Szukaj

Dieta skandynawska

Dieta skandynawska jest uznawana za jedną z najzdrowszych na świecie. Bez wątpienia każdy z nas spotkał się z określeniem „szwedzki stół”. Warto wiedzieć, że jest to oryginalny pomysł skandynawski. Dieta krajów skandynawskich opiera się na spożywaniu ryb, mięs i sałatek, które przyrządzane są wedle rozmaitych przepisów.

Jednym z najsłynniejszych szwedzkich dań jest śledź marynowany, który podaje się z sosem musztardowym. Przyrządzając takie danie należy użyć octu winnego lub jabłkowego, którego jakość nie powinna podlegać żadnym wątpliwościom. Przyrządzona przy pomocy tych produktów ryba jest nie tylko bardzo smaczna, ale również pełna wszelkich wartości odżywczych.

Mieszkańcy Skandynawii z racji występującego tam ostrego klimatu musieli poznać tajniki przechowywania żywności. Z racji tego, że w tamtych rejonach często handel jest utrudniony okresowo łowione ryby spożywa się w ciągu całego roku. Do konserwowania takich ryb używa się głównie soli. 

Za przysmak kuchni skandynawskiej uznawany jest sfermentowany śledź, zwany surstrommingiem. Bez wątpienia jego zapach nie należy do najmilszych, jednak w smaku jest wyśmienity. Charakterystycznym posiłkiem w diecie skandynawskiej są również kulki mięsne, które podaje się z sosem koperkowym. Można je przygotowywać z trzech rodzajów mięs, tzn. wieprzowiny, wołowiny lub cielęciny. Do mięsa często podaje się chleb żytni lub chrupkie pieczywo.

Za istotne dodatki tamtejszej kuchni uważa się rozmaite sosy. Często do sałatek śledziowych i norweskich dodaje się wyśmienity sos przypominający w smaku sos tatarski. Do sałatek dodaje się również chrzan. Chrzan jest najczęstszym składnikiem sałatki, w której skład wchodzi śmietana, ugotowany makaron włoski, cukier oraz pieczona wołowina.

Zobacz również:



W Skandynawii w porze lunchu jada się przeważnie kanapki, które przygotowywane są z żytniego chleba. Kuchnia skandynawska z racji rozmaitych sposobów przygotowywania i przechowywania potraw jest przez wielu uważana za jedną z najzdrowszych na świecie. Minusem tego sposobu odżywiania jest bez wątpienia znaczna ilość cukru występującego w poszczególnych posiłkach.


Częstym składnikiem dań skandynawskich są również ziemniaki. Przyrządza się je na różne sposoby i dodaje do większości posiłków. Najczęściej ziemniaki piecze się łupinkach, polewa topionym masłem i posypuje startym serem. Ziemniaki stanowią źródło witaminy C, potasu i białka. Pieczenie ziemniaków umożliwia utrzymanie w nich witaminy C, która w wodzie się rozpuszcza. Warto wiedzieć, że z racji dużej ilości skrobi znajdującej się w ziemniakach nie zaleca się łączenia ich z pokarmami, które zawierają dużą ilość białka (np. mięsem).

Współczesna kuchnia skandynawska opiera się na dwóch rodzajach potraw. W pierwszej kolejności wymienić możemy ryby, dania z kapusty i kasz oraz zupy z dodatkiem mięsa. Natomiast drugim rodzajem posiłków są wykwintne potrawy, które podaje się z reguły na dużych uroczystościach. Często do dań mięsnych dodaje się również grzyby.

Ziemniaki w białym sosie
  • Produkty potrzeba do przyrządzenia:
1kg ziemniaków, 1 ½ łyżki masła, 3 łyżki mąki, ½ mleka, sól, pieprz, zielona pietruszka
  • Sposób przyrządzenia:
Masło należy roztopić na rozgrzanej patelni, następnie dodać mąkę i smażyć. W momencie gdy zauważymy pojawiające się na masie bąbelki należy dodać mleko i gotować wszystko przez 10 minut. Kolejno dodaje się sól, pieprz i pokrojone ziemniaki. Całość należy wymieszać i gotować pod przykryciem przez kolejne 30 minut. Tak przygotowane ziemniaki posypuje się pietruszką i podaje jako dodatek do innych posiłków.

Komentarze do: Dieta skandynawska

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz