Szukaj

Dziewięciu na dziesięciu Amerykanów je za dużo soli

Wbrew zaleceniom dotyczącym zdrowia i nawołującym Amerykanów do obniżenia ilości soli w ich codziennej diecie, większość z nich w dalszym ciągu je za dużo soli, według nowego raportu centrów CDC (centra kontroli i prewencji chorób, Centers for Disease Control and Prevention). Dziewięciu na dziesięciu ludzi w wieku powyżej 2 lat konsumuje sodu więcej niż jest to zalecane, każdego dnia bez wyjątku.



Przeciętny Amerykanin je około 3 300 miligramów sodu każdego dnia, nie wliczając to soli, którą dodaje do posiłków przed zjedzeniem ich. A przewodnik dietetyczny z 2010 roku (2010 U.S. Dietary Guidelines) zalecał, aby ludzie ograniczyli sól w swojej diecie do 2 300 miligramów na dzień.

Dodatkowo, dla 6 z 10 osób dorosłych w Stanach Zjednoczonych zaleca dawka graniczna jest o wiele niższa. Chodzi tutaj o osoby w wieku powyżej 51 lat, o Afroamerykanów, o osoby z nadciśnieniem, z cukrzycą, z chronicznymi chorobami nerek – oni wszyscy powinni ograniczyć sód do 1 500 miligramów na dzień. Około 99% ludzi w tej grupie je jednak za dużo soli, wspomina raport CDC. 

Dlaczego sód jest niebezpieczny?

Ponieważ podnosi ciśnienie krwi, a to jest głównym ryzykiem zawału serca oraz udaru mózgu, jak wyjaśnia doktor Thomas Frieden, dyrektor Centers for Disease Control and Prevention. Te choroby zabijają ponad 800 000 Amerykanów każdego roku i kosztują około 273 000 000 000 dolarów amerykański system opieki zdrowotnej rocznie.

Główne źródła sodu

Raport Centers for Disease Control and Prevention zidentyfikował również 10 podstawowych źródeł sodu w diecie, włączając w to wiele rodzajów jedzenia, które uważamy za bardzo smaczne.

I tak mamy tutaj głównych winowajców: chleb i rogaliki, przetworzone mięso, pizza, dania drobiowe, zupy, cheesburegry i inne kanapki, ser, dania z makaronu, dania mięsne, przekąski typu chipsy ziemniaczane i precle. Tego typu produkty odpowiadają za około 44% całego sodium, który zjadają codziennie Amerykanie.

Zobacz również:



Chleb nie ma jakoś specjalnie wysokiej zawartości sodu, ale ponieważ je się go dużo, jest on znaczącym źródłem sodium, wyjaśnia raport. Około 65% dziennej dawki sodium pochodzi z jedzenia, które kupujemy. Ale włączając w to niektóre kategorie produktów, takie jak pizza, okazuje się, że 50% sodu, który pochodzi z jedzenia, kupujemy w restauracjach i fastfoodach.


Badania te zostały oparte na ankiecie przeprowadzonej na 7 227 Amerykanach, w latach 2007 – 2008.

Jak zredukować sól?

Cóż, trzeba od razu przyznać, że nie jest to łatwe, ponieważ sól jest wszędzie. Niektóre produkty, które wydają się zdrowe, jak na przykład mięso z indyka, które ma niewiele kalorii i tłuszczu, może mieć wysoki poziom sodu, wyjaśnia raport CDC.

Dodatkowo, sporo soli w naszej diecie pochodzi z produktów przetworzonych. Centers for Disease Control and Prevention zalecają obywatelom, aby czytać etykietki na produktach, co pozwoli kupić te, które mają niższą zawartość sodu.

Ludzie powinni także przyswoić sobie dietę bogatą w owoce i warzywa, a także ograniczyć ilość przetworzonych produktów z wysoką zawartością sodu, zalecają centra CDC.

Doktor  Thomas Frieden stwierdza, że niektórzy producenci oraz restauracje naprawdę starają się obniżyć ilość dodawanej soli. Z zadowoleniem zauważamy, że niektórzy producenci już w zasadzie poczynili te kroki, mówi specjalista. Na przykład, Kraft Foods obniżył o 10% zawartość soli w swoich produktach, w ciągu dwóch lat, a inne firmy dołączyły również do tej narodowej inicjatywy. Wiodący producent sera do pizzy, firma Leprino Food, aktywnie pracuje nad dostarczaniem konsumentom znacznie zdrowszych opcji.

Obniżenie ilości sodu o 400 miligram dziennie mogłoby zapobiec około 28 000 zgonów na łonie populacji amerykańkiej, a także zaoszczędzić do 7 000 000 000 dolarów kosztów opieki zdrowotnej każdego roku, precyzuje raport.

Aczkolwiek, nie wszystkie badania znalazły korzyści płynące z diety z niską zawartością sodu. Pewna analiza badań, opublikowana w zeszłym roku, zawierająca informacje na temat 6 500 osób, stwierdziła, że umiarkowana redukcja soli w diecie obniża co prawda ciśnienie, ale nie obniża ryzyka zawału serca albo ryzyka śmierci. Jednakże, badacze w dalszym ciągu mówią, że znacznie większa redukcja soli jest potrzebna, żeby zobaczyć jakieś skutki.

Komentarze do: Dziewięciu na dziesięciu Amerykanów je za dużo soli

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz