Szukaj

Pasta miso – zalety stosowania, właściwości zdrowotne

Poszukując zdrowych i wartościowych produktów, pozwalających nam urozmaicić swoją dietę, często czerpiemy inspirację z innych kultur. Niezwykle interesująca pod tym względem jest egzotyczna kuchnia japońska, w której niezbędny składnik stanowi pasta miso.

Pasta miso – zalety stosowania, właściwości zdrowotne

Pasta miso to produkt bogaty w wartości odżywcze i niezwykle uniwersalny pod względem wielości zastosowań. Może być zarówno bazą tradycyjnych zup, jak i nadającą charakterystycznego smaku, a także bogatą w wartości odżywcze przyprawą do wszelkiego rodzaju potraw.

Charakterystyka pasty miso

Początkowo pasta miso była przygotowywana i używana przez buddyjskich mnichów. Uważano ją za podstawę zdrowia i równowagi, niezbędnych do medytacji. Udokumentowana historia tego składnika sięga niemal tysiąca lat, a prawdopodobnie powstał on dużo wcześniej. Współcześnie mimo mechanizacji w wielu sektorach przemysłu, pastę miso produkuje się nadal tradycyjnymi metodami. Dokładnie oczyszczone i wyselekcjonowane ziarna soi (lub soi z dodatkiem brązowego ryżu lub jęczmienia), umieszcza się w cedrowych beczkach i poddaje fermentacji za pomocą kultur fermentacyjnych koji. Proces ten trwa, w zależności od rodzaju pasty, od jednego tygodnia do nawet trzech lat. Pastę miso produkuje się w kilku wariantach różniących się składem, smakiem, a także długością okresu fermentacji.

Obecnie wzrasta popularność nie tylko kuchni azjatyckiej, ale także produktów służących do przygotowania charakterystycznych dla niej potraw, w tym również pasty miso. Wraz z większym popytem na ten produkt zwiększa się jego dostępność na rynku. Niestety często możemy spotkać sztucznie aromatyzowane i konserwowane pasty, które mają niewiele wspólnego z tradycyjną japońską przyprawą. Przed zakupem warto więc dokładnie zapoznać się ze składem produktu.

Rodzaje pasty miso

Hatcho Miso

To pasta produkowana wyłącznie z soi, soli morskiej i niewielkiej ilości wody. Charakteryzuje się ciemnobrązowym kolorem, dużą gęstością i wyrazistym smakiem. Proces fermentacji sojowego miso trwa nawet do trzech lat. Dodaje się ją głównie do zawiesistych, zimowych zup. Dla uzyskania delikatniejszego smaku jest również mieszana z innymi, łagodniejszymi pastami.

Zobacz również:

Mugi Miso

Produkowana podobnie jak Hatcho Miso z soi i soli morskiej, ale z dodatkiem jęczmienia. Charakteryzuje się nieco jaśniejszym kolorem i łagodnym, słodkawym smakiem. To najbardziej treściwa z past, a proces jej fermentacji powinien trwać od półtorej roku do dwóch lat. W Japonii jest stosowana przez cały rok jako składnik zup, sosów i marynat.

Genmai Miso

Pasta, w skład której wchodzi soja, sól morska, brązowy ryż (tej samej odmiany, która jest używana do produkcji sake) oraz ocet ryżowy. Charakteryzuje się ciemną barwą (odrobinę jaśniejszą niż Hatcho), gęstością i łagodnym smakiem. Używa się jej do letnich zup i wszelkiego rodzaju lekkich potraw.

Shiro Miso

Jest to rodzaj miso najbardziej popularny w krajach zachodnich. Wymaga krótkiego czasu fermentacji (ok. jednego tygodnia) i posiada najmniej wartości ze wszystkich past. Charakteryzuje się jasną, żółtawo-pomarańczową barwą i słodkim smakiem. W Japonii używa się jej głównie do przyrządzania lekkich, letnich potraw.

Wartości odżywcze w paście miso

Pasta miso dzięki procesowi fermentacji jest bogata w bakterie mlekowe, enzymy, witaminy (K, D oraz witaminy z grupy B), minerały (fosfor, żelazo, wapń, potas, mangan, cynk), a także kwas linolenowy, lecytynę, aminokwasy i pełnowartościowe białko.

Proces fermentacji pozbawia również pastę miso szkodliwych substancji zawartych w soi.

Właściwości prozdrowotne miso

Pasta miso jest powszechnie uznawana za japoński sekret długowieczności. Jej spożywanie niesie za sobą szereg pozytywnych skutków zdrowotnych.

Działa przeciwnowotworowo

Badania wykazały, że spożywanie dużej ilości soi poddanej fermentacji sprawia, że w organizmie nie tworzą się komórki rakowe. Prawdopodobnie dlatego Japonia jest krajem o najniższym stopniu zachorowalności na nowotwory.

Wspomaga układ krwionośny

Spożywanie miso wpływa na utrzymanie odpowiedniej elastyczności naczyń krwionośnych oraz poprawia jakość krwi i limfy. Ponadto pasta dzięki właściwościom regulującym ciśnienie i wpływającym na prawidłową konsystencję krwi zapobiega zawałom serca, miażdżycy, udarom mózgu i zakrzepicy.

Usprawnia działanie układu pokarmowego

Włączenie pasty do jadłospisu przyspiesza produkcję kwasów żołądkowych oraz procesy trawienne, zwiększa absorpcję składników odżywczych z pożywienia, a także normalizuje naturalną florę bakteryjną jelit. Wpływa na usprawnienie działania układu pokarmowego i ograniczenie dolegliwości w jego obrębie.

Poprawia funkcjonowanie całego organizmu

Pasta miso ma działanie odkwaszające, co znacząco wpływa na poprawne funkcjonowanie całego organizmu. Dodatkowo zawiera tryptofan - aminokwas, który działa antydepresyjnie i zapobiega bezsenności.

Co więcej, ma również działanie oczyszczające - pomaga usunąć z organizmu toksyny (m.in. nikotynę), promieniowanie, metale ciężkie czy wolne rodniki. A także usprawnia rozkładanie alkoholu w organizmie.

Opóźnia procesy starzenia

Miso dzięki zawartości antyoksydantów opóźnia procesy starzenia i pozytywnie wpływa na wygląd skóry. Łagodzi również nieprzyjemne objawy menopauzy.

Działa przeciwzapalnie i przeciwinfekcyjnie

Pasta miso zwiększa odporność organizmu, a tym samym osłabia jego podatność na wszelkiego rodzaju infekcje. Dodatkowo wykazuje właściwości przeciwzapalne (zwłaszcza jeśli chodzi o przypadłości reumatyczne i związane z funkcjonowaniem stawów).

Zastosowanie zewnętrzne

Pastę miso stosuje się także zewnętrznie w leczeniu różnego rodzaju dolegliwości skórnych, związanych z infekcjami bakteryjnymi, świądem, czy użądleniami. Okłady z pasty miso przyspieszają również gojenie się ran.

Autor: Małgorzata Nowak

Komentarze do: Pasta miso – zalety stosowania, właściwości zdrowotne

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz