Szukaj

Zmęczenie i odżywianie

Podziel się
Komentarze0

Jeśli aktywność fizyczna oraz sen pomagają zwalczać zmęczenie, to odżywianie również odgrywa bardzo ważną rolę. Organizm, który nie otrzymuje pożywienia takiego, jakiego potrzebuje, ani w odpowiednich ilościach, funkcjonuje źle i kończy kompletnym wyczerpaniem. Zjawisko to przekłada się bez wątpienia na zmęczenie. Przeciwko zmęczeniu, co należy zmienić na talerzu?


1. Cukier
- w mniejszych ilościach Przede wszystkim, należy jeść mniej cukru. Organizm bowiem potrzebuje cukru, ale nie za dużo. I woli również cukry o niskim indeksie glikemicznym, zamiast cukrów o wysokim indeksie glikemicznym. Te ostatnie znajdują się przede wszystkim w słodyczach, czekoladach oraz wszystkich innych ciastkach. Sprawiają one, że poziom glukozy we krwi gwałtownie rośnie. W takiej sytuacji, organizm odpowiada natychmiastowo,  produkując insulinę. Z tego powodu nasza trzustka się męczy (jest to narząd wytwarzający insulinę), a permanentne uczucie zmęczenia pojawia się już na dobre.

Dlatego też konieczne jest ograniczenie spożywania bardzo słodkich produktów, przede wszystkim, między posiłkami. Wybierajmy raczej produkty o niskim indeksie glikemicznym, takich jak słodziki, mąki oraz pełne zboża, pełny ryż, basmanti albo tajski, warzywa oraz rośliny strączkowe, świeże owoce... zamiast produktów o wysokim indeksie glikemicznym, takich jak biały cukier, słodkie desery, wyroby cukiernicze, napoje słodzone, białe mąki, zboża rafinowane, biały ryż, ziemniaki...

Zobacz również:



2. Odpowiednie ilości
. Poza tym, jedzmy w dobrych ilościach. Zbyt obfite posiłki, bogate w tłuszcze, męczą oraganizm, zmuszając go do odkładania rezerw. Natomiast, jedzenie zbyt małych ilości pożywienia (restrykcje kaloryczne narzucane przez niektóre diety, na przykład), również męczy organizm, który bardzo szybko może ucierpieć z powodu niedoborów niektórych elementów. Musi on więc czynić dodatkowe wysiłki, aby czerpać z rezerw.


3. Odpowiednia pora.
Jedzmy w dobrym rytmie. Każdy posiłek jest ważny. Powinien być zjadany o stałej godzinie, regularnie, spokojnie i bez pośpiechu. Inaczej mówiąc - nie pomijamy śniadania, nie zadowalamy się kanapką na obiad i nie przejadamy się na kolację.

4. A owoce i warzywa?
Jedzmy owoce i warzywa. Przepełnione witaminami, owoce i warzywa są pożywieniem działającym przeciwko zmęczeniu par excellence. Sezonowe, surowe albo gotowane, jedzmy je do każdego posiłku, wliczając w to śniadanie! Nie zapominajmy także o owocach suchych, które przynoszą niezbędne oligoelementy,  a w tym słynny magnez, który jest znany ze swoich właściwości zwalczających zmęczenie.

5. Należy popić. Pijmy dużo wody. Woda pomaga organizmowi w oczyszczaniu się. Poza tym, woda dostarcza także różnych oligoelementów w interesujących ilościach (magnez, fosfor, wapń, cynk, mangan…), idealnych, aby wrócić do równowagi. A co z żelazem? Dostarczajmy sobie mnóstwo żelaza. Wiele kobiet cierpi na niedobory żelaza. A niedobór żelaza to przyczyna zmęczenia. Czerwone mięso jest bogate w ten element, tak samo jak kaszanka, nerki, wątroba, ale także krewetki i ostrygi. Inne produkty pokarmowe zawierające żelazo i zasługujące na umieszczenie w naszym menu, to: orzechy, pietruszka, soczewica, żółtko jaja, ciecierzyca, etc.

6. Jeśli odżywianie nie pomaga?
Uwaga, stałe zmęczenie powinno zainspirować do konsultacji z lekarzem, który odnajdzie jego przyczynę. Może tutaj bowiem chodzić o jakąś chorobę albo brak równowagi inny niż pochodzenia pokarmowego, dlatego też lekarz powinien nas przebadać i odpowiednio skorygować.

Komentarze do: Zmęczenie i odżywianie

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz