Szukaj

Dna: lek powoduje ciężkie choroby skórne?

Podziel się
Komentarze0

Allopurinol, sprzedawany od ponad 40 lat przeciwko dnie, znany jest ze swoich skutków ubocznych, czyli ciężkich problemów skórnych. Aktualnie znalazł się pod lupą francuskiej agencji ds. leków (ANSM, Agence nationale de sécurité du médicament), która ocenia, iż 60% przypadków tych zaburzeń odnotowanych w ciągu 3 ostatnich lat (2008 – 2010) było do uniknięcia.



Przyczyną tych wydarzeń, czasami śmiertelnych, ma być po prostu niewłaściwe przepisywanie leku.

Do działań niepożądanych, ocenionych na średnio 1 przypadek na 2 000 nowych pacjentów, najczęściej dochodzi w ciągu 2 pierwszych miesięcy terapii, jak informuje ANSM w liście do lekarzy i farmaceutów we Francji.

Agencja dodaje też, skutki uboczne najczęściej dotyczą kobiet z powodu niewłaściwego przystosowania leku do stanu funkcji nerek, a także pojawiają się w wyniku stosowania allopurinolu poza jego oficjalnym wskazaniem.

Zobacz również:



Analiza przypadków wykazała powiązanie między wysokimi dawkami leku a ryzykiem ciężkich chorób skóry. Specjaliści przywołują także przykłady zwlekania z leczeniem skutków ubocznych leku z powodu nieznajomości tego ryzyka, zarówno u personelu medycznego, jak i pacjentów. Niestety, to właśnie szybkie przerwanie terapii i wdrożenie odpowiednich działań determinuje lepszą prognozę dla tych efektów niepożądanych.

ANSM przypomina więc lekarzom o konieczności przestrzegania wskazań dotyczących leku.

Należy stopniowo zwiększać dawki specyfiku oraz informować pacjentów o konieczności natychmiastowego przerwania zażywania w przypadku pojawienia się wyprysków skórnych i innych oznak nadwrażliwości na lek (gorączka, zaburzenia węzłów chłonnych, śluzówki oczu, śluzówki jamy ustnej i śluzówki narządów płciowych), podsumowuje agencja.

Komentarze do: Dna: lek powoduje ciężkie choroby skórne?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz