Szukaj

Dieta św. Hildegardy

Św. Hildegarda z Bingen (1098-1179) była wizjonerką, mistyczką, reformatorką religijną i uzdrowicielką. Zasłużyła się w wielu kwestiach, nie bez powodu została uznana za świętą. W poniższym artykule zajmiemy się jednak jedynie dietą, którą skomponowała Hildegarda. Jest to dieta orkiszowo-owocowo-warzywna. Nie ma w niej obaw o niedobór czy nadmiar jakichkolwiek składników odżywczych i mineralnych.

Dieta św. Hildegardy

Dla kogo dieta św. Hildegardy?

Dieta św. Hildegardy to dieta przeznaczona głównie dla osób z problemami układu pokarmowego, z problemami układu krwionośnego, z osłabioną odpornością, kobiet w ciąży, osób starających się o dziecko. Orkisz, który jest jej składnikiem podstawowym, reguluje perystaltykę jelit, poprawia metabolizm oraz obniża poziom cholesterolu, jest bogaty w kwasy krzemowe, a także w rodanid, który jest naturalnym antybiotykiem.

Składniki, które obejmuje dieta

Dieta św. Hildegardy obejmuje wszystkie kategorie produktów spożywczych w odpowiednich proporcjach. Są nimi:

  • orkisz, który jest głównym składnikiem diety, przez co dieta ta bywa nazywana dietą orkiszową. Orkisz zawiera w sobie węglowodany złożone, błonnik, białko, witaminy, sole mineralne, nienasycone kwasy tłuszczowe
  • owoce i warzywa, które są bogate w węglowodany proste i złożone, witaminy, sole mineralne i białko roślinne
  • mleko i produkty półmleczne bogate w białko, tłuszcze i wapń
  • mięso i produkty mięsne bogate w białko zwierzęce i tłuszcze

Zobacz również:

Orkisz gra główną rolę w tej diecie. Musi być podstawowym składnikiem głównych posiłków. Mleko i mięso mają być jedynie uzupełnieniem.

3 produkty w 100% wartościowe według św. Hildegardy

Św. Hildegarda spośród wszystkich produktów odżywczych wymienia jedynie trzy, w pełni wartościowe, przyswajalne pod każdą postacią i przez każdego. Są nimi: orkisz, kasztany jadalne i koper włoski.

Zalecane warzywa

Warzywami, które Hildegarda zalecała w diecie są: koper włoski, seler, fasola, ciecierzyca, buraki, pietruszka, marchew, chrzan, cebula, czosnek, dynia. W ograniczonej ilości powinniśmy spożywać ziemniaki, paprykę, pomidory, ogórki, warzywa kapustne, pieczarki.

Zalecane owoce

Zalecanymi owocami są: jabłka, kasztany jadalne, migdały, czereśnie, wiśnie, pigwa, nieśplik japoński, dereń, porzeczki, jeżyny, maliny, daktyle, gruszki i owoce cytrusowe.

Zalecane przyprawy i zioła

Przyprawy i zioła, które są przez świętą zalecane to: cynamon, galgant (spokrewniony z imbirem), bertram, cząber, czosnek, gałka muszkatołowa, goździki, lebioda, hyzop, kmin rzymski, kolendra, koperek, krwawnik, liście laurowe, lubczyk, macierzanka, majeranek, melisa, mięta, ocet winny, pieprz, pietruszka i pokrzywa.

Produkty, których należy unikać

Hildegarda mówiła również o tych produktach, które należy z diety wyeliminować, wymieniała głównie: por, brzoskwinie, truskawki i śliwki. Ponadto wspominała o tych, które należy bezwzględnie ograniczyć: borówki, węgorze, wieprzowina, mięso z dzika, kiełbasy, majonez, margaryna, produkty wędzone.

Zalecane napoje

Napojami, które zalecała w codziennej diecie były: herbatki ziołowe, głównie z kopru włoskiego, melisy, róży, pokrzywy i szałwii, kawa orkiszowa, soki owocowe i warzywne, piwo orkiszowe, wino gronowe wytrawne oraz woda źródlana.

Aleksandra Duda

Komentarze do: Dieta św. Hildegardy

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz