie na sto procent?

Podziel się
Komentarze0

Godziny spędzane przed komputerem lub telewizorem, jedzenie w pośpiechu i niezdrowo, a do tego brak ruchu. Zarówno nawyki pracoholików, jak i „kanapowców” są bardzo groźne dla zdrowia. Najnowszy raport „Pracodawca witalny 2012” Uniwersytetu Łódzkiego pokazuje, jak żyje kadra kierownicza największej firmy energetycznej w Polsce. Jak codzienny stres i złe odżywianie wpływa na efekty pracy? I czy w ogóle chcemy prowadzić zrównoważony tryb życia?



Zdrowy styl życia to wciąż teoria, która rzadko przekłada się na działanie. Złe nawyki, niska aktywność, a do tego mało wartościowe i wysokokaloryczne odżywianie. Nic więc dziwnego, że choroba wieńcowa zbiera swoje żniwo w Europie, a WHO podaje, że około 42% mężczyzn i 32% kobiet w Polsce cierpi na nadciśnienie. Z kolei otyłość i nadwaga to powszechne problemy nie tylko dorosłych, ale także coraz częściej - najmłodszych.

Właśnie dlatego tak istotne są inicjatywy upowszechniające zdrowe nawyki i postawy. Dostrzega to także Uniwersytet Łódzki, który stworzył Centrum Promowania Zrównoważonego Stylu Życia.
- Centrum zostało powołane, aby wykorzystać zaplecze badawczo-rozwojowe uczelni do promowania zrównoważonego stylu życia. Chcemy w wyniku sprzężenia wielu dziedzin tworzyć usługi i narzędzia, które pozwolą przedsiębiorcom wdrażać rozwiązania prozdrowotne w firmach - mówi dr Maciej Kozakiewicz z Uniwersytetu Łódzkiego. 

„Nie wierzę w zdrową żywność, która jest w sklepie”

Centrum Promowania Zrównoważonego Stylu Życia zrealizowało badanie „Pracodawca witalny 2012”, które pokazało zwyczaje kadry kierowniczej PGE GiEK S.A. dotyczące stanu zdrowia, samopoczucia, odżywiania się oraz aktywności fizycznej. Jak wynika z badania, ankietowani prowadzą ustabilizowany tryb życia oraz unikają niezdrowej żywności. Powszechne jest aktywne spędzanie czasu – niemal co piąta osoba ćwiczy codziennie, natomiast 48% - kilka razy w tygodniu. Jak wynika z badania, mniejsza waga przykładana jest jednak do jakości ćwiczeń. – Ważna jest nie tylko częstotliwość, ale także odpowiedni czas treningu oraz jego intensywność. Dopiero to, w połączeniu ze świadomym odżywianiem oraz podejmowaniem odpowiedzialnych decyzji dotyczących zdrowia, daje odpowiednie rezultaty. Zmiany w stylu życia można wprowadzać stopniowo, jednak nie powinny one mieć charakteru wyrzeczenia lub przymusu, lecz przyjemności. W ich planowaniu oraz wdrażaniu pomaga diet coaching, czyli połączenie wiedzy z zakresu dietetyki oraz metod doskonalenia osobistego – podkreśla Urszula Mijakoska, współpracujący z Centrum pierwszy diet coach w Polsce.

Zobacz również:



Pogłębiona analiza pokazuje, że 42% badanych cierpi na nadciśnienie, które w Polsce dotyka średnio 23% osób. Dużo niższe są natomiast wskaźniki występowania otyłości i nadwagi (15%) oraz alergii (12%) – w skali kraju występują one odpowiednio u około 50% i 40% Polaków. Mimo, że respondenci posiadają podstawową wiedzę w zakresie zdrowego żywienia, brakuje im odpowiednich kompetencji, aby wybierać wartościowe produkty. Ponad połowa badanych nie używa także produktów ekologicznych - często nie ufają ich naturalności, zamiast tego wybierając produkty „swojskie”, np. z gospodarstw wiejskich. Tymczasem 49% codziennie je słodycze i pieczywo cukiernicze, a 43% - mięso i jego przetwory. Dobrym nawykiem jest jednak zaczynanie dnia od śniadania, co robi 95% badanych.

Słomiany zapał i brak wsparcia

Z raportu wynika, że zdecydowana większość osób zainteresowana jest tematyką zrównoważonego stylu życia. Często podkreślane są jednak trzy zastrzeżenia: badani nie są skłonni zdobywać wiedzy teoretycznej, lecz trenować przydatne umiejętności - trening nie może być z kolei zbyt czasochłonny i wymagający, a cały proces – przestrzegany zbyt konsekwentnie i do przesady. Jako bariery stojące na przeszkodzie do zdrowego stylu życia najczęściej wymieniane są słomiany zapał, szukanie dróg na skróty czy lenistwo i brak silnej woli.

Niekonsekwencja jest także pogłębiana przez brak zrozumienia ze strony najbliższych oraz ich przekonanie o bezcelowości lub nieskuteczności podjętych działań. – Badanie „Pracodawca witalny 2012” wskazuje obszary, które wciąż wymagają poprawy, np. walka z nadwagą i otyłością. Pomimo dobrego fundamentu, wciąż wiele jest do zrobienia w zakresie zwiększania świadomości znaczenia zdrowego stylu życia Dlatego właśnie powstało Centrum Promowania Zrównoważonego Stylu Życia UŁ – mówi dr Ewa Jagiełło, koordynator badania.

Komentarze do: Aktywność i zdrowie, ale nie na sto procent?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz