Naukowcy przekształcili komórki skóry w komórki mózgu

Naukowcy odkryli sposób na przekształcanie komórek skóry w neuronowe komórki prekursorowe. Czyli takie, które rozwijają się w trzy główne składniki mózgu i układu nerwowego. Jest to prawdziwy medyczny przełom, który zawdzięczamy naukowcom z Stanford University School of Medicine: proces podobny do posługiwania się komórkami macierzystymi, aby stworzyć nowe komórki w ciele.

Z małym wyjątkiem, albowiem tym razem naukowcy przekształcili komórki skóry bezpośrednio w neuronowe komórki prekursorowe mózgowe, pomijając „środkowy etap komórki macierzystej” w całym procesie.

W jaki sposób tego dokonano? Otóż, naukowcy posłużyli się komórkami skóry myszy. Komórki te zostały zarażone wirusem, co miało na celu naśladowanie neuronowych komórek prekursorowych. Następnie, badacze byli w stanie pobrać te komórki i przeprogramować je bezpośrednio w komórki mózgowe, bez konieczności przechodzenia do fazy komórki macierzystej.

Proste? W dodatku, jakie szybkie: naukowcy odkryli, że w ciągu zaledwie trzech tygodni jedna komórka skóry na dziesięć zaczęła wyglądać i działać jak neuronowy prekursor. Aby więc potwierdzić swoje rezultaty, badacze wprowadzili powstałe w ten sposób komórki neuronowe do mózgów małych myszątek, które zostały genetycznie zmutowane tak, iż nie miały możliwości produkowania osłonki mielinowej.