Szukaj

Woda mineralna – rodzaje, skład, wpływ na zdrowie

Organizm człowieka w większości składa się z wody, dlatego niezwykle ważne jest jego nawadnianie. Oczywiście część płynów przyswajamy razem z pożywieniem, ale istotne jest, aby w diecie uwzględnić również picie samej wody - zwłaszcza tej bogatej w składniki mineralne, która nie tylko nawadnia, ale również pozytywnie wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu.

Woda mineralna – rodzaje, skład, wpływ na zdrowie

Sklepy oferują wiele rodzajów wód mineralnych oraz źródlanych i właściwie na pierwszy rzut oka niewiele się one różnią - ot, kolorem etykiety lub kształtem butelki. Wielu ludzi twierdzi, że to bez znaczenia, jaką wodę wybiorą, w końcu „woda to woda". Nic bardziej mylnego!

Charakterystyka i rodzaje wody mineralnej

Początkowo mianem wody mineralnej określano jedynie wodę pochodzącą z naturalnego źródła, zawierającą co najmniej 1000 mg składników mineralnych na litr. Obecnie, zgodnie z normami wprowadzonymi przez Unię Europejską, wodą mineralną można nazywać każdą wodę wydobywaną ze źródeł głębinowych bez względu na stopień jej zmineralizowania. Jednak zmianie nie uległ fakt, że najbardziej wartościowa jest woda posiadająca dużą ilość dobrze zbalansowanych składników, takich jak magnez, wapń czy żelazo.

Woda niskozmineralizowana

Jest to woda, w której zawartość składników mineralnych nie przekracza 500 mg na litr. Do tej grupy zaliczane są wody źródlane wydobywane z naturalnych źródeł lub odwiertów. Zawartość minerałów wynika z faktu, że taka woda przechodzi jedynie naturalną filtrację i nie jest poddawana żadnym sztucznym procesom oczyszczania.

Woda średniozmineralizowana

Zawiera między 501 a 1500 mg składników mineralnych na litr. Do jej głównych zalet należy przede wszystkim wyższa niż w przypadku wód źródlanych zawartość minerałów (jednocześnie na tyle umiarkowana, że wodę tę można spożywać w nieograniczonych ilościach, nie zaburzając gospodarki wodno-elektrolitowej organizmu).

Woda wysokozmineralizowana

Zawiera największą ilość składników mineralnych - ponad 1500 mg na litr. Najczęściej są to wody głębinowe, pozbawione jakichkolwiek zanieczyszczeń chemicznych czy bakteriologicznych. Wysokie zmineralizowanie (zwłaszcza zawartość składników takich jak magnez, wapń, sód, chlorki, wodorowęglany, siarczany, jod, fluor czy żelazo) sprawia, że woda ma charakter leczniczy. Pijąc, należy zwrócić uwagę na skład i dobrać wodę adekwatnie do swoich potrzeb, by nie naruszyć równowagi wodno-elektrolitowej organizmu.

Zobacz również:

Woda mineralna a woda źródlana

Pozornie wydaje się, że te dwa typy wód różnią się jedynie w niewielkim stopniu. Jednak woda źródlana dzięki mniejszej zawartości składników mineralnych cechuje się łagodniejszym smakiem, odczuwanym jako bardziej neutralny. Natomiast woda mineralna ze względu na dużą zawartość minerałów jest twardsza, ma charakterystyczny, metaliczny posmak, przez co nie nadaje się do przygotowywania ciepłych napojów.

Zdania odnośnie przewagi jednej wody nad drugą są podzielone. Kluczowa kwestia to przede wszystkim osobiste preferencje konsumentów - nie każdy lubi smak wody mineralnej. Woda źródlana nawadnia równie dobrze, jest natomiast uboższa w dobroczynne dla naszego zdrowia składniki. Z kolei woda mineralna nie może być podawana małym dzieciom, ponieważ ich układ trawienny nie jest przystosowany do przyjmowania minerałów innych niż te zawarte w mleku matki.

Wartości odżywcze i wpływ wody mineralnej na zdrowie

Picie wody mineralnej, właśnie dzięki zawartym w niej cennym minerałom, przynosi wiele korzyści zdrowotnych i znacząco wpływa na prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Do głównych minerałów występujących w wodzie mineralnej należą: magnez, wapń, sód, chlorki, wodorowęglany, siarczany, jod, fluor, żelazo, a także dwutlenek węgla.

Magnez

Minerał odpowiedzialny za pracę wielu enzymów, proces krzepnięcia krwi i prawidłowe kurczenie się mięśnia sercowego. Jest również jednym z budulców kości.

Jego dzienne zapotrzebowanie określa się na poziomie 300 mg. Wobec tego najkorzystniejsze dla naszego zdrowia są wody zawierające około 50 mg tego minerału na litr.

Wapń

Podobnie jak magnez, jest dla naszego organizmu niezbędny. Bierze udział w procesach przemiany materii, jego poziom jest głównym czynnikiem wpływającym na gęstość kości.

Zapotrzebowanie organizmu na wapń to między 800 a 1200 mg dziennie. Jego zawartość w wodzie powinna wynosić 150 mg na litr, a nawet więcej, biorąc pod uwagę, że niedobór tego pierwiastka powoduje poważne choroby (m.in. osteoporozę).

Sód i chlorki

Picie wody mineralnej wpływa na utrzymanie prawidłowego poziomu soli w organizmie, zwłaszcza u osób aktywnych fizycznie oraz w okresie letnich upałów. Dzienne zapotrzebowanie na chlorki określa się na poziomie 1500 mg. Ich zawartość w wodzie powinna wynosić do 200 mg na litr.

Wodorowęglany

Działają pozytywnie na organizm dopiero przy spożyciu wyższym niż 600 mg - zyskują wtedy właściwości alkaliczne: neutralizują kwasy żołądkowe, wspomagają procesy trawienne oraz mają działanie przeciwzapalne.

Siarczany

Wspomagają pracę trzustki oraz wątroby. Jednak w większości wód mineralnych składniki te występują w ilościach zbyt małych, aby w realny sposób wpływać na funkcjonowanie organizmu (ich oddziaływanie widoczne jest dopiero, kiedy spożycie przekroczy 250 mg).

Jod

W organizmie reguluje i usprawnia pracę tarczycy, przez co wpływa również na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, krwionośnego, wspomaga pracę mięśni, przemianę materii, wzrost i rozwój intelektualny. Niestety zawierają go głównie wody lecznicze, wysokonasycone. Aby jego działanie było zauważalne, woda powinna zawierać co najmniej 0,2 mg jodu na litr.

Fluor

Odgrywa znaczącą rolę w mineralizacji kości i zębów. Zwykle jego ilość w wodzie jest nikła, a wykazuje on działanie lecznicze dopiero, kiedy zawartość przekracza 1 mg fluoru na litr.

Żelazo

Wspomaga transport tlenu w organizmie, przez co wpływa również na funkcjonowanie układu odpornościowego. Zwykle w ilości, która może realnie poprawiać kondycję organizmu (co najmniej 1 mg/litr) zawierają go tylko wody lecznicze.

Dwutlenek węgla

Jego zawartość w wodzie mineralnej ma głównie walory smakowe. Daje poczucie orzeźwienia, ale również sprawia, że woda jest czystsza pod względem bakteriologicznym. Jednak osoby mające problemy z żołądkiem i strunami głosowymi powinny unikać wody gazowanej ze względu na fakt, iż działa ona drażniąco na zmienione chorobowo miejsca.

Autor: Małgorzata Nowak

Komentarze do: Woda mineralna – rodzaje, skład, wpływ na zdrowie

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz