Aktualności
Rząd brytyjski zaleca wielką redukcję konsumpcji czerwonego mięsa- Aspartam nie jest niebezpieczny dla zdrowia
- Wiele dań oferowanych w restauracjach jest zbyt słone, według analizy magazynu Protégez-vous
- Małe owoce mają działanie ochronne przeciwko chorobie Parkinsona?
- Pół miliona amerykańskich nastolatków cierpi z powodu zaburzeń odżywiania, według badania
Artykuły
Choroby i dolegliwości
Całe ziarna zbóż: błogosławieństwo dla serca oraz ciśnienia tętniczego
09-10-2010 18:21

Kandydaci musieli przestrzegać zaleceń diety opartej na produktach zbożowych rafinowanych przez 4 tygodnie, zanim zostali podzieleni na 3 grupy. Przez 16 tygodni, pierwsza grupa musiała spożywać 3 porcje całych ziaren zbóż dziennie. Druga grupa z kolei musiała jeść mieszankę produktów z owsa oraz z całych ziaren zboża. Ostatnia grupa nie musiała zmieniać nic, jeśli chodzi o ich dietę opartą na produktach zbożowych rafinowanych – była to bowiem grupa kontrolna.
Według rezultatów przeprowadzonego badania, u osób spożywających całe ziarna zbóż zaobserwowano ciśnienie skurczowe (czyli występujące w momencie, kiedy serce się kurczy), zmniejszające się o 6mmHg, w porównaniu do grupy kontrolnej. Ten spadek zaowocował redukcją ryzyka ucierpienia z powodu choroby sercowo-naczyniowej albo udaru mózgu – odpowiednio o 15% oraz 25%. Żadnej różnicy nie zaobserwowano między grupą osób, które jadły tylko zboże i tą grupą osób, które jadły mieszankę produktów owsianych oraz zboża.
Wiele badań do tej pory już wykazało korzyści wynikające ze spożywania całych ziaren zbóż, szczególnie jeśli chodzi o choroby kardiologiczne, nadciśnienie oraz cukrzycę, podkreślają naukowcy. Badania także sugerują, że włókna pokarmowe (obecne w ogromnych ilościach w ziarnach owsa), mają również korzystne działanie na redukcję cholesterolu. Jednakże, badanie to nie mogło zweryfikować tej hipotezy, ponieważ nie obejmowało ono pacjentów cierpiących na poważną hipercholesterolemię (podwyższone powyżej normy stężenie cholesterolu w osoczu krwi), podkreślają nakowcy amerykańscy.
Inne czynniki biochemiczne, takie jak stężenie glukozy albo insuliny, nie okazały się definitywne. Tak samo, jeśli chodzi o ilości spożywanych witamin i minerałów, które były prawie takie same we wszystkich trzech grupach.
Kanadyjski przewodnik po żywieniu zaleca spożywanie 7-8 porcji produktów zbożowych dziennie, z których przynajmniej połowa powinna mieć postać całych ziaren.
Zobacz artykuły:
Zobacz również tagi: odżywianie całe ziarna zbóż produkty zbożowe owies nadciśnienie tętnicze udar mózgu
Brak komentarzy













