Szukaj

Dynia hokkaido – wartości odżywcze, przepisy

Z dnia na dzień na popularności zyskują bazary ekologiczne. Można tam spotkać wiele produktów, zawierających sporo składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednym z tego typu artykułów spożywczych jest dynia. Jednak nie jej zwykła odmiana, którą można spotkać wszędzie, ale - hokkaido.

Dynia hokkaido – wartości odżywcze, przepisy

Dynia często nazywana jest królową jesieni. Ma kilkadziesiąt rodzajów, jednak jeden z nich odznacza się szczególnie - dynia hokkaido. Wyróżnia ją przede wszystkim inny, znacznie mniejszy rozmiar. Od klasycznej, tzw. olbrzymiej wersji warzywa różni się również tym, że jest twardsza. Hokkaido ma mnóstwo wartości odżywczych, które powinno się regularnie dostarczać do organizmu. Dlatego też ważne jest zdobycie wiedzy o tym warzywie.

Pochodzenie, wygląd, smak i uprawa dyni hokkaido

Wygląd, smak i pochodzenie

Dynia hokkaido jest znacznie mniejsza od tradycyjnej dyni olbrzymiej. Posiada również twardszą od niej skórę, która ma kolor ciemnopomarańczowy. Kształtem przypomina trochę cebulę. Waży ponad kilogram. Ten rodzaj dyni charakteryzuje się bardzo intensywnym smakiem - słodkim i delikatnie przypominającym orzechy.

Dynia pochodzi z Ameryki. Do Europy trafiła, jak wiele warzyw, m.in. ziemniaki, wraz ze statkiem Krzysztofa Kolumba w XVI w. Od razu stała się popularna, szczególnie wśród ludowych medyków, którzy wykorzystywali samą dynię, jej pestki, a nawet liście do różnych naparów, okładów czy leczniczych past, maści.

Uprawa dyni hokkaido

Dynia hokkaido różni się w uprawie od olbrzymiej. Przede wszystkim potrzebuje „konkretnej” ziemi - takiej, która jest zasobna w składniki mineralne. Optymalna temperatura dla dyni hokkaido to 25 stopni Celsjusza. Powinna być sadzona w miejscu nasłonecznionym i ciepłym, ale osłoniętym od wiatru. Im dłużej dynia pozostaje w glebie, tym lepiej. W związku z tym można ją zacząć zrywać dopiero wraz z pierwszymi przymrozkami. Dynia hokkaido ma specyficzny wygląd, więc idealnie sprawdzi się jako element ozdobny w ogrodzie czy warzywnym ogródku.

Odmiany dyni hokkaido

Klasyczna dynia hokkaido ma barwę ciemnopomarańczową, jednak nie wszystkie jej odmiany są podobnego koloru. Jedną z najbardziej popularnych dyń tego rodzaju jest Uchiki Kuri. Jej skóra przechodzi od odcienia zwykłej pomarańczy do czerwonawego. Kiedy będzie odpowiednio podparta tyczką, może się piąć, co ją wyróżnia, bo większość dyń ma pokrój płożący.

Inną odmianą jest Hokkaido Orange o kolorze intensywnie pomarańczowym. Może ważyć nawet półtora kilograma, co jak na ten gatunek warzywa robi wrażenie. Ta wersja dyni jest równocześnie jedną z najsmaczniejszych.

Zobacz również:

Dynia hokkaido i jej właściwości odżywcze

Dynia hokkaido jako potężne źródło witaminy A

Hokkaido to odmiana dyni, która wyróżnia się dużą ilością witaminy A. Jej 100 gram potrafi zapewnić dzienną dawkę zapotrzebowania na ten składnik. Witamina A przede wszystkim jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania zmysłu wzroku. Pomaga również regenerować się komórkom. Oddziałuje też spowalniająco na proces starzenia, hamując rozwój wolnych rodników. Ważne jest, by dbać o odpowiednią ilość tej witaminy w organizmie, ponieważ jej niedobór może powodować poważne skutki, takie jak kurza ślepota czy zmiany w układzie nerwowym.

Źródło beta karotenu

Pomarańczowy kolor miąższu dyni hokkaido świadczy o obecności prowitaminy A, czyli beta karotenu. To ważny składnik, który nie tylko dba o ładny koloryt skóry, ale również zmniejsza stężenie złego cholesterolu we krwi oraz hamuje rozwój chorób serca. Pomaga również walczyć z niepłodnością, utrzymać ciążę oraz działa przeciwko wypadaniu włosów czy słabym paznokciom.

Witamina E w dyni hokkaido

Dynia ta posiada także sporą dawkę witaminy E, czyli źródła młodości i płodności. Poprzez hamowanie rozwoju wolnych rodników opóźnia proces starzenia się. Chroni przed nowotworami, toksynami (dym papierosowy czy środowisko), a także pomaga w utrzymaniu płodności.

Źródło składników mineralnych

Jak każda dynia, hokkaido zawiera magnez, fosfor i potas. Wszystkie te składniki mineralne są niezwykle potrzebne dla ludzi z chorobami serca. Poza tym fosfor odpowiada również za prawidłową pracę nerek. Dlatego warto, by osoby starsze częściej spożywały dynie. Również ze względu na spore występowanie magnezu, który zapobiega skurczom mięśni. Z kolei potas utrzymuje odpowiednie ciśnienie krwi.

Działanie antynowotworowe dyni hokkaido

Zostało udowodnione naukowo, że dynia jest zasadotwórcza, czyli może odkwaszać organizm. Dzięki temu zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór. Przez niektórych lekarzy jest polecana jako jeden ze środków powstrzymujących rozwój raka.

Pomoc w przeziębieniach oraz nadkwasocie

Dynię można podawać w różnych formach: pieczoną, gotowaną, jako napój czy przecier. Jednak w tej pierwszej wersji jest najbardziej pomocna w walce z uciążliwym mokrym kaszlem. Sprawdza się jako lek, usuwając nagromadzony w płucach śluz. Sok ze świeżej dyni będzie zbawiennym środkiem na nadkwasotę żołądka. To warzywo sprawdzi się również jako lek na biegunkę oraz infekcję wywołaną rotawirusami.

Przepisy z dynią hokkaido

Pieczona dynia hokkaido

To danie pomaga nawilżyć jelito grube, oczyszcza płuca ze zbędnego śluzu oraz według tradycyjnej medycyny chińskiej wzmacnia krew.

Składniki:

  • dynia hokkaido;
  • pół puszki mleka kokosowego;
  • ocet winny;
  • miód;
  • sos sojowy;
  • sól, pieprz;
  • oliwa z oliwek.

Dynię umyć, usunąć pestki i pokroić w kostkę (wielkości około centymetra). Osobno przygotować dressing: mleko kokosowe zmieszać z 2 łyżkami octu winnego, 1,5 łyżeczką miodu, 2 łyżkami sosu sojowego, szczyptą soli i pieprzu i 3 łyżkami oliwy z oliwek. Pokrojoną dynię dokładnie obtoczyć w przygotowanym dressingu. Piekarnik nagrzać do 150 stopni. Piec dynię najlepiej w naczyniu żaroodpornym przez ok. 45 minut, do momentu aż będzie miękka. Taka dynia w skarmelizowanej skorupce idealnie sprawdzi się jako dodatek do sałatek lub kaszy jaglanej.

Zupa krem z dyni hokkaido

Ta zupa idealnie sprawdzi się dla dzieci w wieku powyżej 10 miesiąca, jeśli nie doda się do niej soli ani przypraw.

Składniki:

  • dynia hokkaido,
  • marchewka,
  • 4 ziemniaki,
  • por,
  • masło klarowane,
  • sól morska,
  • pieprz czarny mielony,
  • papryka słodka mielona,
  • kmin indyjski mielony,
  • kurkuma.

Marchew i ziemniaki wcześniej obrać. Na maśle klarowanym poddusić pokrojonego pora. Gdy się zeszkli, dodać pokrojone w kostkę warzywa. Chwilę dusić. Następnie zalać wodą tak, by warzywa znalazły się pod przykryciem. Dodać sól i gotować na małym ogniu przez 30 minut. Gdy warzywa będą miękkie, dodać przyprawy i całość zblendować. Dobrze jest podać zupę ze świeżo pokrojoną natką pietruszki.

Autor: Anna Magiera

Komentarze do: Dynia hokkaido – wartości odżywcze, przepisy

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz