Szukaj

Pizza - zdrowa czy wręcz przeciwnie?

Od dawna wiadomo, że jedzenie pizzy wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie. Jednak, jak się okazuje regularne jedzenie pizzy może korzystnie wpłynąć na nasze samopoczucie.

Pizza - zdrowa czy wręcz przeciwnie?

Mimo iż pizza jest bogata w tłuszcze, a co za tym idzie i w spore ilości kalorii, jej regularne spożycie może zapobiegać zawałowi serca. Faktem jest, że przysmak ten najzdrowszy jest jeśli sporządzi się go własnoręcznie.

Zawartość kalorii w pizzy waha się od 550 do 850 kcal. Jednak, by zmniejszyć ilość kalorii najłatwiej zrezygnować z dodatku sera żółtego i salami. Dobrą metodą na zmniejszenie kalorii w pizzy jest wykonanie jak najcieńszego ciasta - im grubsze ciasto tym więcej kalorii.

Najnowsze badania dowodzą, iż regularne spożycie pizzy wpływa korzystniej na zdrowie niż okazjonalna konsumpcja. Ryzyko zawału serca u ludzi spożywających pizzę przynajmniej dwa razy w tygodniu jest o połowę mniejsze niż u tych, którzy konsumują ten przysmak tylko w przypadku jakiejś okazji.

A więc pizza jest zdrowa czy niezdrowa? O tym decydują w głównej mierze dodatki. Oczywistym jest, że dodatek sera żółtego czy kiełbasy do jakiegokolwiek posiłku sprawia, iż jest on smaczny, ale za to bardzo niezdrowy. Aby zatem zapobiec nadmiernym kaloriom należy sięgnąć po warzywa.

Nie tylko składniki decydują o zawartości kalorii w pizzy. Także ciasto odgrywa tutaj ważną rolę. Dlatego należy starać się przyrządzić dość cienkie ciasto i z dodatkiem oliwy, która jest bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe, które mają korzystny wpływ na poziom lipidów we krwi.

Aby sporządzić zdrową pizzę, należy użyć poniższych składników:

  • pomidory - nie może ich zabraknąć na pizzy. Nie ważne w jakiej postaci czy sosu czy w kawałkach, pomidory są źródłem witaminy C. Składnik ten zawiera także antydioksydanty, które chronią nasz organizm przed chorobami serca i rakiem
  • przyprawy ziołowe - podobnie jak pomidory są nieodłącznym składnikiem pizzy i zawierają wiele antydioksydantów, szczególnie takie zioła jak bazylia, majeranek, oregano, rozmaryn czy tymianek. Zioła te możemy spokojnie rozprowadzić na naszej pizzy, w ten sposób zmniejszając ilość soli, której wystarczająca ilość znajduje się w cieście.
  • cebula i czosnek - zawierają sporo związków siarkowych, które pomagają zapobiegać zawałom serca
  • papryka - jest produktem ubogim w kalorie, ale zawiera duże ilości witaminy C
  • oliwki - zawierają więcej kalorii niż papryka, ale także są zdrowe, ponieważ są dobrym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych
  • grzyby - są złożone głównie z wody, dlatego ich spożycie jest jak najbardziej wskazane. Grzyby są zdrowe, ponieważ zawierają dużo wapnia i magnezu

Zobacz również:

Gdy postanowimy przyrządzić pizzę z warzywami musimy postarać się o to by nie dodawać szynki i salami. Jeśli jednak już ktoś ma ogromną ochotę zjeść pizzę z kiełbasą to najlepiej użyć chudej szynki a nie bogatej w tłuszcze salami. Także ser żółty należy stosować z umiarem.

Uważać należy także na pizze, które są mrożone. Kupując tego typu produkty należy sprawdzić ich skład, bowiem są one przygotowywane w laboratorium z użyciem składników barwiących, aromatycznych i konserwujących. Jeśli jednak przygotujemy taką pizzę w domu z wykorzystaniem świeżych warzyw z całą pewnością nie zaszkodzi ona naszemu zdrowiu.

Wiadomo, że samodzielne przyrządzenie pizzy nie tylko sprawia przyjemność, ale także sprawia, że jest ona zdrowa, ponieważ sami decydujemy jakie będą jej składniki.

Oto przepis, który jest gwarancją pysznej pizzy:

Potrzebne będzie: 400 gramów mąki, paczka drożdży, 2 łyżeczki soli, 200 mililitrów letniej wody i 5 łyżek oliwy. Zamiast użyć mąki pszennej, należy użyć mąki razowej. Po zmieszaniu ciasta należy je zrolować i odstawić na 30 minut do ciepłego miejsca. Następnie należy posmarować ciasto sosem pomidorowym i dodać składniki według ochoty i upodobania.

W najlepszym przypadku można zestawić pizzę ze świeżą sałatą lub sałatką owocową. W ten sposób nie będzie trzeba mieć wyrzutów sumienia, że na pizzy znajduje się więcej sera żółtego i tym samym zawiera ona więcej kalorii.

Autor: Ewelina Biela

Komentarze do: Pizza - zdrowa czy wręcz przeciwnie? (1)

paulina.klimek
paulina.klimek 16-10-2013 12:54

Fast food

1

Mimo wszystko warto od czasu do czasu pozwolić sobie na kaloryczną pizzę :)... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (1)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze