Szukaj

Korzyści z jedzenia gruszek

Gruszka znana jest od tysięcy lat. Rzymscy ogrodnicy już w starożytności krzyżowali różne jej rodzaje, by po latach uzyskać aż 50 odmian tego owocu. Niedługo po tym nasiona gruszy zaczęły rozprzestrzeniać się w Europie i Wielkiej Brytanii, gdzie były nie tylko spożywane w postaci surowej, lecz także wykorzystywane do produkowania wina. Dziś wiemy, że w tym małym owocu, kryje się dużo dobroczynnych składników, które mają pozytywny wpływ na nasz organizm.

Korzyści z jedzenia gruszek

Co w gruszy piszczy?

Z danych opublikowanych przez Departament Rolnictwa USA wynika, że jedna gruszka zawiera w sobie 101 kalorii, 0 gram tłuszczu, 27 gram węglowodanów (w tym 17 gram cukru) oraz 1 gram białka. Jedząc jedną gruszkę dziennie dostarczamy organizmowi takich składników odżywczych jak: witaminy A, B1, B2, B6, C i PP. Oprócz tego w niewielkich ilościach znajdziemy tam również potas, wapń, żelazo, magnez, ryboflawinę oraz kwas foliowy.

Właściwości zdrowotne

Gruszka jest owocem, który może być spożywany przez większość osób, można nią karmić nawet niemowlęta od 6 miesiąca życia. Rekomendowana jest również dla alergików ze względu na zawartość naturalnych włókien, które sprawiają, że ryzyko wystąpienia reakcji alergicznej znacząco maleje. Powodują one także, że uczucie sytości odczuwalne jest przez dłuższy czas, co sprzyja osobom będącym na diecie. Zapobiegają też powstawaniu cukrzycy i wahaniom cukru we krwi.

Najwięcej właściwości zdrowotnych posiada przetworzony owoc w postaci soku:

  • zawiera on dużą ilość naturalnych włókien pomagających utrzymać zdrowe jelita. Reguluje również ich pracę, dzięki czemu zapobiega zaparciom;
  • dzięki zawartości fruktozy i glukozy szybko doda nam energii, tak więc można go stosować przy zwiększonym wysiłku intelektualnym;
  • sok z gruszki posiada również właściwości chłodzące, co pomaga w obniżeniu gorączki, a latem, pijąc go rano i wieczorem, możemy ochłodzić nasz organizm, dzięki czemu upały nie będą tak bardzo dokuczliwe;
  • w okresie jesienno-zimowym wzmacnia on naszą odporność i zmniejsza ryzyko przeziębienia;
  • pomocny może być również dla osób cierpiących na stany zapalne, ponieważ łagodzi ból i opuchliznę;
  • zalecany jest  także kobietom w ciąży, ze względu na zawartość kwasu foliowego, który zapobiega uszkodzeniom cewki nerwowej u dzieci;

Zobacz również:

Inne właściwości lecznicze gruszki

  • zawartość boru pomaga zatrzymać w organizmie wapń, który jest niezbędny do utrzymania zdrowych kości, a osobom chorym na osteoporozę pomaga opóźnić postępowanie choroby;
  • antyoksydanty zmniejszają ryzyko udaru, co może być pomocne dla osób chorujących na nadciśnienie;
  • z kolei witamina C i miedź chroni komórki przed substancjami rakotwórczymi,a wysoka zawartość pektyny zmniejsza ilość cholesterolu we krwi;
  • jednym ze składników gruszki jest jod, który przyczynia się do prawidłowej pracy tarczycy;

Co za dużo, to nie zdrowo

Jak widać gruszka korzystnie wpływa na nasz organizm, jednak należy pamiętać o umiarze w jedzeniu tego owocu. Zbyt duże jego spożycie może spowodować nieprzyjemne w skutkach działania uboczne takie jak: gazy, bóle brzucha oraz biegunkę. Pamiętać o tym muszą szczególnie osoby cierpiące na syndrom jelita wrażliwego.

Tak więc pamiętajmy o tym, że nasza dieta powinna składać się ze zróżnicowanych produktów, a nie skupiać się na jednym wybranym. Wtedy będziemy mogli cieszyć się wszystkimi dobroczynnymi właściwościami spożywanych przez nas pokarmów. A jak wiadomo „w zdrowym ciele, zdrowy duch!”.

Paulina Osowska

Komentarze do: Korzyści z jedzenia gruszek

Ta treść nie została jeszcze skomentowana.

Dodaj pierwszy komentarz