Dlaczego rak daje przerzuty? Naukowcy znają odpowiedź

Badacze z University College London wierzą, iż udało im się w końcu odkryć, dlaczego rak rozprzestrzenia się w ciele. Zidentyfikowali bowiem mechanizm znany jako efekt „chase and run”, w którym chore i zdrowe komórki podążają jedna za drugą w całym organizmie. Odkrycie to może przyczynić się do opracowania skutecznego leku na raka, który ocali miliony żyć, ograniczając nowotwór do jednego miejsca.

Naukowcy utrzymują, że zatrzymanie efektu „chase and run” może być względnie łatwe.

W Wielkiej Brytanii rak zabija co roku ponad 150 000 ludzi.

Prof. Roberto Mayor, rzecznik grupy prowadzącej badanie, mówi: - Większość zgonów nie wynika z powstania guza pierwotnego. Ludzie umierają z powodu nowotworów wtórnych, powstających z pierwszych złośliwych komórek, które są w stanie podróżować w ciele i kolonizować organy niezbędne do życia, takie jak mózg czy płuca. Dzieje się tak, ponieważ chore komórki podążają za zdrowymi, ale nikt nie wie, jak do tego dochodzi. Wydaje się, że my właśnie znaleźliśmy odpowiedź.

Badanie ukazało się w Nature Cell Biology.

Naukowcy posłużyli się dwoma typami komórek embrionalnych rybki danio pręgowany i żaby, aby symulować rolę komórek zdrowych i nowotworowych.

Kluczowym odkryciem było wyjaśnienie, dlaczego chore komórki przyczepiają się do zdrowych i podążają za nimi. Naukowcy wierzą więc, że odtworzyli to, co się dzieje w ciele, posługując się porównywalnymi typami komórek i obserwując ich zachowania.

Badacze brytyjscy utrzymują bowiem, że proces ten jest taki sam, jeżeli chodzi o komórki nowotworowe.

Dr Kat Arney z Cancer Research UK mówi: - Odkrycia te są cenne, ale zalecam ostrożność z ich interpretacją. Na pewno odsłaniają fundamentalny biologiczny proces, który odpowiada za to, że komórki poruszają się w ciele. Ale badacze przyjrzeli się jedynie embrionom zwierząt, a nie komórkom raka. Nie wiadomo więc, czy to odkrycie faktycznie można przełożyć na ludzi chorujących na nowotwory i na procesy zachodzące w tej chorobie.

Komentarze do: Dlaczego rak daje przerzuty? Naukowcy znają odpowiedź