Szukaj

Rusza drugi etap kampanii edukacyjnej "Mam SM"

Podziel się
Komentarze0

Rozpoczyna się kolejny etap ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Mam SM”, w ramach której studenci medycyny będą mieli szansę poznania rzeczywistości chorych na stwardnienie rozsiane. Inicjatywa adresowana jest bezpośrednio do przyszłych lekarzy, aby mogli doświadczyć, z jakimi problemami zmagają się chorzy na SM. Pod koniec października i w listopadzie podczas dwudniowych akcji w najbardziej uczęszczanych przez studentów miejscach na uniwersytetach medycznych pojawią się specjalne stoiska komputerowe, przy których odwiedzający będą mogli zapoznać się z interaktywną symulacją MamSM.pl oraz otrzymać materiały edukacyjne na temat stwardnienia rozsianego.


Kampanię wspiera Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny IFMSA – Poland. „Cieszę się z kolejnej odsłony kampanii „Mam SM”, która dedykowana jest specjalnie nam, studentom medycyny. Jako przyszli lekarze, wśród swoich pacjentów możemy spotkać osoby chore na SM. Już teraz doceniamy trafność i szybkość diagnozy. Jestem przekonany, że znajomość choroby ułatwi nam współpracę z pacjentami, którym będziemy mogli zalecić odpowiednią terapię” – mówi Filip Dąbrowski z Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Medycyny IFMSA – Poland.

Akcje edukacyjne w ramach jesiennej edycji odbędą się na  kolejnych  5 uniwersytetach medycznych:
  • w Gdańsku (26-27.10), hol na parterze Collegium Biomedicum (ul. Dębinki 1),
  • w Szczecinie (3-4.11), hol przy Auli Kopernikańskiej Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 2 PUM (Al. Powstańców Wlkp. 72),
  • w Bydgoszczy (9-10.11), hol główny na parterze bud. dydaktycznego Patomorfologii Collegium Medicum (ul. M. Skłodowskiej-Curie 9),
  • w Katowicach (16-17.11), hol przy Auli im. prof. Witolda Zahorskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego (ul. Medyków 18),
  • we Wrocławiu (23-24.11), hol główny na parterze budynku Akademickiego Szpitala Klinicznego im. Jana Mikulicza-Radeckiego we Wrocławiu (ul. Borowska 213).
„Po raz kolejny z kampanią „Mam SM” chcemy dotrzeć do studentów medycyny, którzy po rozpoczęciu praktyki lekarskiej będą mieli styczność z chorymi na SM. Ważne jest, aby wówczas wiedzieli, jak rozmawiać o chorobie. Dlatego nieodłącznym elementem kampanii jest symulacja MamSM.pl, która pozwala zrozumieć objawy choroby i codzienne trudności, z jakimi mają do czynienia chorzy na SM” - mówi Magdalena Bober z firmy Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o., która jest inicjatorem kampanii.


Akcje Mam SM umożliwiają młodym ludziom zgłębienie wiedzy o stwardnieniu rozsianym w inny niż naukowy sposób. „Dzięki symulacji MamSM.pl studenci mogą „poczuć” świat zmysłami chorego, co pozwoli im w przyszłości lepiej zrozumieć pacjentów, a także ułatwi ich kontakt rodzinami i bliskimi” – mówi Izabela Czarnecka, Przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego, które wspiera kampanię „Mam SM”.

Podczas pierwszego etapu kampanii edukacyjnej „Mam SM”, odbywającego się wiosną 2010 r. akcje edukacyjne obrazujące problematykę stwardnienia rozsianego przeprowadzono na uniwersytetach medycznych w Warszawie, Poznaniu, Białymstoku, Krakowie i Lublinie. Wszystkie cieszyły się dużą popularnością oraz uznaniem wśród studentów. Stoiska komputerowe z symulacją MamSM.pl odwiedziło ponad 1000 osób. Podczas całej kampanii rozdano setki broszur i ulotek na temat stwardnienia rozsianego oraz działalności Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego, a także płyty z symulacją MamSM.pl. Duże zainteresowanie akcjami wpłynęło na podjęcie decyzji o kontynuacji kampanii na kolejnych 5 uczelniach kształcących przyszłych lekarzy.


Serwis www.MamSM.pl powstał w lipcu 2009 r. Jest pierwszym w Polsce i na świecie serwisem, który zawiera symulację objawów stwardnienia rozsianego. Jego celem jest zwrócenie uwagi na problemy, z jakimi borykają się chorzy na SM oraz pokazanie osobom zdrowym, że życie z tą chorobą jest naznaczone ogromnym cierpieniem. Internauci odwiedzający serwis mogą zmierzyć się z ośmioma zadaniami, które zostały przygotowane w taki sposób, by można było poczuć, jak poszczególne objawy choroby wpływają na codzienne życie. Są to proste czynności, które zdrowym osobom nie sprawiają kłopotu, takie jak: pomoc dziecku w pokolorowaniu obrazka, odpowiedzenie na SMSa, odpisanie na maila, pokrojenie chleba. W przypadku chorych na stwardnienie rozsiane okazuje się, że ich wykonanie nie jest wcale tak proste. Symulacja dostępna na www.mamsm.pl została przygotowana pod opieką merytoryczną specjalisty neurologa dr n. med. Macieja Maciejowskiego. Pomysł opracowała agencja PR Hill and Knowlton Poland. Za wykonanie serwisu, grafikę, rozwiązania techniczne oraz narzędzia interaktywne odpowiedzialna była agencja interaktywna Artflash Interactive. Serwis ma charakter edukacyjny. Zamieszczono w nim informacje na temat przebiegu choroby i leczenia SM. Dodatkowym elementem jest film „Eksperyment”, w którym w role chorych wcieliła się trójka polityków (Małgorzata Gosiewska, Jarosław Wałęsa i Cezary Grabarczyk). W Internecie istnieje także anglojęzyczna wersja symulacji www.havingms.com. O SM (sclerosis multiplex, stwardnienie rozsiane) SM powstaje, kiedy dochodzi do uszkodzenia materiału ochronnego czyli mieliny wokół nerwów w centralnym układzie nerwowym (na centralny układ nerwowy składa się mózg i rdzeń kręgowy). Uszkodzenie mieliny spowalnia, zniekształca lub nawet hamuje przekazy informacji z mózgu do innych części ciała, które w wyniku przestają prawidłowo funkcjonować. SM atakuje najczęściej osoby młode, ze szczytem występowania między 20. a 40. rokiem życia, i nieznaczną przewagą zachorowań u kobiet niż mężczyzn.

Więcej informacji na www.ptsr.org.pl i www.mamsm.pl.

Komentarze do: Rusza drugi etap kampanii edukacyjnej "Mam SM"

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz