Szukaj

Brak calcium

Podziel się
Komentarze0

Aby nasz organizm był zdrowy i pełen energii należy dostarczać mu codziennie odpowiedniej dawki witamin i minerałów. Długotrwały brak któregoś z podstawowych składników odżywczych sprawi, że pogorszy się stan naszego zdrowia. Wapń jest jednym z takich niezbędnych z minerałów.

Brak calcium

O wapniu słów kilka...

Wapń jest pierwiastkiem o symbolu chemicznym Ca, który może występować w przyrodzie w minerałach, takich jak wapień, marmur, kreda, kalcyt, gips, fluoryt, fosforyt i inne. Calcium znajdujemy również w wodach mineralnych, tkankach roślinnych i zwierzęcych, a także w organizmach ludzkich.

Wapń jest składnikiem zębów i kości oraz wspomaga układ nerwowy. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mięśni, krzepnięcia krwi oraz regulacji ciśnienia. Dzięki niemu zachowany jest prawidłowy rytm serca oraz działanie enzymów i hormonów. Ca pomaga w gojeniu się ran i w lepszym przyswajaniu witaminy B12. Wpływa też na dobry sen, nasze samopoczucie i odprężenie.

Wapń jest niezbędnym minerałem dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Dzienne zapotrzebowanie na Ca dla kobiety wynosi ok 1000mg. Przyswajamy go z produktów spożywczych  lub łykając suplementy diety. Niestety nie są one dość skuteczne, dlatego zdrowa, zbilansowana dieta to podstawa.

Gdy organizm woła o więcej wapnia!


Jest kilka sytuacji, gdy zapotrzebowanie organizmu na Ca rośnie:

Zobacz również:



1. Gdy kobieta jest w ciąży, wapń jest potrzebny do rozwoju kości płodu. Jeśli ma go za mało – dziecko pobiera go z naszych kości.
2. Kobiety w okresie menopauzy są bardziej narażone na złamania oraz osteoporozę. Dzieje się tak na skutek dużego ubytku masy kostnej.
3. Osoby odchudzające się mogą mieć obniżony poziom hormonów, które biorą udział w przyswajaniu wapnia – sprawia to że gęstość kości maleje.


Gdzie szukać wapnia?

Jest wiele produktów spożywczych zawierających ten cenny minerał. Na pewno więc każdy znajdzie coś smacznego dla siebie.

Najwięcej Ca znajduje się w produktach mlecznych, takich jak twarożki, mleko, jogurt, kefir, maślanka oraz sery żółte i pleśniowe. Te ostatnie należy sobie jednak rozsądnie dawkować, gdyż zawierają sporą dawkę tłuszczu.

Inne produkty zawierające drogocenny wapń to ryby ( najwięcej w tych w konserwach ), orzechy, warzywa strączkowe i zielone, np. kapusta, szpinak, brukselka, czekolada mleczna oraz  soja.

Duża ilość wapnia może znajdować się również w twardej wodzie studziennej lub wodociągowej.

Do wchłaniania wapnia niezbędna jest witamina D, którą organizm wytwarza pod wpływem słońca. Pamiętajmy więc o codziennej dawce ruchu na świeżym powietrzu.

Jakie są skutki niedoboru wapnia?

Do negatywnych skutków w przypadku niedoboru wapnia zaliczamy przede wszystkim:     
  • osteoporozę,
  • zaburzenia wzrostu,
  • choroby dziąseł,
  • kłopoty z paznokciami i włosami,
  • zaparcia,
  • wysypki,
  • kurcze mięśni,
  • mrowienie i drętwienie w rękach i nogach,
  • krzywicę,
  • zwolnienie tętna,
  • bóle w stawach.
Istnieją produkty, które zwiększają wydalanie wapnia z moczeniem. Starajmy się więc unikać substancji takich jak kofeina ( składnik kawy, herbaty i niektórych napojów gazowanych ), sód ( zawiera go sól kuchenna ), fosforany ( znajdują się w konserwantach, które z kolei znajdziemy w konserwach, fast foodach, zupkach w proszku i napojach gazowanych ). Nadmiar białka (np. zawartego w produktach mięsnych ) także szkodzi naszemu organizmowi, wydalając wapń.

Autor:

Sylwia Sabala

Komentarze do: Brak calcium

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz