Zakończono sekwencjonowanie genomu bonobo

Niemieccy naukowcy z Institut Max Planck donoszą w artykule opublikowanym w przeglądzie naukowym Nature, iż zakończyli właśnie sekwencjonowanie DNA szympansa bonobo. Co ważne, rezultaty te dołączą do naukowej bazy danych, która zawiera już sekwencje genomu człowieka, a także DNA naszych kuzynów: szympansa, orangutana oraz goryla.

W rzeczywistości, szympans bonobo był jedynym gatunkiem wielkiej małpy, którego brakowało w tej bazie danych.

Dzięki pracy naukowców z Instytutu Antropologii Ewolucyjnej Max Planck w Lipsku, a także dzięki próbkom biologicznym, a także dzięki próbkom biologicznym uprzejmie dostarczonym przez Ulindi (samica szympansa z zoo w Lipsku), udało się wreszcie tę lukę wypełnić.

Przeprowadzona pierwsza seria porównań z genomem innych wielkich naczelnych pokazuje, że DNA szympansów bonobo oraz szympansów jest identyczne w 99,6%, a różne od DNA człowieka w ok. 1,3%.

Z kolei różnice między tymi dwoma gatunkami małp prawdopodobnie wynikają z powstania rzeki Kongo, która rozdzieliła obszary zamieszkiwane przez te zwierzęta.

- Nawet jeżeli, genomy bonobo oraz szympansa różnią się mniej więcej w takim samym stopniu od genomu człowieka, to niektóre sekwencje DNA bardzo zbliżają Homo sapiens do bonobo - stwierdzają badacze z Instytutu Antropologii Ewolucyjnej Max Planck w Lipsku.

Na przykład, szympanse bonobo znane są z tego, iż wcielają w życie prostą zasadę „make love, not war”.

Nie zmienia to jednak faktu, że niektóre sekwencje genetyczne zbliżają bonobo również do szympansa, który jest raczej agresywny i skłonny do przemocy.

Naukowcy z niemieckiego instytutu już teraz planują przeprowadzić prace nad ewentualnymi związkami między tymi podobieństwami genetycznymi a cechami behawioralnymi.

Komentarze do: Zakończono sekwencjonowanie genomu bonobo