Genetyczna mutacja w rzadkim raku zidentyfikowana

Przyglądając się całemu DNA samotnego guza włóknistego u 44-letniej pacjentki, badacze z University of Michigan Comprehensive Cancer Center odkryli genetyczną anomalię, która dostarcza ważną wskazówkę na temat diagnozowania i leczenia tego typu nowotworu. Badanie ukazało się w Nature Genetics.

Aby było to możliwe, naukowcy przeprowadzili sekwencjonowanie genomu raka w programie MI-ONCOSEQ, który identyfikuje genetyczne mutacje w guzach, które można leczyć dzięki nowym terapiom na etapie prób klinicznych.

Sekwencjonowanie to pozwala także na znalezienie nowych mutacji, a w tym przypadku, dwóch genów - NAB2 i STAT6 - połączonych ze sobą. Taka fuzja genów została odkryta po raz pierwszy w historii.

Dr Dan R. Robinson z Michigan Center for Translational Pathology mówi: w większości przypadków mutacje odkrywamy, ponieważ widzimy, że stale się pojawiają. Tutaj mamy tylko jeden taki przypadek. Wiedzieliśmy, że fuzja NAB2 - STAT6 jest ważna, ponieważ zintegrowane sekwencjonowanie wykluczyło wszystkie znane geny nowotworowe. Pozwoliło to nam skupić się na tym, co zostało zmienione.