Szukaj

Kaki – źródło wielu wartości odżywczych; opis i zastosowanie

Owoce egzotyczne stają się coraz popularniejsze. Stanowią składnik wielu zdrowych diet. Różnią się smakiem, kolorem, kształtem i pod tymi względami to produkty ciekawe, ale jednocześnie wymagające. Jednym z najzdrowszych owoców tropikalnych jest persymona, czyli kaki.

Kaki – źródło wielu wartości odżywczych; opis i zastosowanie

Kaki należy również do najsmaczniejszych produktów pochodzących z ciepłych krajów, ponieważ ma słodki smak. Regularne spożywanie persymony przynosi wiele korzyści w zakresie funkcjonowania organizmu, ale też zbawiennie działa na wygląd zewnętrzny - zwłaszcza, jeśli chodzi o skórę.

Persymona - pomidor o smaku śliwki

Czym jest kaki?

Kaki to owoc egzotyczny pochodzący z Chin. Ma mnóstwo alternatywnych nazw - ta najbardziej naukowa to „persymona”. W czasach antycznej Grecji owoc nazywano „ogniem Zeusa” lub „owocem bogów”. Bardzo często można się spotkać również z określeniem „jabłko Orientu”. Kaki jest znane również pod takimi nazwami jak hurma, sharon czy hebanowiec. Dojrzałe ma kolor pomarańczowy i charakterystyczne liście u nasady. W smaku, jako owoc słodki, często stanowi dodatek do deserów.

Uprawa, odmiany oraz transport kaki

Najwięcej plantacji kaki znajduje się w Chinach, Japonii oraz Korei. Owoce najlepiej rosną w klimacie umiarkowanym. Kaki bardzo źle znosi transport, więc do Polski trafiają persymony uprawiane w Europie, Ukrainie lub Rosji. „Jabłko Orientu” najlepiej smakuje jesienią, kiedy owoce są dojrzałe i słodkie. Odmian kaki jest wiele. Najciekawsze to te pochodzące z Rosji - Russian Beauty - często rosnące i przetrzymywane w warunkach, w których występuje temperatura poniżej zera. Z kolei uprawiana w Ameryce hurma amerykańska zawiera dużo więcej wapnia i witaminy C niż kaki pochodzące z Azji.

Jak jeść owoc bogów?

Wygląd i świadomość, że jest to owoc egzotyczny, może budzić wątpliwości co do sposobu przygotowania oraz jedzenia. Kaki obiera się jak pomidora, ale warto zjeść skórkę, ponieważ ma ona wiele wartości odżywczych. Liście należy obciąć przed obieraniem.

Zobacz również:

Owoc bogów można spożywać na różne sposoby. Dobrze smakuje surowy, ususzony czy ugotowany. Genialnie sprawdza się jako dodatek do deserów (lub jako główny ich składnik), marmolad, dżemów, lodów czy dań głównych. Wszystko zależy od upodobań spożywającego.

Kaki - korzyści ze spożywania

Źródło błonnika pokarmowego

Kaki zawiera dużo błonnika pokarmowego oraz pektyn, które wspomagają trawienie i hamują rozwój chorób układu pokarmowego. Owoce persymony nie powodują wzdęć ani zgagi. Błonnik stymuluje również pracę mięśni gładkich, które pełnią ważną rolę w procesach wydalania.

Bomba witaminowa

Większość owoców zawiera mnóstwo witamin. Nie inaczej jest z kaki. „Jabłko Orientu” to źródło witaminy A pomagającej w utrzymaniu zdrowej i jędrnej skóry. Ma ponadto wiele witamin z grupy B, szczególnie kwas foliowy oraz witaminę B6, które zwiększają poziom dobrego cholesterolu. Dzięki nim zmniejsza się ryzyko zachorowań na schorzenia układu sercowo-naczyniowego. Kaki, jak większość owoców egzotycznych, zawiera witaminę C, która wzmacnia odporność i działa przeciwzapalnie, wspomaga również rozwój białych krwinek.

Broń na nowotwory

Zawarty w kaki beta-karoten zmniejsza ryzyko zachorowań na raka. Badania japońskich naukowców udowodniły, że wyciąg z sharony może hamować rozwój białaczki. Przeprowadzony przez nich eksperyment wykazał, iż komórki nowotworowe obumierają albo przestają rosnąć pod wpływem sporej ilości beta-karotenu. Daje to szansę i nadzieję na skuteczniejszą walkę z białaczką.

Wielość składników mineralnych w persymonie

Owoce persymony mają mnóstwo składników mineralnych, m.in. magnez, potas, fosfor czy miedź. Ten ostatni wspomaga powstawanie czerwonych krwinek, które odpowiadają za transport tlenu do tkanek. Potas kontroluje ciśnienie krwi, pracę nerek, zwiększa napięcie mięśni i poprawia funkcjonowanie mózgu. Fosfor wzmacnia kości. Jego niedobór prowadzi do niewydolności serca oraz nerek. Z kolei magnez poprawia trawienie, reguluje pracę tarczycy oraz zapobiega chorobom serca.

Kaki jako sposób na młodość

Kaki przeciwdziała pojawianiu się zmarszczek - ujędrnia i debakteryzuje. „Owoc bogów” zawiera witaminę A, która jest przeciwutleniaczem. Oznacza to, że wpływa na proces starzenia oraz hamuje rozwój wolnych rodników. Persymona zapobiega pojawianiu się plam starczych oraz innych niedoskonałości skóry, np. przebarwień czy wyprysków. Zapobiega pojawieniu się choroby Alzheimera oraz pogorszeniu się wzroku. Usprawnia pracę mięśni.

„Owoc bogów” swobodnie można wykorzystywać jako maseczkę na twarz (np. mieszając go z białkiem). Miąższ zapobiega rozszerzaniu porów i zmniejsza je. Redukuje również stany zapalne.

Kaki i jego zastosowanie w kuchni

Kaki jest świetnym produktem nadającym się do spożywania w różnych postaciach. Najlepiej sprawdza się jako podstawa marmolad, dżemów czy konfitur. Smak persymony w takiej wersji podkreślą cytryny, goździki oraz gałka muszkatołowa.

Ten egzotyczny owoc można dodawać również do masy na omlet. Przy dodaniu do niej także serka homogenizowanego i miodu danie będzie mieć ciekawy smak.

Persymona idealnie nada się na upalne dni. Owoc należy zmiksować, dodać sok z cytryny, namoczone migdały, miód i olej kokosowy. Po schłodzeniu mieszanki uzyskamy fantastycznie odświeżający koktajl na lato.

Autor: Anna Magiera

Komentarze do: Kaki – źródło wielu wartości odżywczych; opis i zastosowanie

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz