Udowodnione genetycznie: Adam i Ewa naprawdę istnieli!

Prawie wszyscy ludzie żyjący dziś na Ziemi mają wspólnego męskiego przodka. Żył on jakie 135 000 lat temu. Mężczyzna ten – nazwijmy go, żeby było oryginalnie, Adamem – z całą pewnością dzielił naszą planetę z matką wszystkich ludzi – nazwijmy ją, żeby było już całkiem oryginalnie – Ewą. I nie potwierdza tego Biblia, ale nauka, a ściślej mówiąc – genetyka.

Odkrycie to, opisane w magazynie naukowym Science, pozwala nam lepiej zrozumieć ewolucję gatunku ludzkiego.

Naukowcy przeprowadzili najbardziej kompletną w historii analizę chromosomu Y, czyli tego, który określa płeć męską u ludzi.

Do tej pory badacze oceniali, że najnowszy wspólny przodek męski gatunku ludzkiego żył ok. 50 000 – 60 000 lat temu. Udało się wcześniej zidentyfikować Ewę, naszą wspólną matkę, która żyła w Afryce w okresie od 99 000 – 148 000 lat temu.

Ale ona z całą pewnością nigdy nie spotkała owego Adama. Natomiast wydaje się, że żyła mniej więcej w tym samym momencie, co nasz faktyczny wspólny przodek męski.

Aby poznać DNA naszych wspólnych przodków, badacze posługują się metodami różnymi dla każdej płci. W przypadku płci żeńskiej używają DNA mitochondrialnego. Mitochondria  są przekazywane potomstwu jedynie przez kobiety, a więc pozwalają cofnąć się w czasie do wspólnych przodków płci żeńskiej, a nawet do Ewy.

W przypadku płci męskiej, markerem jest chromosom Y, przechodzący z ojca na jego synów, a także jego mutacje i zmiany.

Carlos Bustamante, genetyk z Stanford University w USA, mówi: - Problemem jest to, że chromosom Y jest „napakowany” duplikowanymi i wymieszanymi elementami DNA, dlatego ciężko go przeanalizować i porównać.

Naukowcy potrzebowali więc sporo czasu, aby w całości przeanalizować genom chromosomu Y u 69 mężczyzn z różnych populacji (np. Buszmeni z Afryki i Jakuci z Syberii).

Okazało się jednak, że wszyscy ci mężczyźni mieli wspólnego przodka, który żył w okresie od 125 000 do 156 000 lat temu.

Współcześni ludzie skolonizowali inne kontynenty – poza Afryką – w okresie od 60 000 do 200 000 lat temu, a bardzo prawdopodobne jest, że matka i ojciec wszystkich ludzi pochodzili ze wschodu Afryki.

Ale to nie wszystko. Badanie opublikowane w American Journal of Human Genetics udowodniło, iż wielu mężczyzn w Afryce ma szczególną cechę chromosomu Y, która pozwala cofnąć się do wspólnego przodka aż o 581 000 lat!

Komentarze do: Udowodnione genetycznie: Adam i Ewa naprawdę istnieli!