Szukaj

Dieta vs. ćwiczenia: co bardziej obniża ryzyko śmierci?

Wszyscy to już słyszeliśmy: jeżeli chcemy zachować zdrowe serce i obniżyć ryzyko z powodu chorób serca i układu krążenia, powinniśmy ćwiczyć i pilnować swojej wagi. Ale co ma na nas większy wpływ z tej dwójki? Według ostatniego badania, ćwiczenie może pobić dietę. Badanie, opublikowane w Circulation: Journal of The American Heart Association, sugeruje, że utrzymywanie stałego poziomu aktywności fizycznej, albo jego poprawienie, może zredukować ryzyko zgonu, nawet wtedy, kiedy badacze wzięli pod uwagę wiele innych mogących namieszać czynników – takich jak indeks masy ciała BMI. 



Utrata sprawności fizycznej związana z wiekiem jest związana z wyższym ryzykiem śmierci z powodu chorób sercowo-naczyniowych, biorąc pod uwagę wszystkie możliwe przyczyny tych chorób, stwierdza doktor Duck-chul Lee, główny autor tego badania, a także epidemiolog na uniwersyteckiej szkole zdrowia publicznego w Południowej Karolinie (University of South Carolina's Arnold School of Public Health).

Aczkolwiek, waga, wskaźnik BMI, a nawet zmiana procentu tkanki tłuszczowej nie są związane z ryzykiem śmierci, kontynuuje doktor Duck-chul Lee.

W nowym badaniu, naukowiec ten wraz ze swoimi kolegami obserwowali ponad 14 000 mężczyzn – z których większość była biała i należeli do średniej albo wyższej klasy. Średnio mieli 44 lata i mieli lekką nadwagę – BMI 26. I generalnie byli sprawni.

Dla każdej jednostki wzrastającej sprawności, którą badacze oceniają posługując się METs, czyli Metabolic Equivalents – generalnie, pomiar wysiłku ciała w teście na bieżni – na przestrzeni sześciu lat, stwierdzono, że ryzyko śmierci z powodu choroby serca oraz chorób związanych z udarem mózgu, spadło o 19%. Dodatkowo, stwierdzono również 15-procentowy spadek ryzyka śmierci z powodu jakiejkolwiek choroby.

Zobacz również:



Badacze obserwowali ludzi przez ponad 11 lat. To, co nasze badanie próbuje określić, to to, co jest ważniejsze dla naszego zdrowia: sprawność czy otyłość, mówi doktor Marc Gillinov, chirurg na wydziale chirurgii klatki piersiowej i sercowo-naczyniowej w Cleveland Clinic, a także autor mającej się ukazać książki Heart 411.

Konkluzja jest taka, iż sprawność, biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, okazuje się ważniejsza niż BMI, ważniejsza niż tłuszcz, kiedy przychodzi do określenia tego, czy jesteś zagrożony śmiercią z powodu chorób serca i układu krążenia. Wiadomość jest taka, stwierdza doktor Duck-chul Lee, iż potrzebujemy bardziej skoncentrować się na utrzymaniu bądź poprawieniu sprawności fizycznej, niż martwić się za bardzo przybieraniem na wadze – przynajmniej jeśli chodzi o zdrowie publiczne.


Jak dodaje jeszcze naukowiec, wysiłki powinny skupić się na znaczeniu regularnego ćwiczenia oraz na podnoszeniu poziomu codziennej aktywności, poprzez robienie takich małych rzeczy, jak spacer z psem, wchodzenie po schodach, zamiast używanie windy, etc.

Aczkolwiek, doktor Duck-chul Lee uprzedza, że ponieważ jego badanie przyglądało się głównie mężczyznom normalnym albo z lekką nadwagą jedynie, niekoniecznie jest jasne, jakie rezultaty otrzymalibyśmy w przypadku poważnie otyłych ludzi. Generalnie, wskaźnik BMI od 18,5 do 24,9 jest uważany za normalny, od 25 do 29,9 uważany jest za oznakę nadwagi, natomiast do 30 w górę oznacza otyłość.

Doktor Marc Gillinov zgadza się, że nowe odkrycia nie powinny jednak być przekładane na ludzi, którzy są uważani za otyłych. Specjalista ten dodaje jeszcze, że badania te mogą mieć większy wpływ na społeczność naukową niż na ludzi – dla większości ludzi bowiem, poziom sprawności jest związany z wagą.

Badania te podkreślają znaczenia ćwiczeń, kiedy pojawia się kwestia zdrowia. Przekaz jest taki, że jeżeli dużo ćwiczysz, robisz dla siebie wiele dobrego, wyjaśnia specjalista. Jeżeli jesteś sprawny, ale jednocześnie ciężko jest ci zgubić 2,5 kg – 5 kg, nie martw się tym za bardzo. A jeśli jesteś kimś, kto jest otyły, ale aktywny, rób tak dalej, ponieważ ma to dobry wpływ. Przypominamy po prostu, że sprawność fizyczna i aktywność są czymś dobrym.

Komentarze do: Dieta vs. ćwiczenia: co bardziej obniża ryzyko śmierci?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz