Szukaj

Muszkieterowie zachęcają kobiety do mammografii

Podziel się
Komentarze0

Ponad 8 tys. przebadanych kobiet w 59 miejscowościach – to bilans tegorocznej akcji Muszkieterowie dla Polek zorganizowanej przez Grupę Muszkieterów we współpracy z ośrodkiem Diagnostyk z Zielonej Góry.


W Polsce każdego roku na raka piersi umiera ponad 7.000 kobiet, spośród 12.000 u których rozpoznano chorobę. Choć kobiety powyżej 35 roku życia powinny regularnie wykonywać mammografię, to wiele z nich zaniedbuje badania bądź bada się zbyt rzadko. W odpowiedzi na ten społeczny problem, Grupa Muszkieterów już po raz czwarty, tuż przed Europejskim Dniem Walki z Rakiem Piersi (15 października), podsumowała akcję Muszkieterowie dla Polek, której celem jest zachęcenie kobiet z małych miejscowości do badania się. 

Wśród kobiet, które skorzystały z darmowej mammografii były pani Maria i Małgorzata. Każda z nich zgłosiła się z innych pobudek. Wszystkie twierdzą, że mammografia ratuje życie.

Pani Maria, sześćdziesięcioparoletnia mieszkanka Lubska, po raz pierwszy z badań mammograficznych organizowanych przez Grupę Muszkieterów skorzystała w 2008 r. Otrzymała wówczas list z NFZ z imiennym zaproszeniem na mammografię w specjalnie podstawionym pod lokalnym supermarketem Intermarché mammobusie. Nigdy wcześniej się nie badała, gdyż w jej miejscowości nie było pracowni mammograficznej. Jednak w jej przypadku badania były bardzo ważne. Jedna z jej sióstr zmarła bowiem na raka piersi, drugiej natomiast - pierś amputowano. Istniało więc realne zagrożenie, że także ona może zostać dotknięta chorobą. Stąd też wynikała jej obawa przed badaniami i diagnozą. Badania przeprowadzone w mammobusie Intermarché wykluczyły jednak zmiany chorobowe. Przyniosły także jeszcze jeden pozytywny skutek, przekonały panią Marię do regularnych badań. Obecnie, korzystając z wizyty mammobusu w jej mieście, bada się co dwa lata.

Im wcześniej, tym lepiej. - Kobiety nie powinny bać się mammografii, nie jest ona bowiem tak bolesna jak może się wydawać – podkreśla pani Maria.

Choć u większości kobiet, które dotychczas skorzystały z bezpłatnych badań prowadzonych przez Muszkieterów, nie wykryto zmian, niektórym bezpłatna mammografia uratowała życie.

Zobacz również:



Tak było w przypadku pani Małgorzaty, pięćdziesięciokilkuletniej mieszkanki niewielkiej miejscowości na Dolnym Śląsku. O badaniach przed sklepem Intermarché dowiedziała się z plakatów rozwieszonych w jej mieście. Zdecydowała się dopisać do listy pacjentek prowadzonej przez Intermarché, choć wcześniej kwestię raka piersi bagatelizowała, uważając, podobnie jak tysiące Polek, że choroba jej nie dotyczy. Brakowało jej zawsze czasu, a w jej miejscowości nie było odpowiedniego sprzętu medycznego. Tego dnia, kiedy przeprowadzane były badania, również miała dużo pracy. Chciała z nich zrezygnować, ale po namowach przełożonej ostatecznie zdecydowała się wziąć w nich udział. Była to najlepsza z możliwych decyzji, jaką wówczas mogła podjąć. W trakcie mammografii wykryto u niej złośliwe komórki nowotworowe. Badania należało powtórzyć. Po długich namowach ośrodka Diagnostyk oraz lekarza internisty udała się do Zielonej Góry na powtórną mammografię i biopsję. Potem wszystko potoczyło się bardzo szybko: operacja usunięcia guzka piersi i węzłów chłonnych, a następnie leczenie. Pani Małgorzata miała szczęście. Zaatakowaną chorobą pierś udało się uratować. Dziś znów jest osobą aktywną i prowadzi normalne życie. Nie myśli o chorobie. -Trzeba się badać, bo to ratuje życie. Gdybym wówczas zrezygnowała z odwiedzenia mammobusu Muszkieterów i ośrodka Diagnostyk, nie byłoby dla mnie ratunku – podkreśla.


Akcja „Muszkieterowie dla Polek” powstała właśnie z myślą o ratowaniu życia. Jest to prozdrowotna kampania zainicjonowana w 2008 r. przez Grupę Muszkieterów, prowadzona we współpracy z ośrodkiem profilaktyki nowotworowej OPEN z Poznania oraz ośrodkiem Diagnostyk z Zielonej Góry. Stanowi odpowiedź na zbyt późne wykrywanie raka piersi wśród Polek, w szczególności kobiet pochodzących z małych i średnich miejscowości. Ma na celu poprawienie dostępu do badań mammograficznych oraz zwiększenie świadomości zdrowotnej kobiet.

-Wiele Polek nie decyduje się na badania mammograficzne z uwagi na obawę przed chorobą. Są także takie, które nie badają się z „braku czasu” czy braku świadomości, że rak piersi może dotknąć każdą z nas. Jest także wiele kobiet, dla których koszty tych badań są zbyt wysokie albo w ich miejscowości nie ma placówki z mammografem. „Muszkieterowie dla Polek” to akcja właśnie dla nich. Chcemy pomóc im ratować ich zdrowie i życie, tak aby nie było za późno – podkreśla Eliza Orepiuk, kierownik Dyrekcji Komunikacji i Informacji Grupy Muszkieterów.

Tegoroczna akcja trwała od marca do października. Bezpłatne badania mammograficzne odbywały się w mammobusie ustawionym przed sklepami Intermarché w 3 województwach: dolnośląskim, lubuskim oraz zachodniopomorskim i mogły w nich wziąć udział kobiety w wieku 50-69 lat, które w ciągu ostatnich dwóch lat nie miały wykonywanej mammografii.


Informacje o Grupie Muszkieterów w Polsce:

Grupa Muszkieterów jest zrzeszeniem ponad 190 niezależnych polskich przedsiębiorców, zarządzających supermarketami spożywczymi Intermarché oraz supermarketami typu „dom i ogród” Bricomarché. Sieć handlowa Grupy Muszkieterów licząca obecnie 168 supermarketów Intermarché oraz 78 sklepów Bricomarché jest pod względem obrotów największą grupą franczyzową w Polsce. W 2010 r. jej obroty przekroczyły 3,6 mld zł. Rozwojem obu sieci kieruje spółka ITM Polska.

Muszkieterowie są obecni w 8 krajach Europy: Polsce, Francji, Belgii, Portugalii i na Bałkanach.  Sieć 3 760 sklepów, 3 000 niezależnych przedsiębiorców, 130 000 pracowników to liczby wskazujące na wiodącą pozycję Grupy Muszkieterów wśród europejskich sieci handlowych. Jako zrzeszenie niezależnych przedsiębiorców Grupa Muszkieterów jest w Europie liderem wielkiej dystrybucji.

Więcej informacji o Grupie Muszkieterów w Polsce znajduje się na stronie www.muszkieterowie.pl.

Komentarze do: Muszkieterowie zachęcają kobiety do mammografii

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz