Szukaj

Medytacja może uspokoić stres i pomóc koncentracji

Podziel się
Komentarze0

Jeśli musisz zrobić kilka rzeczy naraz, to wcześniejszy trening w medytacji może sprawić, że praca będzie prostsza, co pokazują nowe badania wykonane przez Uniwersytet w Waszyngtonie. Rezultaty pracy Davida Levy i Jacoba Wobbrock, profesorów na wydziale informatyki UW sugerują, że trening medytacyjny pomaga ludziom pracującym w świecie informacji koncentrować się dłużej nad zadaniem, z mniejszą skłonnością do oderwania uwagi, a także poprawia pamięć i redukuje stres.



Ich praca została opublikowana w Proceedings of Graphics Interface.

Levy, który jest informatykiem oraz Wobbrock, zajmujący się interakcjami człowieka z komputerem, przeprowadzili badania wraz z doktorantem na wydziale informatyki Marilyn Ostergren i Alfredem Kaszniakiem, który jest neuropsychologiem z Uniwersytetu w Arizonie.

Według naszej wiedzy, jest to pierwsza próba zbadania, jaki wpływ może mieć medytacja na wielozadaniowość w realistycznym środowisku pracy, powiedział Levy.

Na potrzeby badania naukowcy zatrudnili trzy grupy po 12-15 menedżerów działów kadr. Jedna grupa miała osiem tygodni treningu medytacji opartej na koncentrowaniu uwagi, a druga miała osiem tygodni treningu relaksacji ciała. Członkowie trzeciej grupy kontrolnej mieli taki sam trening jak pierwsza grupa, ale po ośmiu tygodniach pozostawania bez jakiegokolwiek szkolenia.

Przed i po upływie ośmiu tygodni, uczestnicy przeszli stresującą próbę ich możliwości pracy wielozadaniowej, wymagającą od nich korzystania z poczty elektronicznej, kalendarzy, komunikatorów, telefonu i narzędzi przetwarzania tekstu.


Naukowcy zmierzyli prędkość uczestników, dokładność i częstość przełączania się między zadaniami. Wzięto również pod uwagę samoocenę poziomu stresu i stanu pamięci podczas wykonywania zadań.

Wyniki były znaczące: grupa medytacyjna odnotowała niższy poziom stresu podczas testu wielozadaniowości, natomiast grupa kontrolna oraz grupa relaksacyjna nie. Jednakże, kiedy grupa kontrolna przeszła trening medytacyjny, jej członkowie również odnotowali niższy stres w trakcie badania.


Szkolenie medytacyjne najwyraźniej pomagało uczestnikom skupić się na dłużej bez rozpraszania uwagi. Badacze dowiedzieli się, że ci którzy medytowali  przed wykonywaniem zadań, spędzili więcej czasu nad zadaniem i rzadziej przełączali się między zadaniami, ale zakończenie całego zadania nie zabierało im więcej czasu niż innym.

Taka zmiana nie nastąpiła u tych, którzy mieli tylko trening relaksacyjny ciała lub w grupie kontrolnej.

Jednakże, gdy członkowie grupy kontrolnej przeszli szkolenie medytacyjne, oni również spędzili więcej czasu na swoich zadaniach, przy mniejszym przełączaniu zadań. Nie wydłużył się też czas zakończenia pracy.

Po treningu, zarówno medytujący, jak i ci szkoleni w technikach relaksacyjnych wykazali się poprawą pamięci w zadaniach, które wykonywali. W grupie kontrolnej tego nie było, dopóki nie przeszła szkolenia medytacyjnego.

Wiele wysiłków badawczych próbowało opracować technologie, które zwiększają ludzkie zdolności, powiedział Wobbrock. Nasze wykorzystanie medytacji jest czymś niezwykłym, ponieważ stara się zwiększać ludzkie możliwości nie dzięki technologii, ale z powodu technologii – ze względu na wymagania, jakie stawia technologia i potrzebę radzenia sobie z tymi wymaganiami.

Levy dodał: Jesteśmy zachęceni pierwszymi wynikami. Chociaż przybywa naukowych dowodów, że pewne formy medytacji zwiększają koncentrację i redukują emocjonalną niestabilność i stres, to do tej pory niewiele było bezpośrednich dowodów, że medytacja może przynosić taką korzyść u osób w stresującym środowisku przepełnionym informacjami.

Komentarze do: Medytacja może uspokoić stres i pomóc koncentracji

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz