Szukaj

Pietruszka – wartości odżywcze, zalety spożywania

W naszym jadłospisie często występują produkty tak powszechne, że nie zastanawiamy się nad ich znaczeniem dla naszego zdrowia i wartościami odżywczymi - po prostu używamy je tak, jak zostaliśmy nauczeni. Rzadko kiedy interesują nas skutki ich spożywania, a bardzo często efekty te są zaskakująco pozytywne.

Pietruszka – wartości odżywcze, zalety spożywania

Pietruszka jest jednym z warzyw najczęściej używanych w polskich domach. Dodawana jest do ogromnej ilości potraw, aby wzbogacić ich smak. Jednak jej znaczenie dla naszego zdrowa często jest marginalizowane. A szkoda, bo pietruszka to prawdziwe bogactwo witamin i minerałów.

Charakterystyka pietruszki

Pietruszka jest warzywem występującym na niemal wszystkich szerokościach geograficznych - zarówno jej korzeń, jak i nać są jadalne i mają szerokie zastosowanie w kuchni. Co więcej, zawierają mnóstwo cennych wartości odżywczych.

Korzeń pietruszki

Podobnie jak większość warzyw korzeniowych ma wydłużony kształt cylindra, osiąga między 4 a 10 cm długości. Charakteryzuje się mdłym, lekko gorzkawym smakiem i intensywnym zapachem. Jest szeroko wykorzystywany w kuchni - głównie jako składnik zup i sałatek warzywnych.

Korzeń pietruszki posiada również wiele cennych wartości odżywczych takich jak witaminy A i C, witaminy z grupy B oraz kwas foliowy, a także minerały - żelazo, wapń, magnez, fosfor, sód, mangan, selen i cynk.

Natka pietruszki

Jest to zielona część pietruszki charakteryzująca się cierpkim smakiem i aromatycznym zapachem. Używana głównie jako przyprawa, ale także jako składnik zup lub sałatek.

Podobnie jak korzeń, nać zawiera mnóstwo wartościowych składników odżywczych, do których należą między innymi: betakaroten, błonnik, chlorofil, witaminy z grupy B, witaminy A, C i K, a także minerały: potas, wapń, fosfor, magnez oraz sód.

Zobacz również:

Niestety spożywanie natki pietruszki w nadmiernych ilościach może powodować powstawanie kamieni nerkowych, a także skurcze mięśni macicy u kobiet w ciąży.

Zalety spożywania pietruszki

Ogromna ilość cennych składników odżywczych zawartych w pietruszce nie pozwala przecenić jej dobroczynnego wpływu na nasze zdrowie.

Pietruszka na zęby i budowę kości

Spożywanie rośliny, za sprawą obecności fluoru i wapnia, pozytywnie wpływa na budowę kości i zębów. Dodatkowo dzięki swoim właściwościom antyseptycznym pietruszka odświeża oddech i zapobiega powstawaniu próchnicy.

Wspomaganie odporności

Dzięki zawartości bakteriobójczego chlorofilu, witaminy C oraz beta-karotenu pietruszka ma działanie przeciwzapalne i przeciwgrzybicze, zapobiega również chorobom oczu i powstawaniu nowotworów.

Wpływ na układ krążenia

Ze względu na zawartość kwasu foliowego pietruszka poprawia funkcjonowanie układu krwionośnego. Dzięki żelazu zapobiega anemii, a kwas linolenowy dodatkowo obniża ciśnienie krwi.

Łagodzenie objawów menstruacji

Pietruszka nie tylko uzupełnia niedobory żelaza u kobiet w trakcie miesiączki, ale również redukuje napięcie mięśni gładkich, przynosząc ulgę w bólu. Ponadto pozwala pozbyć się wrażenia obrzmienia niekiedy towarzyszącego menstruacji.

Pietruszka a funkcjonowanie układu moczowego

Ze względu na działanie moczopędne spożywanie pietruszki wspomaga oczyszczanie nerek, a także przyspiesza pozbywanie się nadmiaru wody z organizmu. Co więcej, dzięki właściwościom antyseptycznym rośliny, jedzenie jej zapobiega rozwojowi bakterii powodujących infekcje pęcherza.

Przepisy na przekąski z pietruszką

Pietruszka pieczona z miodem

To prosta przekąska, do przygotowania której potrzeba ok. 4 dużych korzeni pietruszki i 2 łyżek miodu.

Sposób przygotowania:

Pietruszkę kroimy wzdłuż na dość cienkie kawałki, układami na blasze pokrytej papierem do pieczenia i oblewamy miodem. Pieczemy 20-30 min w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni.

Pietruszka pieczona w oliwie cytrynowej

Składniki:

  • pół kilo korzeni pietruszki,
  • dwie czerwone cebule,
  • ⅓ szklanki oliwy,
  • sok wyciśnięty z połowy cytryny,
  • skórka otarta z połowy cytryny,
  • łyżka kaparów,
  • sól i biały pieprz.

Sposób przygotowania:

Pietruszkę obieramy i kroimy w półplasterki. Cebulę po obraniu kroimy w ćwiartki. Pokrojone warzywa umieszczamy w naczyniu żaroodpornym. Do blendera wlewamy oliwę, sok z cytryny, dodajemy otartą skórkę cytryny i kapary. Całość blendujemy na gładki krem, doprawiamy solą i pieprzem do smaku. Warzywa w naczyniu żaroodpornym zalewamy przygotowaną oliwą cytrynową i dokładnie mieszamy. Pieczemy około godziny w piekarniku rozgrzanym do 175 stopni, co jakiś czas mieszając, aby warzywa upiekły się równomiernie.

Autor: Małgorzata Nowak

Komentarze do: Pietruszka – wartości odżywcze, zalety spożywania

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz