Szukaj

Jak zadbać o zdrowe odżywianie w czasie świąt?

Podziel się
Komentarze0

Jeśli chcemy bezkarnie zasiąść do świątecznego stołu, możemy już teraz zadbać o to, by nie dręczyły nas wyrzuty sumienia przez kilka dodatkowych kilogramów. Czas Adwentu jest idealną okazją dla zgubienia bez wyrzeczeń paru kilogramów. Istnieje kilka wskazówek, po zastosowaniu których na Święta będziemy lżejsi.

Jak zadbać o zdrowe odżywianie w czasie świąt?

1. Małymi kroczkami do przodu

Nikt z nas nie musi zupełnie zrezygnować z rzeczy, które lubimy. Jednak wskazane jest, aby ograniczyć ilość spożywanych pokarmów, tak aby nie objadać się, a jedynie najadać. Wówczas nie stracimy naszego ulubionego smaku, a kilogramy spadną. Jeżeli schudniemy za dużo w krótkim odstępie czasu niemal pewny jest skutek uboczny zwany efektem jojo, który polega na tym, że zyskuje się kolejne kilogramy i w krótkim czasie po zakończeniu diety wraca się do poprzedniej wagi, a często jest się o kilka kilogramów cięższym. Poza tym ograniczenie spożywanych kalorii poniżej 500 kcal na dzień jest niezdrowe i prowadzi do osłabienia organizmu. Istnieje pewna przydatna wskazówka do diety, mówiąca że aby stracić 1 kilogram należy spalić 7000 kcal.

2. Planowanie posiłków

Powinniśmy wprowadzić ograniczenia ilościowe spożywanych posiłków, rezygnując z dokładek lub wpychania jedzenia na siłę, żeby tylko nie zostawić nic na talerzu. Wskazane są małe porcje, ponieważ jeśli zaczniemy jeść, to bardzo trudno będzie nam przestać. Przekąski pomiędzy posiłkami nie są zakazane, jednak oczywiste jest, że nie ma mowy o chipsach czy batonikach, a wyłącznie o owocach, warzywach czy jogurtach. Dają one uczucie sytości, a są o wiele zdrowsze i mniej kaloryczne.

3. Księga kalorii


Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że pochłaniamy naprawdę dużo kalorii. Zapominamy o paczce chipsów w trakcie oglądania serialu czy o żelkach zjedzonych w trakcie jazdy samochodem. Idealnym rozwiązaniem jest regularne zapisywanie każdego posiłku i przekąski, tak żeby mieć czarno na białym listę spożytych kalorii.

Zobacz również:



4. Porcje XXL


Jedzenie kupowane w sklepach jest obecnie pakowane w większe porcje, dlatego jedząc jedną sztukę czekolady, spożywamy więcej kalorii niż jeszcze kilka lat temu. Aby nie zjadać dodatkowych porcji, teoretycznie określanych jako mini, należy podejmować dobre decyzje już przy zakupach, skrzętnie omijając produkty w opakowaniach familijnych.

5. Przyspieszenie przemiany materii


Nie istnieją żadne skuteczne dodatki do posiłków, które samoistnie spalają tłuszcz podczas gdy my bezkarnie oglądamy telewizję. Aby spalać kalorie i przyspieszać przemianę materii niezbędny jest ruch. Nie mowa tu o wyczynowych sportach, ale o zwykłych spacerach po bulki do piekarni, zamiast korzystania z samochodu. Ogólną zasadą jest, aby wprowadzić do swojego życia więcej ruchu niż tylko sporadyczne wizyty nas siłowni.


6. Sukces z trenerem

Dla uniknięcia rozczarowania spowodowanego nieprawidłową dietą należy skorzystać z usług trenera, który ułoży i dopasuje do nas odpowiednią dietę połączoną z regularnym uprawianiem sportów. Wsparcie ze strony doświadczonej osoby pomoże nam się zmotywować do stracenia kilku kilogramów. Poza tym posiada on specjalistyczną wiedzę dzięki której szybko oceni, jak duży spadek wagi jest wskazany w danym przypadku, uwzględniając stan zdrowia, wagę, wytrzymałość i kondycję.

7. Śniadanie nie jest konieczne


Zasada: jedz śniadanie jak król, obiad jak książę a kolację jak żebrak, obowiązuje jedynie w przypadku, jeśli rano czeka nas spory wysiłek fizyczny. Jednak jeśli komuś wystarczy o poranku kubek kawy, to nie powinien się zmuszać do jedzenia. Badania pokazują, że zjedzenie śniadania nie wpływa na ilość jedzenia przy obiedzie i kolacji, co oznacza, że śniadanie jest jedynie kolejną porcją kalorii.

8. Pułapka restauracji


W lokalach w których musimy sporo zapłacić za jedzenie nie uda nam się schudnąć. Związane jest to bowiem z psychologią, gdzie człowiek nie chce zostawić na talerzu ani okruszka, ponieważ sam za to słono zapłacił.  Kolejną pułapką są przekąski, które oferują restauracje dla skrócenia czasu oczekiwania na właściwy posiłek. Oczywiście nie musimy zupełnie zrezygnować z kawałka bagietki z czosnkiem, jednak nie pochłaniajmy całości, ponieważ w ten sposób dostarczymy organizmowi ogromną ilość kalorii. Lokale mają w swojej ofercie wiele różnych potraw, dlatego starajmy się unikać tych tłustych i smażonych na rzecz zdrowo gotowanych na parze. Są one równie smaczne, a mają zdecydowanie mniej kalorii, a więcej witamin niż typowy kotlet schabowy.

9. Woda


Zgodnie z badaniami w trakcie diety należy pić dużo wody, która zapełnia szybko żołądek i nie dostarcza żadnych kalorii. Dwie szklanki wody przed posiłkiem sprawiają, że zjemy mniej a uczucie sytości pojawi się znacznie szybciej.

Autor:

Manuela Tomala

Komentarze do: Jak zadbać o zdrowe odżywianie w czasie świąt?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz