Szukaj

Diabetycy powinni podnosić ciężary?

Podziel się
Komentarze0

Ludzie chorujący na cukrzycę mogą lepiej kontrolować cukier we krwi w czasie rozgrzewki, jeżeli przed ćwiczeniami dla serca będą podnosić ciężary. Tak wynika z nowego badania kanadyjskich badaczy. Dla ludzi z cukrzycą typu 1 jest to bardzo ważna kwestia: jak ćwiczyć, żeby poziom cukru we krwi nie spadł zbyt nisko i żeby jednocześnie wyciągali korzyści dla zdrowia z ćwiczeń aerobikowych, stwierdza doktor Ronald Sigal, endokrynolog z uniwersytetu University of Calgary w Kanadzie.



Doktor Sigal jest zresztą głównym autorem tego badania.

Cukrzyca typu 1 charakteryzuje się tym, iż organizm chorego nie jest w stanie sam produkować insuliny. A insulina jest hormonem, którego nasz organizm potrzebuje, aby obrócić jedzenie w paliwo.

Ludzie chorujący na ten typ cukrzycy ryzykują, że cukier w ich krwi spadnie zbyt nisko w trakcie ćwiczeń. Zbyt niski cukier może prowadzić do zaburzeń koordynacji, do utraty świadomości, a nawet do śpiączki.

Około 5% obywateli Stanów Zjednoczonych ma cukrzycę typu 1, czyli około 1 300 000 osób. Chorobę często diagnozuje się już w dzieciństwie. A w kanadyjskim badaniu uczestniczyło 12 wysportowanych osób z cukrzycą typu 1, którzy już sami z siebie biegali i podnosili ciężary, przynajmniej trzy razy w tygodniu.

Były to dwie kobiety oraz dziesięciu mężczyzn, w wieku średnio 32 lata. Badacze zaprosili ich do laboratorium na dwie sesje ćwiczeń eksperymentalnych; między tymi sesjami następowało co najmniej 5 dni przerwy. Jedna sesja polegała na tym, że uczestniczy przez 45 minut biegali na bieżni, a następnie przez 45 minut podnosili ciężary. W drugiej sesji zmienili kolejność wykonywania tych ćwiczeń.

Zobacz również:



Każda rozgrzewka zaczęła się o 5 po południu, co miało na celu przystosowanie się do realnych warunków życiowych uczestników – zazwyczaj wtedy kończą pracę i mogą iść na siłownię. Jednocześnie, naukowcy mierzyli poziom cukru we krwi tych osób, przed ćwiczeniami, w trakcie i po.


U ludzi z cukrzycą typu 1, bezpieczny poziom cukru we krwi powinien wynosić od 4 do 10 milimoli na litr krwi (mmol/l). Badacze więc musieli przerywać ćwiczenia, zanim cukier spadł zbyt nisko – jeżeli opadał poniżej 4.5 mmol/l, uczestnik musiał zjeść przekąskę.

Kiedy uczestnicy wykonywali ćwiczenia aerobikowe najpierw, ich cukier we krwi opadał o wiele bliżej tego granicznego poziomu i utrzymywał się nisko przez całe ćwiczenia, w porównaniu do sesji, kiedy zmieniono porządek ćwiczeń – najpierw ciężary, potem ćwiczenia aerobikowe.

Co więcej, podnoszenie ciężarów w pierwszej kolejności było związane również z mniejszym i krótszym spadkiem cukru kilka godzin po ćwiczeniach.

Inne badania, opublikowane w specjalistycznym przeglądzie Diabetes Care, doszły do takich samych wniosków: ćwiczenia aerobikowe powodują szybszy spadek cukru we krwi niż podnoszenie ciężarów.

Mięśnie bardzo szybko zużywają cukier w tego typu ćwiczniach, mówi doktor Vivian Fonseca, przełożony jednostki endokrynologii w szkole medycznej Tulane University Medical School.

Oczywiście, badanie to było niewielkie i sami naukowcy przyznają, że w grę mogą wchodzić również inne czynniki, których nie wzięli pod uwagę. Na przykład, nie zmierzyli oni poziomu wielu hormonów, które mogą wpływać na poziom cukru we krwi w trakcie ćwiczeń. Nie kontrolowali sposobu odżywiania się uczestników, ani też co ludzie ci jedli przed przystąpieniem do ćwiczeń. Autorom bowiem zależało na zachowaniu realiów życiowych.

Co więcej, uczestnicy tego badania byli młodymi, aktywnymi ludźmi z cukrzycą typu 1, a więc nie wiadomo, czy te wyniki znalałyby potwierdzenie u ludzi z cukrzycą typu 2, albo też u ludzi z cukrzycą typu 1, ale mniej wysportowanych.

Rezultaty na pewno są intrygujące, ale jak zwykle, potrzeba więcej badań, aby można było stwierdzać coś z całą stanowczością.

Komentarze do: Diabetycy powinni podnosić ciężary?

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz