Szukaj

Jak dbać o serce?

Podziel się
Komentarze0

Choroby serca często uzależnione są od naszych predyspozycji genetycznych czy środowiska w którym żyjemy. W większości przypadków jednak możemy ustrzec się przed nimi dzięki odpowiedniemu zachowaniu oraz prawidłowej diecie.

Jak dbać o serce?

Rzuć palenie

Palenie tytoniu wpływa negatywnie nie tylko na serce, ale właściwie na nasz cały organizm. Papierosy zawierają kilka tysięcy szkodliwych związków chemicznych, z których najwięcej szkód dla naszego serca mogą wyrządzić nikotyna oraz tlenek węgla.

Ich działanie polega na tym, że pobudzają wydzielanie substancji, które podwyższają ciśnienie tętnicze oraz powodują przyspieszenie pracy serca. Taką substancją jest na przykład adrenalina, która wydzielana w nadmiarze prowadzi do zaburzeń rytmu serca oraz skurczu tętnic wieńcowych. W rezultacie dochodzi do uszkodzenia śródbłonka naczyń tętniczych i powstawania w nich zmian miażdżycowych.

Badania wykazały również, że osoby, które palą papierosy mają zbyt niskie stężenie tak zwanego dobrego cholesterolu HDL. Substancja ta chroni nasze naczynia przed miażdżycą oraz obniża stężenie całkowitego poziomu cholesterolu we krwi. Palacze narażają się także na nasilenie procesu krzepnięcia krwi, co może powodować tworzenie się zakrzepów w tętnicach. W rezultacie może dojść do zawału serca lub udaru mózgu.

Obliczono, że osoby, które wypalają dziesięć papierosów dziennie, narażają się na dwukrotnie większe ryzyko rozwoju choroby niedokrwiennej serca. Ponadto zawały mięśnia sercowego występują u nich aż siedemnaście razy częściej, niż u osób niepalących!

Postaw na aktywność fizyczną

Systematycznie podejmowany wysiłek fizyczny wywiera bardzo korzystny wpływ na układ krążenia – zwiększa kurczliwość mięśnia sercowego, obniża wysokość ciśnienia tętniczego oraz zwiększa przepływ krwi przez tętnice. Dzięki regularnym ćwiczeniom możemy także zahamować rozwój miażdżycy, ponieważ obniżają one krzepliwość krwi i pomagają zmniejszyć stężenie glukozy w krwiobiegu.

Zobacz również:



Dzięki wysiłkowi fizycznemu możemy także zapobiec nadwadze oraz obniżyć wagę w wypadku otyłości. Zwiększa on także odporność naszego organizmu na stres oraz choroby i infekcje, co w rezultacie pomaga znacznie spowolnić proces starzenia się organizmu.

Jedz zdrowo


Przede wszystkim należy jeść taką ilość pokarmu, która dostarczy orgazmowi odpowiednią dawkę energii – nie więcej! Pomaga to zapobiegać nadwadze i otyłości. Warto ograniczyć produkty złożone z tłuszczów zwierzęcych, ponieważ są one źródłem niezdrowego cholesterolu oraz cukrów prostych. Powinny one być zastępowane tłuszczami roślinnymi oraz tymi pochodzącymi z ryb, czyli kwasami tłuszczowymi nienasyconymi. Do swojego jadłospisu warto włączyć także wolno wchłaniające się węglowodany.


Zdrowa dieta to taka, z której wyeliminowane zostają także produkty przetworzone. Gotowe dania są zwykle całkowicie pozbawione błonnika oraz mają bardzo dużą zawartość kalorii.

Kiedy nie przestrzegamy zasad zdrowej dla naszego serca diety, w naszym organizmie rośnie stężenie cholesterolu całkowitego, a to niestety bardzo przyspiesza rozwój miażdżycy. Wzrasta także zagrożenie otyłością, która może obciążać serce i stać się przyczyną związanych z nim problemów.

Kontroluj swoją wagę


Nadwaga oraz otyłość mają niezwykle negatywny wpływ nie tylko na nasze serce, ale także na funkcjonowanie całego organizmu. Osoby otyłe mają wyższe stężenie tak zwanego złego cholesterolu, niż osoby o wadze prawidłowej. Wiąże się to z wcześniejszym występowaniem miażdżycy oraz szybszym jej postępowaniem.

Jednak nie każda otyłość jest tak samo niebezpieczna dla naszego serca. Nadmierne gromadzenie się tkanki tłuszczowej na brzuchu jest groźniejsze niż jej nadmiar na przykład w okolicach ud lub pośladków.

Nadciśnienie jest niebezpieczne dla serca!

Dlatego profilaktyka chorób serca powinna polegać także na zapobieganiu nadciśnieniu tętniczemu. Należy przede wszystkim pozbyć się otyłości oraz regularnie wykonywać ćwiczenia fizyczne. W dalszej kolejności warto także ograniczyć spożywanie soli kuchennej, która zwiększa objętość krwi, podwyższa opór przepływu krwi w naczyniach i w rezultacie podnosi ciśnienie. Należy także pamiętać o umiarze w spożywaniu alkoholu.

Serce mamy tylko jedno, dlatego warto już dzisiaj zastanowić się nad jego odpowiednią pielęgnacją. Często wystarczy mała zmiana nawyków, jednak czasami trzeba zdecydować się na bardziej drastyczne zmiany. Jednak warto podjąć takie wyzwanie, gdyż pozwoli to na zachowanie zdrowia i dobrego samopoczucia.

Komentarze do: Jak dbać o serce?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz