Ekstrawertycy żyją dłużej?

Jak donoszą najnowsze badania -im bardziej optymistyczny i otwarty jesteś, tym dłużej możesz żyć! Naukowcy stwierdzili bowiem, że cechy osobowości, takie jak bycie optymistycznym, wesołym, niefrasobliwym, jak również zaangażowanie w przeróżne aktywności, mogą być równie ważne dla długowieczności, co nasze geny. Badanie ukazało się w przeglądzie naukowym Aging.

Doktor Nir Barzilai, główny autor tego badania z Albert Einstein College of Medicine, mówi - Kiedy zaczynałem pracować ze stulatkami, myślałem, iż odkryjemy, że żyją oni tak długo częściowo dlatego, że są złośliwi i nieprzyjemni. Ale kiedy oceniliśmy osobowość 243 stulatków, odkryliśmy zalety, które bardzo jasno odzwieciedlają ich pozytywną postawę w stosunku do życia.

Projekt prowadzony przez tego naukowca jest częścią szerszego badania prowadzonego przez Albert Einstein College of Medicine. Chodzi tutaj o Longevity Genes Project, który obejmuje obserwacją ponad 600 Żydów Aszkenazyjskich w wieku średnio 97 lat ( 75% kobiet) oraz 700 ich dzieci.

Ta względnie mała grupa Żydów wschodnioeuropejskich, genetycznie jest sobie bardzo bliska. Dodatkowo, niektórzy członkowie tej populacji żyją niewiarygodnie długo. Dlatego też naukowcy chętnie prowadzą na nich badania genetyczne, porównując ich DNA z DNA innych członków populacji, którzy nie mieszczą się w tych kategoriach.

Analizując geny tych ludzi, badacze odkryli dlaczego niektórzy z nich żyją tak długo, a inni nie.

Wcześniejsze badania prowadzone nad tą populacją znalazły inne genetyczne przyczyny ich długowieczności. Naukowcy mówią tutaj o genach związanych z mechanizmami naprawy komórkowej. Inne badanie odkryło z kolei, że te stulatki niekoniecznie zachowują się lepiej niż my, krótko mówiąc - palą, piją i źle się odżywiają.

Dlaczego więc trzeba przyglądać się osobowości?

Naukowcy z Albert Einstein College of Medicine wyjaśniają - Chodzi tutaj o poziom nieśmiałości albo otwartości na nowe doświadczenia u danej osoby, które wynikają z mechanizmów genetycznych i które mogą również wpłynąć na zdrowie.

Dlatego też badacze ci opracowali krótki kwestionariusz na temat osobowości, który następnie dali do wypełnienia stulatkom. Wyniki? Większość z nich była otwarta, optymistyczna i niefrasobliwa. Uważali, że śmiech jest nieodłączną częścią życia. Mieli również szerokie relacje społeczne. Wyrażali swoje emocje otwarcie, nie dusząc ich w sobie.

Dodatkowo, stulatki osiągały niższe wyniki jeżeli chodzi o osobowość neurotyczną oraz wyższe, jeżeli chodzi o bycie sumiennym w porównaniu do reprezentatywnej grupy populacji mieszkańców Stanów Zjednoczonych.

- Niektóre dowody pokazują, że osobowość człowieka może się zmienić między 70 a 100 rokiem życia, dlatego nie wiemy, czy nasze stulatki miały takie cechy osobowości od samego początku czy też może przeszły metamorfozę w którymś punkcie swojego życia - mówi dr Nir Barzilai. - Co nie zmienia faktu, że nasze badania sugerują, iż stulatki mają wspólne cechy osobowości. A te cechy osobowości oparte również na genetyce, mogą odgrywać ważną rolę w osiąganiu zarówno dobrego zdrowia, jak i długowieczności - dodaje badacz.

Komentarze do: Ekstrawertycy żyją dłużej?