Szukaj

Ćwiczenie rzadziej niż codziennie wciąż pomaga diabetykom

Podziel się
Komentarze0

Regularne ćwiczenia mogą pomóc osobom z cukrzycą utrzymać odpowiedni poziom cukru we krwi co wcale nie wymaga chodzenia codziennie na siłownie, żeby zobaczyć efekty – wykazują najnowsze badania.



Duńscy naukowcy po przebadaniu grupy 30 osób chorych na cukrzycę typu 2 odkryli, że ćwiczenie przez godzinę co dwa dni obniża poziom cukru tak samo jak półgodzinne codzienne treningi.

Ćwiczenia są uznawane za podstawę w leczeniu cukrzycy i nawet jednorazowa zwiększona aktywność fizyczna może mieć ważny wpływ na poziom cukru we krwi, jednak optymalna ilość ćwiczeń dla utrzymania odpowiedniego poziomu cukru wciąż nie jest znana.

Nasze badania wykazują, że częste i krótkie treningi o umiarkowanej intensywności mogą być zastąpione  przez dłuższe i rzadsze sesje u osób z cukrzycą typu 2. Oba sposoby są skuteczne. - uważa Veronik Van Loon.

Szacuje się, że prawie 25 milionów amerykanów cierpi na cukrzycę typu 2, będącej często wynikiem nadwagi lub braku aktywności fizycznej.

W cukrzycy typu 2 organizm nie reaguje prawidłowo na insulinę – hormon biorący udział w metaboliźmie węglowodanów, transportujący cukier z krwi do komórek. Z tego powodu diabetycy często mają podwyższony poziom cukru, zwłaszcza po posiłkach, co może po pewnym czasie doprowadzić do uszkodzeń naczyń krwionośnych i narządów wewnętrznych.

Zobacz również:



Połowa z grupy badanych diabetyków o średniej wieku 60 lat wymagała zastrzyków insuliny aby utrzymać poziom cukru na odpowiednim poziomie. Reszcie udało się kontrolować wartośc cukru przy pomocy diety i leków na cukrzycę.


Wszyscy badani mężczyźni wzięli udział w trzech eksperymantach, z których każdy trwał 3 dni. Przez ten okres stosowali się do swojej regularnej diety, a także zostali poproszeni o utrzymywanie regularności fizycznej na swoim codziennym poziomie.

W jednym z trzech eksperymentów jeździli na rowerze przez 60 min jednego dnia, a następnego odpoczywali. W innym, pierwszego i drugiego dnia jeździli po 30 min aby w trzecim nie trenować w ogóle.

Naukowcy stale monitorowali poziom cukru we krwi badanych podczas ćwiczeń i przez kilka następnych dni.

W czasie, gdy badana grupa mężczyzn nie trenowała, poziom cukru był podwyższony przez 32 procent czasu, jednak jeżeli grupa badanych wykonywała treningi na rowerze, wartośc cukru przekraczała normę jednynie przez 24 procent czasu, niezależnie od harmonogramu ćwiczeń, jaki zastosowano.

Zdaniem Veronik Van Loon, której publikacje pojawiają się w magazynie „Diabetes Care”, kobiety z cukrzycą typu 2 mogą osiągnąć takie same korzyści z ćwiczeń jak mężczyźni biorący udział w tym badaniu.

Jednak uczestnicy badania byli stosunkowo zdrowi – nie chorowali na choroby serca, ani nie cierpieli na skrajną otyłość. Z tego powodu trudno ocenić, czy wyniki badań odnoszą się do wszystkich osób z cukrzycą typu 2 ponieważ część z nich z powodów zdrowotnych nie jest w stanie utrzymać aktywności fizucznej na poziomie osób badanych w dniach eksperymentu.

Obecnie Amerykańskie Stowarzyszenie Diabetyków (American Diabetes Association) zaleca 150 minut tygodniowo umiarkowanej aktywności fizycznej takiej jak szybki marsz.

Wyniki tych badań umożliwią dobór  ćwiczeń dostostosowanych do potrzeb i  możliwości indywidualnych danej osoby z cukrzycą typu 2 – uważa  Veronik Van Loon.

Komentarze do: Ćwiczenie rzadziej niż codziennie wciąż pomaga diabetykom

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz