Szukaj

Dieta antystresowa

Jeśli jesteś zestresowana, to próby zgubienia zbędnych kilogramów w tym samym czasie są wręcz skazane na niepowodzenie. Ponieważ działanie stresu jest takie, iż zwiększa on nasz apetyt oraz zwiększa odkładanie tłuszczu w naszym ciele, a więc, krótko mówiąc - stres sprawia, że tyjemy.



Jak wyjaśniają specjaliści od odżywiania i stresu z amerykańskiej strony That’s fit, pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, to opanowanie swojego stresu. Istnieją nawet odpowiednie diety, które pozwalają tego dokonać.

Oto lista ośmiu produktów pokarmowych, które pomagają właśnie zmniejszyć stres:
  • Cukry
Judith Wurtman, autorka książki The Serotonin Solution (w wolnym tłumaczeniu: Serotoninowe rozwiązanie) zaleca, aby sobie odpuścić i jeść ziemniaki oraz dania z makaronu. Cukry zawarte w tych produktach pokarmowych przyczyniają się do produkcji insuliny oraz tryptofanu, czyli aminokwasu, który jest prekursorem serotoniny. A serotonina to naturalny hormon, który sprawia, że czujemy się dobrze i w tym samym czasie redukuje nasz apetyt.

Kiedy ludzie mówią o jedzeniu, które im sprawia przyjemność, generalnie mówią o cukrach. Powodem, dla którego tak robią, jest nie tylko to, że przypominają sobie ciasta swojej mamy, ale również dlatego, że kiedy jemy cukry, to sprawiają one, iż produkujemy substancje chemiczne, które zapewniają nam dobre samopoczucie, a przede wszystkim - serotoninę, wyjaśnia Judith Wurtman.

Dorzuca ona jeszcze, że cukry złożone, takie jak pełnych chleb, słodkie ziemniaki oraz owies, są trawione wolniej i uspokajają nas na dłużej.
  • Mleko
Według badania przeprowadzonego na Uniwersytecie Maastricht w Holandii, proteina odkryta w mleku zwiększa poziomy serotoniny w mózgu. Studenci, który konsumują szklankę mleka odtłuszczonego albo lekkiego jogurtu przed ważnym egzaminem, są mniej nerwowi.

Zobacz również:


  • Kawa
To zrozumiałe. Zbyt dużo kofeiny sprawia, że do 3 nad ranem będziemy obudzeni i zdenerwowani. Ale, całkowite obchodzenie się bez kawy może być jeszcze gorsze. W rzeczywistości, kawa, herbata oraz inne napoje zawierające kofeinę powodują czasową nadwyżkę energii, zwiększając poziomy adrenaliny oraz dopaminy, które wzmacniają metabolizm oraz zmniejszają apetyt.

Dla jasności, jeśli jesteś rozsądnym konsumentem kawy, nie ma potrzeby, żeby się bez niej obywać, ale lepiej jej nie pić po 14 godzinie. Ponieważ trzeba również spać.

  • Czarna czekolada
Badanie przeprowadzone w 2009 roku i opublikowane w Journal of Proteome Research, pokazuje, że konsumpcja 60 gram czarnej czekolady raz albo dwa razy w tygodniu, zmiejsza poziom hormonów stresu. Ale, nie należy zapominać, że czarna czekolada zawiera również dużo kalorii i tłuszczów.
  • Wino
Szklanka wina może być dobrym środkiem, aby się zrelaksować pod koniec dnia, ale należy być pewnym, iż zadowolimy się faktycznie tylko jedną. Alkohol jest depresantem i jego konsumpcja w zbyt wielkich ilościach może zwiększyć stres.

• Herbata z rumianku

Niektóre herbaty ziołowe, przede wszystkim rumianek, pozwalają obniżyć poziom stresu. Pewne badanie udowodniło zalety rumianku (Matricaria recutita), w leczeniu ludzi, którzy są ofiarami wielkiego niepokoju psychicznego. Rumianek ma również pewne zalety, które pozwalają lepiej spać, a brak snu jest również czynnikiem nadwagi.
  • Jajka
Produkty pokarmowe bogate w proteiny zwiększają produkcję dopaminy i noradrenaliny, czyli dwóch neuroprzekaźników, które regulują nastrój oraz zachowanie. Zaczęcie dnia od jajecznicy jest dobrym środkiem, żeby uwolnić się od głodu i niepokój zostawić za sobą.
  • Łosoś
Badanie opublikowane przez dziennik Diabetes and Metabolism w 2003 roku, udowodniło, że mężczyźni, którzy otrzymywali w suplementach odżywiania olej z ryb bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3, przez trzy tygodnie, byli mniej narażeni na stres psychiczny. Łosoś, makrela oraz tuńczyk są dobrymi źródłami kwasów omega-3.

W końcu, aby zmniejszyć stres, należy respektować podstawowe reguły: dobrze spać i uprawiać sport. Jedynie 30 minut aktywności fizycznej dziennie zwiększa wydzielanie endorfin, które pomagają walczyć z nadwagą.

Komentarze do: Dieta antystresowa

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz