Szukaj

Jedność wśród różnorodności czyli dieta indonezyjska

Dieta indonezyjska jest mieszanką kuchni japońskiej, chińskiej, arabskiej, europejskiej i tradycyjnej kuchni indonezyjskiej. Jest to dieta wysokokaloryczna , ale lekkostrawna.  Podstawą smacznej i  egzotycznej kuchni indonezyjskiej jest ryż, który spożywany w dużych ilościach zapobiega chorobie żołądka i jelit.



Ryż jest produktem bogatym w  witaminy z grupy B , które pomagają w uwalnianiu zmagazynowanej w węglowodanach i tłuszczach energii.

Podstawowymi daniami kuchni indonezyjskiej są:

  • ryż z dwiema lub trzema potrawami mięsnymi, warzywami albo rybami, które są podane w odpowiednio doprawionych sosach
  • ryż podawany z owocami morza
  • krewetki z owocami. Krewetek nie podaje się ze zbożami, ziemniakami, przetworami mlecznymi, gdyż  powodują one nieprzyswajanie selenu, który jest zawarty w krewetkach i zapobiega powstawaniu nowotworów. 
Owoce

Owoce wykorzystywane do przyrządzania dań indonezyjskich zawierają dużą ilość witaminy C
i dostarczają składniki mineralne takie jak wapń,potas, żelazo. Kuchnia ta bazuje na takich owocach jak na przykład ananasy, kiwi, mango, ciemne czereśnie i papaja.

Przyprawy

Sekretem dań indonezyjskich są przyprawy.  Kuchnia indonezyjska bazuje na bardzo ciekawych kompozycjach przypraw, zwanych prze mieszkańców bambu. . Przyprawy są mieszanką różnych gatunków ziół. 

Najbardziej znane przyprawy kuchni indonezyjskiej to:

  • Curry
Jest to mieszanka sproszkowanych ziół prażonych przed zmieleniem. Ma kolor czerwony lub żółty, załeży to od składników, z których jest produkowana. Curry  stosuje się do potraw mięsnych, oraz warzyw i sosów . Dodatkowo jest także stosowana do aromatyzowania i barwienia ryżu.

Zobacz również:



  • Kurkuma
Kurkuma przyprawia się ryż , potrawy z fasoli i soczewicy, ryb, drobiu i małży. Ma ona łagodny aromat i nadaje potrawa żółtą barwę.


  • Kokos
Stanowi ważny składnik diety indonezyjskiej. Używa się go do przygotowywania wielu dań nie tylko słodkich. Przede wszystkim dodaje się go do ryżu, sałatek, deserów i mięsa. . Prócz świeżego  miąższu kokosa  wykorzystuje się także pastę, olej i mleczko z orzecha.

  • Sosy- chutneye
Są to aromatyczne słodko-kwaśne lub pikantne sosy. Podaje się je z piezcywem z mąki ryżowej i fasolki urad. Są również  dodatkiem do gotowanych warzyw, sałatek ,mięs lub chipsów.
  • Cukier
Kuchnia indonezyjska zawiera duże ilości cukru. Różne odmiany cukru są dodawane do w trakcie przyrządzania dań.  Cukier również bywa bardzo często łączony z tłuszczem, co stanowi słaby punkt diety indonezyjskiej.


Przepis na ryż  z kokosem
szklanka ryżu
kokos
olej do smażenia
łyżeczka masła
sól
liść laurowy
kora cynamonowa
pół łyżeczki nasion czarnej gorczycy

Przygotowanie

1/3 miąższu kokosa ścieramy na tarce o grubych oczkach, resztę kroimy na cieniutkie plasterki. Na rozgrzane masło wkładamy starty kokos i smażymy prze minutę. Następnie dodajemy ryż i czekamy aż wchłonie masło i będzie szklisty. Następnie zalewamy go 2 szklankami wrzącej wody, dodajemy 2 liście laurowe i i kawałek kory cynamonowej. Przykrywamy garnek i doprowadzamy ryż do wrzenia na dużym ogniu, następnie zmniejszamy go do minimum. Ryż powinien gotować się pod przykryciem i nie należy go mieszać.

Kiedy ryż wchłonie wodę  rozpoczynamy przygotowanie plasterków kokosa. Smażymy je na złotobrązowy kolor i odsączamy z tłuszczu na papierowym ręczniku. Następnie na rozgrzany olej wrzucamy nasiona gorczycy i smażymy tak długo aż staną się szare i zaczną strzelać. Wyjmujemy z ryżu liście laurowe i mieszamy i mieszamy go z usmażoną gorczycą, kokosem oraz olejem.

Smacznego!

Komentarze do: Jedność wśród różnorodności czyli dieta indonezyjska

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz