Szukaj

Witamina B12

Koi nerwy, poprawia apetyt, a nawet zapobiega powstawaniu nowotworów - to tylko niektóre z właściwości witaminy B12. Tymczasem badania dowodzą, że jedynie kilkanaście procent populacji ma odpowiedni poziom witaminy B12 we krwi. W trosce o swoje zdrowie warto zainteresować się właściwościami i wpływem na organizm tego związku.

Witamina B12

Witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania praktycznie wszystkich komórek w organizmie człowieka. Bierze udział w tworzeniu krwinek i komórek nerwowych. Utrzymuje prawidłową gospodarkę białkową, tłuszczową i węglowodanową organizmu. Witamina B12 wpływa nawet na syntezę DNA.

Właściwości witaminy B12

B12 witaminą brudu

B12 wyróżnia się spośród innych witamin tym, że posiada najbardziej skomplikowaną strukturę chemiczną. Jej aktywna forma jest wytwarzana przez mikroorganizmy (bakterie, wirusy, grzyby, drożdże), dlatego często nazywa się ją ,,witaminą brudu". Okazuje się, że nadgorliwość w przestrzeganiu zasad higieny może skutkować niedoborem B12. Co prawda nasz organizm sam produkuje ten związek w jamie ustnej i jelitach, jednak w niewystarczających ilościach.

Przedawkowanie witaminy B12

Witamina B12 rozpuszcza się w wodzie i jest wydalana z organizmu wraz z potem i moczem. To powoduje, że nie można jej przedawkować. W przypadku spożycia witaminy B12 w ilościach znacznie przekraczających zalecaną dawkę nie występują negatywne skutki, gdyż organizm w takiej sytuacji po prostu intensywniej wydala związek.

W czym znajduje się witamina B12

Witaminy B12 należy szukać w produktach pochodzenia zwierzęcego. Do jej głównych źródeł można zaliczyć: mięso, ryby, mleko, nabiał, jaja, małże. Duże ilości witaminy B12 znajdują się w podrobach i wątróbce. Produkty roślinne zawierają nieaktywną formę związku, która nie dość, że nie ma żadnej wartości dla ludzkiego organizmu, to jeszcze może zaszkodzić, blokując wchłanianie aktywnej formy witaminy.

Niedobór witaminy B12

Komu grozi niedobór witaminy B12

W Europie około 40% ludzi ma niedobór witaminy B12. Szczególnie narażeni są weganie. Wchłanianie witaminy B12 zmniejsza się wraz z wiekiem. Niedostateczny poziom żelaza w organizmie również negatywnie wpływa na przyswajanie B12. Niedobór witaminy może pojawić się u osób cierpiących na choroby układu pokarmowego oraz u tych, którzy nadużywają alkohol. Jest także powszechnym problemem u chorych na niedoczynność tarczycy.

Witamina B12 a ogólne samopoczucie

Niedobór witaminy B12 wpływa negatywnie na ogólną kondycję naszego organizmu. Skutki mogą być przewlekłe, przeszkadzające w codziennym funkcjonowaniu: chroniczne zmęczenie, problemy z pamięcią, nadmierna nerwowość, obniżenie nastroju. Najnowsze badania wiążą brak witaminy B12 w organizmie z rozwojem miażdżycy, mogącej prowadzić do zawału czy udaru. B12 zapobiega gromadzeniu się w organizmie homocysteiny, która przyczynia się do tworzenia blaszek miażdżycowych. Chroni też ścianki naczyń krwionośnych.

Witamina B12 a anemia

Witamina B12 bierze udział w produkcji czerwonych krwinek, które transportują tlen w organizmie. W przypadku niedoboru krwinki te powiększają się i nie dojrzewają we właściwy sposób, co może prowadzić do stanu zwanego niedokrwistością złośliwą. Warto dodać, że brak właśnie tej witaminy jest najczęstszą przyczyną anemii.

Witamina B12 a zdrowie psychiczne

Długotrwały niedobór witaminy B12 prowadzi do trwałych powikłań w układzie nerwowym. Naukowcy twierdzą, że przyjmowanie zwiększonych dawek witaminy u osób starszych może zapobiec demencji czy nawet chorobie Alzheimera. Badania na starszych pacjentach, u których zaobserwowano pogorszenie sprawności intelektualnej wskutek niewystarczającej ilości B12, wskazują na konieczność wczesnego wykrycia niedoboru. U tych, u których pogorszenie funkcji poznawczych trwało krócej niż rok, zaobserwowano znaczną poprawę stanu po suplementacji witaminą B12. Warto zaznaczyć, że młode osoby też powinny zadbać o odpowiedni poziom tej witaminy - B12 odpowiada za czujność, jasność umysłu i pamięć.

Jak zapobiec niedoborowi witaminy B12

Kluczem do sukcesu jest oczywiście odpowiednia dieta, a więc niestronienie od mięs i produktów pochodzenia zwierzęcego. Ewentualnie można wspomóc nasz organizm odpowiednimi suplementami, jednakże szacuje się, że absorbujemy jedynie 1% witaminy zawartej w tabletkach. Pamiętajmy, że wysoka temperatura niszczy B12, a więc gotowanie, smażenie zmniejsza jej zawartość w produkcie. Dlatego w naszej diecie powinno znaleźć się nie tylko mięso, ale także nabiał.

Autor: Justyna Błasiak

Komentarze do: Witamina B12

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz