Szukaj

Dieta i tętniaki: im więcej owoców, tym mniejsze ryzyko!

Nowe szwedzkie badanie pokazuje, że ludzie jedzący regularnie owoce są mniej zagrożeni tętniakami. Natomiast spożycie warzyw zdaje się nie mieć takiego efektu. Szczegółowo prace opisano w Circulation. Za odkryciami stoją naukowcy z Karolinska Institutet w Sztokholmie i z Uniwersytetu w Uppsali w Szwecji.



Badacze ci przez 13 lat obserwowali 80 000 ludzi w wieku od 46 do 84 lat, szczególnie baczną uwagę zwracając na konsumpcję owoców i warzyw oraz na pojawianie się tętniaków aorty brzusznej oraz na ryzyko ich pęknięcia. Kiedy bowiem tętnica rozszerza się anormalnie, ryzyko, że w końcu pęknie, wzrasta zastraszająco. W dwóch przypadkach na 3 pęknięcie tętniaka jest śmiertelne.

Poza tym wiemy też, że tętniaki częściej powstają u mężczyzn i u osób palących papierosy. Obliczono, iż 2,2% mężczyzn w wieku powyżej 65 lat ma tętniaki, często nawet o tym nie wiedząc. Ryzyko pęknięcia wynosi zaś 1 na 1 000.

Dr Otto Stackelberg i jego współpracownicy podzielili swoich uczestników na 4 grupy, w zależności od konsumpcji owoców.

Zobacz również:



Okazało się, że ludzie jedzący największe ilości owoców (2 duże owoce o średnim rozmiarze dziennie) mieli o 25% mniejsze ryzyko tętniaków w porównaniu do tych, którzy jedli mniej niż 5 owoców tygodniowo.

Poza tym ryzyko pęknięcia spadało proporcjonalnie wraz ze wzrostem konsumpcji owoców. Trzy owoce dziennie oznaczały nawet 44-procentowy spadek ryzyka.

Co ważne, skutki były równie wyraźne także u osób palących.

Dr Stackelberg mówi teraz: - Wszyscy powinniśmy jeść codziennie owoce i warzywa. Ale palaczom zalecałbym przede wszystkim rzucenie palenia, samo podniesienie spożycia owoców nie wystarczy.

Dodajmy jeszcze na koniec, że naukowcy nie stwierdzili, żeby jakiś konkretny gatunek owoców charakteryzował się jakimś szczególnie wyjątkowym działaniem. Szwedzi jedzą generalnie jabłka i gruszki, tak samo jak i banany i pomarańcze.

Natomiast jeżeli chodzi o warzywa, to mimo iż nie stwierdzono tutaj, aby miały one jakikolwiek wpływ na tętniaki, to wielokrotnie już udowodniono, że konsumpcja warzyw redukuje ryzyko wielu innych chorób.

Dr Stackelberd mówi: - Być może ta różnica zależy od profilu antyoksydantów, które znajdujemy w owocach i warzywach. Wiemy też, że konsumpcja owoców ma korzystne działania na cholesterol i na ciśnienie tętnicze, więc tutaj także może istnieć powiązanie z ryzykiem powstawania tętniaków.

Komentarze do: Dieta i tętniaki: im więcej owoców, tym mniejsze ryzyko!

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz