Jak odbywa się pranie mózgu?

Nie ma to nic wspólnego z manipulacją psychiczną, trzeba zaznaczyć na samym początku. To kwestia procesów, którymi posługuje się mózg, aby się wyczyścić, zainteresowała naukowców. Na przykład, na czym polega eliminowanie dużych cząsteczek, takich jak beta-amyloidy, które mają wpływ na chorobę Alzheimera? Odpowiedź właśnie zaczyna się pojawiać...

Wiadomym jest, że mózg produkuje złogi - w tym białka - które muszą być z niego wyeliminowane na wskroś, poprzez płyn mózgowo-rdzeniowy.

Ale w jaki sposób do tego dochodzi?

Wyjaśnienie tego mechanizmu zaintrygowało naukowców z Uniwersytetu w Rochester w Nowym Jorku (Stany Zjednoczone), którzy pochylili się nad zmianami obwodu ewakuacji białka u myszy.

To trop badań prowadzących do lepszego zrozumienia choroby Alzheimera.

Mózg produkuje takie same odpady, jak inne organy ludzkiego ciała: dwutlenek węgla, amoniak, tłumaczy Jeffrey Iliff, jeden z autorów badań. Te małe cząsteczki są ewakuowane przez przepływ krwi.

Zaś złogów o większym rozmiarze, na przykład - białek beta-amyloidowych, nie można w ten sposób wyeliminować. Są więc one kolejno odsączane przez płyn mózgowo-rdzeniowy.

Białka beta-amyloidowe, o trójwymiarowej strukturze, odkładają się w mózgu pacjentów z chorobą Alzheimera. Jeszcze nie wyjaśniono przyczyn i skutków tej neurodegeneracji.

Złogi wysyłane do akwaporyn

Spostrzeżenia amerykańskich naukowców, opublikowane w Science Translational Medicine, to dokładny obraz tego ciekawego urządzenia, jakim jest nasz mózg.

Badacze w tym celu skorzystali z wyjątkowej techniki obrazowania - mikroskopu dwufotonowego. Zaobserwowali, że w celu wyeliminowania złogów mózgu, płyn mózgowo-rdzeniowy krąży wzdłuż naczyń krwionośnych.

Płyn odsącza nie tylko nagromadzone między komórkami białka - beta-amyloidy - ale też szczątki martwych komórek, usuwanych przez kanały akwaporynowe. To odkrycie otwiera nową ścieżkę dla badań przeciwko chorobie Alzheimera.

Jak twierdzi Jeffrey Iliff, awaria systemu usuwania mogłaby wyjaśnić akumulację peptydów w mózgu, a to mogłoby być przyczyna powstawania choroby Alzheimera.

Jeszcze jest wiele do zrobienia...

Komentarze do: Jak odbywa się pranie mózgu?