Szukaj

Rzodkiewka – właściwości zdrowotne, zastosowanie i uprawa

Rzodkiewka to warzywo, którym warto zainteresować się szczególnie na wiosnę. Jest ją łatwo wyhodować we własnym ogródku czy na balkonie lub po prostu kupić w sklepie, do czego zachęca niewygórowana cena. Organizm ma wiele korzyści z jej spożywania. Rzodkiewki najlepiej szukać w sklepach ekologicznych lub tzw. warzywniakach.

Rzodkiewka – właściwości zdrowotne, zastosowanie i uprawa

Smak i kształt rzodkiewki zależy od odmiany, zazwyczaj jest ona okrągła, delikatna i lekko ostra. Liczne witaminy oraz minerały, które wchodzą w jej skład, sprawiają, że warto wprowadzić ją do diety. Rzodkiewka wspaniale wzbogaci smak letnich sałatek czy twarożku ze szczypiorkiem. Znana jest z tego, że usprawnia procesy myślenia.

Składniki odżywcze rzodkiewki

W tym niepozornym warzywie mieści się sporo witamin i minerałów. Najważniejszym składnikiem jest potas wspomagający układ nerwowy. Rzodkiewka zawiera też fosfor, cynk, żelazo, wapń i mangan, a także błonnik ułatwiający jelitom pracę.

Witaminy zawarte w rzodkwi

Rzodkiewka znana jest z tego, że dostarcza organizmowi ogromną ilość witaminy C, która pomaga w odbudowie tkanek naczyń krwionośnych, wzmacnia kości oraz zęby, a także znacznie poprawia odporność. Warzywo to jest również doskonałym źródłem witamin z grupy B. Witamina B1 zawarta w rzodkiewce jest odpowiedzialna za prawidłowe działanie układu nerwowego oraz dobrą sprawność umysłową, witamina B2 wspomaga przemiany białek, natomiast witamina B6 zapobiega powstawaniu miażdżycy oraz innych chorób układu krążenia.

Minerały w rzodkiewce:

  • fosfor i wapń - budulce kości;
  • cynk - bardzo ważny w okresie ciąży oraz dojrzewania,poprawia stan skóry;
  • żelazo - generator energii,niezbędny dla dzieci w czasie rozwijania się mózgu;
  • potas - wpływa korzystnie na pracę mięśni, usprawnia pracę komórek nerwowych, a w związku z tym pozytywnie wpływa na procesy myślenia;
  • sód - odpowiada za gospodarkę wodną organizmu;
  • magnez - wspomaga pracę układu odpornościowego, buduje kości i zęby.

Zalety rzodkiewek:

  • stanowią doskonałe uzupełnienie diety osób pragnących zrzucić zbędne kilogramy, ponieważ są bardzo mało kaloryczne i dzięki temu, że pochłaniają wodę w układzie pokarmowym, zwiększają objętość pokarmu i powodują uczucie sytości;
  • zawierają bardzo małą ilość tłuszczy i cholesterolu, co sprawia, że mogą po nie sięgać osoby borykające się z chorobami serca;
  • mają wysoką zawartość cennych dla zdrowia witamin i minerałów;
  • błonnik znajdujący się w rzodkiewce pomoże w kłopotach z trawieniem oraz złagodzi zgagę;
  • posiadają właściwości zapobiegające rozwojowi drobnoustrojów (antyseptyczne) oraz wzmacniające odporność, dlatego warto je jeść szczególnie podczas kaszlu, przeziębień i przy problemach z żołądkiem.

Zobacz również:

Rzodkiewka jako lek na różne choroby

  • Zaburzenia układu moczowego - dzięki temu, że rzodkiewki działają moczopędnie, oczyszczają nerki i znacznie łagodzą zapalenia.
  • Żółtaczka - rzodkiewki mają zdolność do pozbywania się żółtego barwnika z organizmu (tzw. bilirubiny).
  • Hemoroidy - rzodkiewka jest również polecana w diecie przy występowaniu hemoroidów w związku z tym, że warzywa te zawierają błonnik.
  • Nadciśnienie tętnicze - zawartość potasu wspomaga regulowanie ciśnienia.
  • Bielactwo - olej uzyskany z rzodkiewki jest zawarty w większości leków na bielactwo.

Rzodkiewka w kosmetyce

Ilość korzyści, jakie niesie spożywanie rzodkiewki, jest spora. Warzywo znajduje również zastosowanie w kosmetyce. Jeśli ktoś boryka się z nadmiernym wypadaniem włosów, warto zaopatrzyć się w tonik z sokiem z rzodkiewki, który będzie zapobiegał tej dolegliwości. Rzodkiewka ma również właściwości rozjaśniające skórę, dlatego jeśli znajdzie się w składzie pielęgnujących preparatów, ciało i twarz nabierze promiennego wyglądu. Zjadana regularnie wspomoże także walkę z łupieżem.

Wady:

  • osoby z cukrzycą powinny zwracać uwagę na ilość zjadanej rzodkiewki, ponieważ zawiera ona ok. 2 g cukru na 115 g warzywa;
  • nie jest wskazane, aby osoby zmagające się z chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy, a także z zapaleniem wątroby i nieżytem jelit, jadły te warzywa. Rzodkiewka zawiera sporo olejków, kwasów organicznych oraz glikozydów, co ma na chorych niekorzystny wpływ.

Spożywanie rzodkiewki podczas karmienia piersią

Zarówno w ciąży, jak i w okresie karmienia piersią należy szczególnie zwracać uwagę na to, co się je oraz konsultować dietę z lekarzem. Pomimo szeregu właściwości zdrowotnych rzodkiewki czasem może ona wywoływać niepożądane dolegliwości u niemowlaków. Najbezpieczniej jest powoli i stopniowo wprowadzać rzodkiewkę do diety oraz sprawdzać, czy ma ona wpływ na samopoczucie własne lub dziecka.

Uprawa rzodkiewki

Do uprawy tego warzywa potrzebne jest znalezienie odpowiednio nasłonecznionego miejsca z glebą o pH wahającym się od 6 do 7,5. Najlepiej jeśli gleba będzie próchniczna, a uprawę zacznie się wiosną. Ziemia musi być wzbogacana specjalnymi nawozami naturalnymi, aby uzyskać najbardziej wartościowe plony. Wysiewanie rzodkiewki w ogródkach rozpoczyna się w okolicach marca/maja lub sierpnia/września i polega na rozsypywaniu nasion na ziemię. Zazwyczaj rzodkiewka jest gotowa do zbioru po ok. 3 tygodniach, nie później niż po 4 tygodniach. Należy regularnie dbać o nawadnianie gleby.

Autor: Aleksandra Jurek

Komentarze do: Rzodkiewka – właściwości zdrowotne, zastosowanie i uprawa

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz