Szukaj

Organiczne znaczy smaczniejsze - uważają Polacy

Co najbardziej przekonuje Polaków do żywności ekologicznej? Jej smak - wynika z najnowszych badań TNS Polska, zleconych przez sieć delikatesów ekologicznych ORGANIC Farma Zdrowia (OFZ). – To swoisty ewenement w skali światowej – zauważa prezes OFZ Sławomir Chłoń – W większości badań przeprowadzanych w innych krajach pierwszym powodem wybierania produktów organicznych są ich walory zdrowotne.


W badaniach TNS Polska dla ORGANIC Farma Zdrowia na lepszy smak i/lub zapach produktów organicznych jako powód ich kupowania wskazało 42% badanych. Tuż za nimi uplasowała się troska o zdrowie (39% wskazań), a więc przekonanie o pełnowartościowym charakterze ekologicznej żywności oraz braku w niej szkodliwych dla zdrowia substancji.

Smak żywności organicznej doceniają zwłaszcza osoby kupujące żywność organiczną regularnie (53% wskazań) oraz mieszkańców wsi (47%) – zatem najbardziej doświadczeni i świadomi konsumenci tej kategorii. 

- Nasi klienci często podkreślają, że organiczne sery, wędliny, warzywa czy owoce mają taki smak, jaki pamiętają z dzieciństwa – potwierdza prezes Sławomir Chłoń – Wyniki naszych badań dowodzą, że sztuczne wzmacniacze smaku dodawane masowo do żywności konwencjonalnej, na dłuższą metę nie oszukają naszych kubków smakowych. Polacy tęsknią i wracają do tych prawdziwych i naturalnych smaków – zauważa Chłoń.

Co równie ciekawe, im większą liczbę dzieci posiadają klienci, tym częściej wskazują na walory zdrowotne organicznej żywności. W grupie osób z trójką potomstwa na zdrowie wskazało już 50% badanych. Może to wynikać z doświadczenia płynącego z wychowywania dzieci, w którym rodzice zaobserwowali przełożenie się ekożywienia na kondycję zdrowotną ich rodziny.

Już 30 proc. Polaków kupuje żywność ekologiczną i chce kupować ją częściej

Z tych samych badań wynika, że już mocno ponad milion Polaków (4%)  regularnie kupuje żywność organiczną. Znacznie więcej, bo 26% rodaków zaopatruje się w nią nieregularnie, ale co ważniejsze deklaruje, że chce kupować ekologiczne produkty częściej. - Razem to 30% entuzjastów ekologicznego żywienia – podsumowuje prezes ORGANIC Farma Zdrowia. Wśród kobiet ekoentuzjazm jest jeszcze większy – 34% Polek kupuje produkty organiczne, podczas, gdy męskich zwolenników biożywności szacuje się na 26%.

Zobacz również:



Jedynie 9% badanych sceptycznie odnosi się do kupowania ekologicznego jedzenia – większość z nich nie potrafi jednak wskazać powodów takiego podejścia. Pozostali ankietowani zachowali postawę neutralną. 

Nie bazary, ale specjalistyczne sklepy - liderem OGRANIC Farma Zdrowia

Miejscem zakupy żywności ekologicznej są specjalistyczne sklepy. Tak uważa 47% Polaków i blisko 2/3 mieszkańców największych miast. Dopiero na kolejnych miejscach badani wymienili możliwość ekozakupów bezpośrednio w gospodarstwie rolnym (27%), na bazarze (22%), w super/hipermarkecie (16%).


Najbardziej znaną marką specjalistycznych sklepów ekologicznych jest ORGANIC Farma Zdrowia – wynika z niezależnych badań TNS. Delikatesy ORGANIC zna 3,1% Polaków. Żaden inny sklep ani sieć w Polsce nie zbliżyły się do tego wyniku. Wśród entuzjastów żywności organicznej znajomość marki ORGANIC Farma Zdrowia wynosi 6%. Delikatesy nadzwyczaj dobrze znają też osoby z małymi dziećmi - 5,4%, co potwierdza istnienie zjawiska rosnącego grona ekorodziców.

Polacy wiedzą, czym jest żywność ekologiczna, gorzej z certyfikatami


62% Polaków wie, że podstawą definicji żywności organicznej jest jej produkcja, w której nie wykorzystuje się  środków chemicznych. 29% badanych opisując żywność ekologiczną wspomina o czystym, nieskażonym środowisku, z którego ona pochodzi. Co piąty Polak mówi o bogactwie w składniki odżywcze produktów organicznych. Oznacza to, że Polacy rozumieją pojęcie biożywności i mają trafne z nią skojarzenia. 

Badania zlecone przez ORGANIC Farma Zdrowia wskazują jednak na niską świadomość istnienia certyfikatów ekologicznych – jedynie 14% badanych zauważyła, że ekożywność opatrzona jest specjalnym certyfikatem. A to właśnie certyfikacja jest podstawą gwarancji, iż mamy do czynienia z prawdziwie organicznym produktem.

- Warto zwrócić uwagę na istniejącą potrzebę informacji i edukacji
– komentuje Urszula Krassowska, Account Director TNS Polska - Wiele osób przyznaje się wprost do zbyt małej wiedzy w tej dziedzinie. Choć większość Polaków nie ma trudności z określeniem, czym jest żywność ekologiczna, to jednak tylko wąska grupa zwraca uwagę na certyfikaty wyróżniające ten typ żywności.


****
Badanie „Żywność ekologiczna w opiniach Polaków”  zrealizowano na reprezentatywnej, losowo wybranej próbie 1000 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Maksymalny błąd oszacowania dla całej próby wynosi +/- 3,1%. W badaniu wzięło też udział 120 osób mieszkających w największych polskich miastach (powyżej 500 tys. ludności). TNS Polska to wiodąca i najbardziej doświadczona firma na polskim rynku w dziedzinie custom research.

Komentarze do: Organiczne znaczy smaczniejsze - uważają Polacy (2)

Beata_Miliniewicz
Beata_Miliniewicz 03-10-2012 11:13

jem organicznie, bo to zdrowsze

2

Wpisuję się doskonale w wyniki tych badań. Kupuję regularnie zdrową żywność, bo jest ona smaczniejsza oraz zdrowsza. Pewnie mało kto wie, ze ekokapusta ma dwa razy więcej witaminy C, ekomarchewka dwa razy więcej karotenu... pokaż całość

OdpowiedzPokaż cały wątek (2)
Pokaż cały wątek (2)
Dodaj komentarzPokaż wszystkie komentarze