Szukaj

Dieta dwulatka

Podziel się
Komentarze0

Dwa lata to dla dziecka wiek, w którym przestaje żywić jedzeniem ze słoiczków. Jego dieta staje się podobna do diety starszych dzieci. Dieta powinna być przede wszystkim bogata w mleko, soki, zupki i przeciery owocowe.

Dieta dwulatka

By móc prawidłowo się rozwijać, dziecko powinno mieć zapewnione 5 posiłków dziennie. Najlepiej, by spożywało je w odstępach 3-4 godzinnych. Śniadanie, obiad, kolacja to podstawa dziennego żywienia, będąca 80% dziennej wartości energetycznej. Drugie śniadanie oraz podwieczorek uzupełniają dzienną wartość energetyczną diety.

Trzeba pamiętać, by nie była ona jednorodna, ważna jest różnorodność produktów. Jadłospis zawierający różne produkty, jest gwarancja optymalnego pokrycia zapotrzebowania na składniki odżywcze. Warto, by dziecko miało ustalone stałe pory posiłków, ponieważ wtedy organizmu łatwiej jest kontrolować uczucie głodu i sytości.

Błonnik daje energię


Dwulatek potrzebuje bardzo dużo energii, ponieważ nie dość, że jego organizm rośnie, to na dodatek ciągle jest w ruchu i spala dopiero co spożyte kalorie. Trzeba więc zapewnić mu produkty, które będą dostarczały odpowiednia ilość energii. Do takich produktów zaliczają się odpowiednio dobrane produkty zbożowe, a także kasza, makarony, ryż i płatki śniadaniowe.

Dwuletnie dziecko powinno jeść produkty z pełnego przemiału bogate w błonnik pokarmowy, takie jak pełnoziarniste pieczywo czy grube kasze, np. kasza gryczana (należy ją dobrze ugotować, a nawet – rozgotować). Błonnik pomoże regulować pracę przewodu pokarmowego, a także jest pożywka dla rozwoju korzystnej flory bakteryjnej. Zapobiega również zaparciom, sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

Zobacz również:



Najważniejszym źródłem energii są więc produkty zbożowe. Są one także niezbędnym składnikiem codziennej diety dwulatka, powinny występować w każdym posiłku. Dwuletnie dziecko ma żołądek przystosowany do radzenia sobie z trawieniem wszystkich rodzajów zbóż.

Produkty mleczne bogate w wapń


Następna grupa produktów, będących podstawą diety dwulatka, jest mleko i produkty mleczne. Dziecko powinno spożywać 4-5 porcji mleka i jego przetworów. Są one dla malucha źródłem pełnowartościowego białka oraz wapnia o najwyższej przyswajalności. Dozwolone jest picie mleka modyfikowanego, którego skład jest dopasowany do potrzeb dwulatka, a także krowie mleko pasteryzowane (po przegotowaniu) oraz UHT.


Dziecko powinno jeść też produkty fermentowane bogate w bakterie kwasu mlekowego oraz produktów probiotycznych. Żółte sery, sery topione lub pleśniowe, pomimo swej dużego bogactwa wapnia, zawierają w sobie sód i tłuszcze nasycone, a według niektórych ekspertów dzieci powinny mieć ograniczone spożycie tych ostatnich.

Owoce i warzywa


Oczywiście, ważne dla prawidłowego rozwoju dziecka są warzywa i owoce. Zaleca się, by dziecko jadło 2 porcje owoców po ok.250 g dziennie, jest to np. średniej wielkości banan, małe jabłko, pomarańcza, lub kilka mniejszych, jak śliwki czy mandarynki. Jeśli chodzi o warzywa, to jest to jedyna grupa produktów, które mogą być spożywane do woli, najlepiej, by było zawarte w każdym posiłku.

Białko i spółka

Układając dietę, dla swojej dwuletniej pociechy, nie można zapomnieć o pełnowartościowym białku. Jego głównym źródłem są mięso, ryby oraz jaja. Każdego dnia, dziecko powinno zjadać jeden z wymienionych produktów. Mięso czerwone, oprócz nasyconych kwasów tłuszczowych, zawiera żelazo, dlatego też maluchy mogą spożywać je częściej niż dorośli.

Jajka natomiast zawierają nie tylko pełnowartościowe białko i żelazo, ale także prawie wszystkie niezbędne substancje odżywcze, w tym witaminę z grupy B, odpowiadającą za prawidłową pracę mózgu, koncentrację, lepsze zapamiętywanie i uczenie się. Ważne są też ryby, zwłaszcza morskie, które maja w sobie jod.

W jadłospisie dwuletniego dziecka powinno być jak najmniej soli, która winna być zamieniona na zioła i przyprawy.

Pij dużo, będziesz wielki!


Trzeba pamiętać, by dwulatek wypijał odpowiednia ilość płynów, tj. 1400-1900 ml w ciągu dnia. Głównym płynem powinna być niegazowana nisko zmineralizowana i nieskosodowa woda oraz rozcieńczone soki owoce lub owocowe – warzywne.

Autor:

Angelika Szkuta

Komentarze do: Dieta dwulatka

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz