Odkrycie genu Meis1 pozwoli odmłodzić serce?

Od chwili narodzin aż do śmierci serce zapewnia cyrkulację krwi w całym ludzkim ciele. Praca, którą wykonuje, jest kolosalna: dziennie bije średnio 100 000 razy i przepompowuje 8 000 litrów krwi. W sumie, serce bije przeciętnie 2 miliardy razy w ciągu życia. Nic więc dziwnego, że jest ono zmęczone pod koniec, tym bardziej, że jego tkanki mięśniowe nie podlegają regeneracji.

Najnowsze osiągnięcia nauki mogą pomóc w  rozwiązaniu tego problemu. Ekipa amerykańskich naukowców z University of Texas Southwestern Medical School właśnie zidentyfikowała gen, który odpowiada za wzrost komórek mięśnia sercowego.

Wyjaśniając działanie tego genu badacze mogliby aktywizować rozwój nowych włókien mięśniowych i tym samym odmłodzić postarzałe serca. Rezultaty doświadczeń opublikowane zostały w przeglądzie Nature.

Badania te bazują na  poprzednich doświadczeniach, które dowiodły, że komórki mięśnia sercowego mogą się regenerować tylko w ciągu siedmiu tygodni od urodzenia. Po upływie tego czasu uszkodzone serce nie może się już samo naprawić. Jaka więc zmiana zachodzi w komórkach, że tracą tę zdolność?

Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, naukowcy porównali ekspresję (aktywność) genetyczną tych komórek przed i po etapie noworodkowym. Dzięki temu zidentyfikowali gen Meis1, znany dotychczas z roli, jaką pełni w rozwoju mięśnia sercowego. Okazało się, że aktywność tego genu wzrasta znacznie po urodzeniu, gdy tylko komórki sercowe przestają się dzielić.

Zablokowanie genu Meis1 pozwoli odmłodzić serce

Aby dokładniej zbadać ten gen, naukowcy wykonali  szereg doświadczeń na myszach. Zwierzęta zostały genetycznie zmodyfikowane, tzn. wyłączono u nich Meis1. Okazało się, że serca myszy z wyłączonym genem mogły sie regenerować nawet na etapie dorosłości.

Wyniki te wskazują jednoznacznie na decydującą rolę Meis 1 w rozwoju komórek mięśnia sercowego.

- Gen Meis 1 koduje czynnik transkrypcyjny, który działa jak program informatyczny, regulujący działanie wielu genów wpływających na podział komórkowy - wyjaśnia Hesham Sadek, główny autor eksperymentu.

Odkrycie to rewolucjonizuje badania nad chorobami serca. Dotychczas tylko przeszczepy mogły być traktowane jako metoda leczenia tych schorzeń. Teraz można sobie wyobrazić inne rozwiązanie: zablokowanie genu Meis 1 w celu stymulowania rozwoju nowych włókien mięśniowych serca.

I choć wiele jeszcze pozostaje do zrobienia, to rezultaty badań są niezwykle obiecujące.

Komentarze do: Odkrycie genu Meis1 pozwoli odmłodzić serce?