Szukaj

Różnorodność bakterii jelitowych wspomagają ćwiczenia

Podziel się
Komentarze0

Ćwiczenia uznane są za jedne z najważniejszych czynności, pomagających w prowadzeniu zdrowego trybu życia. Pomagają spalić kalorie, są korzystne dla serca, a także poprawiają humor. Ale to nie wszystko: nowe badania pokazują, że dzięki nim rośnie różnorodność bakterii w jelitach, co ma długoterminowe i pozytywne konsekwencje dla zdrowia.

Nasz układ pokarmowy (żołądek i jelita) to dom dla wielu złożonych społeczności bakteryjnych, zwanych mikroflorą jelitową. Przyczynia się ona do przyspieszenia metabolizmu i rozwoju układu odpornościowego. Wcześniejsze badania wiązały się z analizą flory w przypadku cukrzyków i osób z chorobami układu żołądkowo - jelitowego oraz otyłością. Obniżenie jej różnorodności wiąże się z pogorszeniem zdrowia, podwyższenie - z korzystnym profilem metabolicznym i pozytywnym odzewem układu immunologicznego.

Pomocne bakterie jelitowe

Wcześniej już stwierdzono, że kluczem do odpowiedniej flory bakteryjnej jelit jest dieta. Również inne aspekty prowadzenia zdrowego trybu życia mają wpływ na populację mikrobów, choć nie można jednoznacznie stwierdzić jak wielki.

Zobacz również:

Badanie, przeprowadzone przez irlandzki zespół badawczy skupiało się na analizie związku między ćwiczeniami a stanem flory jelitowej.

Ekstremalne ćwiczenia często są związane z ekstremalną dietą. Badacze wzięli pod lupę sportowców. Analizowali próbki kału i krwi 40 profesjonalnych graczy rugby, podczas ich programu szkoleniowego.

Porównywano wyniki dwóch grup: jednej z wysoką masą ciała i drugą – dobraną według wieku, z mniejszą masą. Okazuje się, że zawodnicy z grupy wysokiej masy ciała mięli znacznie szerszy zakres flory bakteryjnej. Mięli również lepsze profile metaboliczne, znacznie wyższe proporcje danego rodzaju bakterii, co jak wiadomo daje niższy współczynnik otyłości i zaburzeń metabolicznych.

Ćwiczenia i dieta

Analiza pokazała również, że sportowcy znacznie więcej jedli. Białko stanowiło 22% (druga grupa miała 15-16%), spożywali znacznie więcej owoców i warzyw, a znacznie mniej przekąsek.

Autorzy jednogłośnie stwierdzają, że niezwykle istotnym czynnikiem dla utrzymania odpowiedniej mikroflory, odporności i metabolizmu poza dietą są fizyczne ćwiczenia.

Komentarze do: Różnorodność bakterii jelitowych wspomagają ćwiczenia

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz