Szukaj

Niskowęglowodanowa dieta Lutza

Dieta Lutza należy do grupy diet niskowęglowodanowych. Opracowana została przez austriackiego lekarza – Wolfganga Lutza. Bez wątpienia jest niezwykle uniwersalną dietą, a stosować ją może każdy, nawet kobiety w ciąży. Sposób żywienia opracowany przez doktora Lutza ma przede wszystkim właściwości lecznicze. Głównym założeniem jest ograniczenie ilości spożywanych węglowodanów.

Niskowęglowodanowa dieta Lutza


Na czym polega dieta?

Przede wszystkim należy zjadać mniejsze ilości węglowodanów. Dopuszcza się spożycie 72 g na dobę. Wyznaczona dawka nie jest wymysłem jakiegoś szaleńca, tylko rezultatem rzetelnych badań. Poza ograniczoną ilością węglowodanów, pozostałe składniki odżywcze takie jak białka i tłuszcze można zjadać w dowolnych ilościach. Zaletą tej wady jest bez wątpienia zmniejszenie ochoty na jakiekolwiek jedzenie. Ograniczenie liczby spożywanych węglowodanów powoduje, że po  spożyciu niewielkiej ilości produktów czujemy się syci.

Które produkty można jeść w dużych ilościach?

  • ryby
  • mięsa (wołowina, wieprzowina, drób)
  • jajka
  • sery
  • śmietana
  • mleko
  • oliwa z oliwek
  • warzywa (sałata, kapusta, brokuły, szparagi, brukselka, kalafior, ogórki, pomidory, papryka, kiełki)

    Zobacz również:


Które produkty są dozwolone, ale w niewielkich ilościach?

  • orzechy
  • pieczywo pełnoziarniste
  • czekolada gorzka
  • wino wytrawne czerwone
  • Których produktów nie powinno się spożywać?
  • Pieczywo białe
  • makarony
  • płatki śniadaniowe
  • zboża
  • ziemniaki
  • słodycze
  • słodzone produkty
  • sól

Ważne jest żeby wiedzieć, że wszystkie dozwolone produkty można przygotowywać wedle własnych preferencji. Można gotować, piec, smażyć, dusić, grillować. W przypadku osób starszych zaleca się natomiast stopniowe ograniczanie ilości węglowodanów, gdyż zbyt drastyczna zmiana nawyków żywieniowych może przyczynić się do negatywnych skutków ubocznych.

Jakie są główne zasady diety?

Przede wszystkim każdy dzień powinien opierać się na 2-3 większych posiłkach. Pierwszy należy zjadać między 7 a 9 rano, a ostatni nie później niż o 19.00. Najlepiej spożywać takie produkty, które w jak najmniejszym stopniu są przetworzone. Dobrze jest poświęcić na każdy posiłek trochę czasu. Nie od dzisiaj wiadomo, że jadanie w pośpiechu nie służy zdrowiu. Posiłki powinny być spożywane wolno. Nie należy popijać ich wodą. Wskazana jest picie wody niegazowanej i zielonej herbaty już po spożyciu posiłku, a nie w trakcie.

Przykładowy jadłospis

  • Śniadanie (omlet z pomidorami i cebulą + szklanka herbaty bez cukru)
  • II śniadanie (Sałatka z kalafiora)
  • Obiad (kurczak + surówka + woda mineralna)
  • Podwieczorek (sałatka z rukoli i truskawek)
  • Kolacja (zapiekanka z warzyw + szklanka zielonej herbaty)

Komentarze do: Niskowęglowodanowa dieta Lutza

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz